Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> bladlus på citronmeliss, hur få bort?
          hjert
          Inlägg 15-05-2009, 09:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 21 260

Undrar hur jag får bort bladlus som jag tror att det är på min citronmeliss. Eftersom man vill äta den så är det väl inte aktuellt att spruta med bekämpningsmedel eller såpa. Tips någon?
          Hur lätt sprider det sig till växterna som den stått brevid, ska de också behandlas?

har även hittat något på rosmarinen nu, men dom krypen såg inte likadana ut, var mer genomskinliga, sprutade med såpa där med men det verkar inte hjälpa där. Det är inte farligt med såpa då om det kommer ner i jorden på växterna? Är ju svårt att undvika helt.

Redigerat av hjert: 15-05-2009, 18:38

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          noora
          Inlägg 15-05-2009, 10:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Har du den i kruka eller rabatten? Om den är i en kruka kan du spruta med såpvatten, vänta en stund och sedan skölja hela plantan i duschen så att såpan sköljs bort. Tippa krukan innan du duschar plantan, så att du bara duschar växten och inte hela krukan. Då slipper du få all såpan i jorden. Du lär behöva upprepa behandlingen några gånger med ett par-tre dagars mellanrum.

Om den står i en rabatt är det lite värre, då är det bara att klämma ihjäl alla lössen eller plocka bort angripna delar.

Om växterna runt omkring är sådana som lössen gillar är risken stor att lössen sprids.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          hjert
          Inlägg 15-05-2009, 10:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 21 260

den är i kruka än så länge, har inte vågat ställa ut den än, ska åka o köpa såpa o testa. De krukväxterna som står brevid (ej kryddor) ska jag göra samma sak med då antar jag eller? Försäkerhetskull..

Citera
          GunnellF
          Inlägg 15-05-2009, 11:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

Du kan även duscha den med kallt vatten så att lössen ramlar av, då slipper du såpan. Gör det med jämna mellanrum när du ser att nya löss har kläckts. Duscha med så hård stråle som möjligt utan att du för den skull förstör plantan. Samma om du fått löss på de andra plantorna.

Det kan man även göra om man har fått löss på växter utomhus. Löss som ramlat ner på marken tar sig inte upp igen och om man låter bli att spruta med nåt alls kommer lössen att angripas av nyckelpigelarver och parasitsteklar efter ett tag. Sprutar man så tar det även på lössens predatorer (de djur som angriper löss) och det blir obalans i växtskyddet.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          Bassam
          Inlägg 15-05-2009, 19:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan
          Du kan dyka bara grönskar del av växter grönskar i hinken som fyllt på vatten som har 40- 45 gradar ) halv timma , upprepa det flera gångar .
          H:Bassam

Citera
          Glenn
          Inlägg 17-05-2009, 21:16
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 7 751

CITAT (GunnellF @ 15-05-2009, 12:22) *
          Löss som ramlat ner på marken tar sig inte upp igen

Tyvärr så stämmer inte detta då bladlössen kan klättra upp igen på plantan. Att den ska klättra upp igen förutsätter dock att trädgården inte innehåller små rovdjur som hinner äta upp bladlössen

En hona kan föda upp till 50 ungar per dag och om det börjar bli trångt och ont om mat på växten så kan dom föda ungar med vingar som då kan flyga till en annan växt.
          Har man dessutom mycket myror i trädgården så bör man behandla mot dessa. Myrorna mjölkar bladlössen på honungsdagg och därför försvarar dom också bladlössen mot rovdjur som exempelvis nyckelpigor och sländor.

När det gäller behandling så skulle jag använda mig utav kall vatten som jag spolade plantan med vilket redan har beskrivits i tråden.

--------------------
          Mvh/ Glenn

Sthlm, zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 00:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon