Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 11 271
Har myror i växthuset i år igen. Har jordbädd så de har ingen möjlighet att gömma sig i krukor i år. Hade planerat att odla så ekologiskt som möjligt i mitt växthus men nu ger jag snart upp och tar till gift ifall de inte försvinner snart. Grävde bort stora delar av myrsamhällena men nu kryllar det igen.
Medlem
Antal inlägg: 457
Medlem nr: 22 122
jag har samma problem. man blir tokig. jag försöker vara så ekologisk som möjligt så jag köpte myrrnix vilket innehåller inget gift och det funkade faktiskt ett tag, men sedan när jag ytvattnade (jag har nedgrävda vattningsslingor) kom de tillbaka då jag spolade ju bort det. sedan läste jag här någonstans att de inte gillar det fuktigt så jag försöker nu håller det så fuktigt som möjligt in i växthuset och använder myrrnix då och då och det verkar håller dem i alla fall under kontroll. visst har jag fortfarande myror men på en lite mer hanterbar nivå. hoppas det hjälper.
biodlarna använder saften FUN LIGHT med aspartam de e morjens på myror, spill en halv till en deciliter outspädd saft rakt i boet, myrorna äter det och... det är aspartam som är "verksamma substansen" PS dricker aldrig lightprodukter...