Har vid två olika tillfällen försökt plantera klematis mot ett soldränkt plank. Grannen har en Jack Manny som blommar fantastiskt i precis samma läge, så läget är nog bra. Men mina klematis (en President och en alpklematis-nånting) har båda växt lite försiktigt första året (har klippt till 50 cm vid plantering), börjat växa andra året och sedan dött sakta men säkert. Tredje året är plantan stendöd. Provade att klippa ner alpklematisen till 10 cm när det började se illavarslande ut, men nejdå, stendog den också. Dessutom stod där faktiskt en Jack Manny när vi flyttade in för 10 år sedan, men den dog också. Tycker jag har följt alla tillgängliga råd, men inte då.
Jag må vara envis intill dumhet, men jag SKA ha klematis där (eller, ok, något snyggt som blommar) och har planer på att försöka igen. Misstänker att jag drabbats av klematisstekel tidigare (stämmer symtomen?) och tänkte nu spraya med Provado redan i preventivt syfte. Verkar detta klokt? Eller ska jag anse mig besegrad av odjur/jordmån/läge eller vad det nu är som är problemet och välja något annat? Har redan kaprifol så då får det bli något annat...
Tips och idéer, både på "klematislösningen" och "annan-blommande-klättrare-som-inte-är-klematis-lösningen"?
/Jonas
|