Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Spara eller slänga - bolmört och liljor?, Har fått ta över kolonilott, behöver tips
          Vanad1s
          Inlägg 11-05-2009, 17:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 23 185

Hej,

Jag har fått ta över en kolonilott på 60 kvadratmeter, Där växer en del buskar och perenner som jag ska spara (ev flytta några), t ex hallon, björnbär, vinbär, blåklint, pion, syren med flera,

Det finns också liljor som redan nu är angripna av liljebaggar, Liljor är inte mina stora favoriter och jag har ingen större lust att klämma liljebaggar,,, bladlöss och sniglar må så vara men det bär mig emot att döda skalbaggar som ser ut som små konstverk, Fast om jag behåller liljorna börjar jag nog hata dem som alla andra :-D Frågan är: kommer liljebaggarna bara att äta upp något annat i stället? Spara eller kasta?

Har också fått ta över en frodig bolmört, Den är i och för sig intressant men med en liten son på åtta månader känns det läskigt att ha något dödligt giftigt, Jag kan ju passa honom så att inget händer men man vet ju aldrig, Spara eller kasta?

Så är det hallonsnåret, Växer meterhöga fina skott, jag har rensat och även hittat skott där jag inte vill ha dem, Går det bra att flytta dessa? Eller är det enklast att ta bort dem?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Aqvakul
          Inlägg 11-05-2009, 17:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag hade tagit bort bolmörten. Det går inte attundvika allt giftigt i en trädgård, men den är lite väl farlig i min smak.
          Liljebaggarna är väl artspecifika, men jag är inte alldeles säker.
          Hallon är väldigt svårt att utrota. Även om man tror att man grävt upp allt, så brukar det dyka upp igen. De går naturligtvis att flytta, ofta är det dock svårt att få med tillräckligt av rötterna. De som du har på "rätt ställe" kommer ju att sprida sig, om du nu vill ha fler.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Vanad1s
          Inlägg 11-05-2009, 19:04
          Länk hit: #3

Medlem

Tack så mycket för svar och tips! Ja det lutar åt att jag tar bort bolmörten, ska ta på handskar, dra en plastpåse över och gräva upp allt, Men den kan jag knappast slänga i komposten? Bränner man antar jag att den kan avge giftig rök,,, får kolla upp vad jag gör av den, Skippar nog liljorna, jag har odlat sådana på balkongen tidigare och då slapp jag ju angrepp,

Citera
          HelenJ
          Inlägg 11-05-2009, 19:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (Vanad1s @ 11-05-2009, 20:04) *
          Tack så mycket för svar och tips! Ja det lutar åt att jag tar bort bolmörten, ska ta på handskar, dra en plastpåse över och gräva upp allt, Men den kan jag knappast slänga i komposten? Bränner man antar jag att den kan avge giftig rök,,, får kolla upp vad jag gör av den, Skippar nog liljorna, jag har odlat sådana på balkongen tidigare och då slapp jag ju angrepp,

Du kan skicka den till mig! Jag betalar portot!

Det är nämligen så att jag och några till håller på att skapa en Häxans Hörna på Norrvikens Trädgårdar, och jag har försökt få tag i Bolmört ett bra tag nu. Den finns inte att köpa annat än som frö. Så om du vill donera den till Norrviken vore vi evigt tacksamma!

Blogginlägg om Häxans Hörna (så du ser att jag menar allvar och inte ska tugga i mig den själv biggrin.gif ) finns här och här.

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          CillaM
          Inlägg 11-05-2009, 19:34
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (HelenJ @ 11-05-2009, 20:26) *
          Du kan skicka den till mig! Jag betalar portot!

Det är nämligen så att jag och några till håller på att skapa en Häxans Hörna på Norrvikens Trädgårdar, och jag har försökt få tag i Bolmört ett bra tag nu. Den finns inte att köpa annat än som frö. Så om du vill donera den till Norrviken vore vi evigt tacksamma!

Blogginlägg om Häxans Hörna (så du ser att jag menar allvar och inte ska tugga i mig den själv biggrin.gif ) finns här och här.

Bra idé Helen! Och så skickar du mig din adress igen så ska du få en siciliansk variant av bolmört också (fröer) smile.gif

Citera
          HelenJ
          Inlägg 11-05-2009, 19:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (CillaM @ 11-05-2009, 20:34) *
          Bra idé Helen! Och så skickar du mig din adress igen så ska du få en siciliansk variant av bolmört också (fröer) smile.gif

Gulle dej! smiley_small_hug.gif

Det gör jag gärna! Men det är "färdiga" växter vi behöver till Häxans Hörna, eftersom den ska igång nu.
          Fröer tar jag däremot gärna till mig själv. Skickar PM!

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          Vanad1s
          Inlägg 11-05-2009, 20:15
          Länk hit: #7

Medlem

Hej Helen,
          Vad roligt, jag har läst om bolmört som ingrediens i flygsalvor och det är spännande som historia, även om jag inte vill ut på egna flygturer giggle.gif Ni får den gärna till Häxans hörna om vi bara kan lösa hur den ska fraktas. Det är inget gulligt litet skott utan en frodig rugge på minst 30 cm i diameter, tror den är 20 till 30 cm hög med många blommor i knopp. Skicka mig ett PM så får vi se om det går att lösa.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 01:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon