Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> kan något vacker samsas med en en?
          spattifyllhund f...
          Inlägg 22-05-2009, 19:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 23 553

Jag vill ha lite fägring i min rabatt.
          Rabatten ligger i syd-väst och skuggas delvis från mitt på dagen till kväll. Den är ca 3x1 meter MEN kruxet är att i ena änden står en en.
          Jag vill inte gärna ta bort den. Den utgör lite insynsskydd som den står.
          Kan något trivas i samma rabatt?

Har någon förslag på växter man kan kombinera i det som är kvar av rabatten (ca 2x1m)?
          Jag vill det ska vara färgglatt och gärna blomma vår till höst. smile.gif

Är så sugen på att få till det fint men SÅ osäker på vad som går!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          spattifyllhund f...
          Inlägg 12-06-2009, 20:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 23 553

det var kanske en dum fråga smile.gif inga svar eller förslag sad.gif kanske går med vad som helst? Jag hade för mej att enar gör något med jorden som kanske inte är gynnsamt för andra växter men så var det kanske inte smile.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-06-2009, 21:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Enar brukar inte vara något problem just för andra växter men du kanske bör ge lite mera info för att få tips ex. vilken växtzon, vilken typ av jord, är marken fuktig eller torr etc.

Rent allmännt sätt så är det nog ettåriga sommarblommor du kanske vill ha för de blommar i stort sett hela sommaren och de är ofta väldigt färggranna, eller kanske någon rossort som blommar under lång tid. Buskar och perenner blommar ju sällan hela sommaren.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          annika wall
          Inlägg 13-06-2009, 08:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 20 295

Kanske en vacker klematis som klättrar i enen. Man kanske också kan tänka sej höga ljusa riddarsporrar som kommer att stå vackert mot den mörka enen med olika sorters nävor vid fötterna.

Citera
          josohl
          Inlägg 17-06-2009, 23:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem nr: 4 341

Tror inte det är så problematiskt bara för att det är en en. Dock är det ju ibland väldigt torrt där enar står eftersom få andra buskar trivs torrt? Jag har blodnäva på ena sidan av min en och aubretia på andra sidan, de verkar trivas bra. Aubretian blommar ju tidigt i maj och blodnävan maj/juni - september hos mig i zon II.

Redigerat av josohl: 17-06-2009, 23:56

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 18-06-2009, 18:12
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

spattifyllhund, du skrev: "Jag vill det ska vara färgglatt och gärna blomma vår till höst." Du skrev inte hur stor enen är?
          Färgglatt alltså, men vilken färgskala gillar du?? Rött-gult-orange-violett? Eller mer blått-violett-rosa? Eller "alla färger är ok"? Jag tror inte enen ställer några krav på de övriga växterna, varken växt- eller färgmässigt.
          Om du är mycket spattig kanske du vill att det ska vara lättskött? Enen tål torka och mager jord. Är du (eller någon annan) beredd att vattna resten av rabatten och kanske gödsla, beskära och rensa då och då?
          Du kan förstås strunta i andras smak och välja vad du själv gillar i plantbutiken. På etiketterna står ju hur stora växterna blir och när de blommar. Det brukar bli vackrast med större grupper av samma växt, så köp minst 3-5 av varje planta du tycker om.
          Som Åsa skrev hittar du knappast någon perenn som blommar hela sommaren, så då får du antingen välja bland de ettåriga, eller kombinera perennernas blomningstider. Ett säkert kort är de tåliga nävorna (Geranium) som blommar länge, snabbt blir marktäckande och som finns i färgskalan vitt-blått-violett.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 23:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon