Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mitt Första bonsai Carmona
          Panosz
          Inlägg 02-06-2009, 00:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 23 756

Tjena alla igen

va i barkaby på plantagen ... oo köpte en Bonsai Carmona
          men problemet är att den har två gula löv ... oo de menas att dom har vattnat den för mycke ... eller har jag fel ?
          vad kan jag göra får att få den oo bli grön oo se pigg utt

Ps köpte näring också för säkerskull den heter bonsai Pokon
          kommer det hjälpa om man häller utt 5ml per liter vatten
          eller hur funkar det
          nån här inne som kan hjälpa =)

kanske inte bra kvalite men men ska se om man kan ta bättre bilder

tacksam för all svar =)
          Mvh Panosz
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  SNC00317.jpg ( 302.19k ) Antal nedladdningar: 81
          Bifogad fil  SNC00316.jpg ( 359.97k ) Antal nedladdningar: 70

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Sofiia
          Inlägg 02-06-2009, 07:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Citat från bonsaisällskapets sida:
          "Bonsaier behöver precis som alla andra växter näring för att växa och vara friska. Eftersom bonsaier växer i små krukor som vattnas ofta så lakas näringsämnen snabbt ut. Använder man dessutom en ickeorganisk jordblandning (tex av akadama och grus) så kommer den inte heller hålla kvar några näringsämnen i någon större utsträckning.

Det bästa för en bonsai är om den får lite gödning men ofta. Det finns två enkla metoder för detta. Antingen använder man helt vanlig flytande krukväxtnäring (tex Blomstra). Tag 1 kryddmått näring till 1 liter vatten varje gång du vattnar. Alternativet är att lägga gödningspellets på jordytan (tex Biogold) då kommer lite näring följa med varje gång man vattnar.

OBS! den speciella "bonsaigödning" man hittar av olika märken i vanliga blomsteraffärer är oftast inte mer än en svagare och dyrare version av deras vanliga krukväxtnäring."

Jag rekommenderar verkligen att läsa igenom bonsaiskolan om du inte gjort det redan. http://www.bonsaisallskapet.se/?id=16

Angående gula bladen så kan det bero på att jorden är dålig (ofta är det mest lera) och omplantering kan vara på sin plats. Hur du gör det står också i bonsaiskolan.

Lycka till! smile.gif

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          Panosz
          Inlägg 02-06-2009, 13:55
          Länk hit: #3

Medlem

oki tack .. em läste den så det finns risk att bladen är gula på grund av jorden ... hur vet jag vad jag ska köpa för jord om man ska plantera om den ?
          hmm så den närringen som jag köppte da vad är det för BONSAI POKON
          dom nämner den inte på bonsaisällskapet går det att använda närringen till den träden som jag har eller äre till nån annan bonsai träd

läste den flera gånger föressten ... men men fattade inte så mycke sad.gif

Mvh Panosz

CITAT (Sofiia @ 02-06-2009, 08:13) *
          Citat från bonsaisällskapets sida:
          "Bonsaier behöver precis som alla andra växter näring för att växa och vara friska. Eftersom bonsaier växer i små krukor som vattnas ofta så lakas näringsämnen snabbt ut. Använder man dessutom en ickeorganisk jordblandning (tex av akadama och grus) så kommer den inte heller hålla kvar några näringsämnen i någon större utsträckning.

Det bästa för en bonsai är om den får lite gödning men ofta. Det finns två enkla metoder för detta. Antingen använder man helt vanlig flytande krukväxtnäring (tex Blomstra). Tag 1 kryddmått näring till 1 liter vatten varje gång du vattnar. Alternativet är att lägga gödningspellets på jordytan (tex Biogold) då kommer lite näring följa med varje gång man vattnar.
          OBS! den speciella "bonsaigödning" man hittar av olika märken i vanliga blomsteraffärer är oftast inte mer än en svagare och dyrare version av deras vanliga krukväxtnäring."

Jag rekommenderar verkligen att läsa igenom bonsaiskolan om du inte gjort det redan. http://www.bonsaisallskapet.se/?id=16

Angående gula bladen så kan det bero på att jorden är dålig (ofta är det mest lera) och omplantering kan vara på sin plats. Hur du gör det står också i bonsaiskolan.

Lycka till! smile.gif

Citera
          Panosz
          Inlägg 02-06-2009, 17:04
          Länk hit: #4

Medlem

vet du nån bra butik affär som säljer jord m.m till bonsai eller tror du
          att det är för att dom har vattnat den för ofta ? där på plantagen ?

tacksam för svar =)

CITAT (Panosz @ 02-06-2009, 14:55) *
          oki tack .. em läste den så det finns risk att bladen är gula på grund av jorden ... hur vet jag vad jag ska köpa för jord om man ska plantera om den ?
          hmm så den närringen som jag köppte da vad är det för BONSAI POKON
          dom nämner den inte på bonsaisällskapet går det att använda närringen till den träden som jag har eller äre till nån annan bonsai träd

läste den flera gånger föressten ... men men fattade inte så mycke sad.gif

Mvh Panosz

Citera
          Sofiia
          Inlägg 02-06-2009, 21:10
          Länk hit: #5

Medlem

Bonsainäringen du köpt är antagligen svagare än vanlig näring så då får du ta lite mer än 1krm/liter. Jag använder helt vanlig näring till min bonsai så jag har ingen erfarenhet av n'ringen du nämner.

I bonsaiskolan fanns ju dessa förslag till substrat:
          * 1/2 akadama, 1/2 kiryu
          * 1/3 grus, 1/3 akadama, 1/3 pimpsten
          * 1/3 grus, 1/3 akadama, 1/3 blomjord
          * 1/3 kattsand, 1/3 grus, 1/3 barkmull
          * 1/2 blomjord, 1/2 grus

Det finns nog ingen färdigblandad jord, men de två sista blandningarna är väl enklast att göra. Om du använder kattsand så är det viktigt att det inte är sån kattsand som blir mjuk då den blir våt. Vilken kattsand som är bäst vet jag inte.

Jag tror inte att din bonsai blivit övervattnad, de ska ju ändå vattnas ofta (varannan var tredje dag). Billiga bonsaier har ofta lite lerig sämre jord med då man köper dem. I lerig jord ruttnar rötterna och växten dör helt enkelt därför är det bra att plantera om den om jorden ser dålig ut.

--------------------

Citera
          Panosz
          Inlägg 03-06-2009, 05:22
          Länk hit: #6

Medlem

jepp men men hade läst det hära men frågar är vart jag kan köpa om det finns nån affär eller onlineaffär inom sverige ? har du nån anning om det finns =) ?

CITAT (Sofiia @ 02-06-2009, 22:10) *
          Bonsainäringen du köpt är antagligen svagare än vanlig näring så då får du ta lite mer än 1krm/liter. Jag använder helt vanlig näring till min bonsai så jag har ingen erfarenhet av n'ringen du nämner.

I bonsaiskolan fanns ju dessa förslag till substrat:
          * 1/2 akadama, 1/2 kiryu
          * 1/3 grus, 1/3 akadama, 1/3 pimpsten
          * 1/3 grus, 1/3 akadama, 1/3 blomjord
          * 1/2 blomjord, 1/2 grus

Det finns nog ingen färdigblandad jord, men de två sista blandningarna är väl enklast att göra. Om du använder kattsand så är det viktigt att det inte är sån kattsand som blir mjuk då den blir våt. Vilken kattsand som är bäst vet jag inte.

Jag tror inte att din bonsai blivit övervattnad, de ska ju ändå vattnas ofta (varannan var tredje dag). Billiga bonsaier har ofta lite lerig sämre jord med då man köper dem. I lerig jord ruttnar rötterna och växten dör helt enkelt därför är det bra att plantera om den om jorden ser dålig ut.

Citera
          Sofiia
          Inlägg 03-06-2009, 08:59
          Länk hit: #7

Medlem

* 1/2 blomjord, 1/2 grus

Dessa är väl de lättaste att få tag på. Kattsand finns ju i mataffären, grus möjligen i plantagen, bauhaus eller så i akvarie affärer, barkmull är jag inte säker men kanske orkidékompost kunde funka som det. Denna blandning vet jag inte ändå om jag skulle använda för jag misstänker att den torkar lite väl fort plus att det kan vara svårt att få den att hållas i det.

Blomjord hittar du ju nästan var som helst och grus skrev jag om redan.

I bonsai skolan står ju dessutom redan var du kan köpa det och vad som rekommenderas.

"Grus
          Köp i akvariebutiker eller från ett sandtag. Grus som används för sandning på vintern kan innehålla salt vilket är skadligt för trädet.

Pimpsten
          Relativt svårt att få tag på, oftast kan man endast köpa större kvantiteter.

Akadama
          Japansk granulerad lera, Double Line Brand rekommenderas.

Kiryu
          Japanskt vulkaniskt substrat, särskilt lämpligt för barrträd.

Bränd lera
          I Sverige är det lättaste sättet att få tag på bränd lera att köpa kattsand, Coop X-tra rekommenderas.

Pimpsten
          Relativt svårt att få tag på, oftast kan man endast köpa större kvantiteter.

Akadama
          Japansk granulerad lera, Double Line Brand rekommenderas.

Kiryu
          Japanskt vulkaniskt substrat, särskilt lämpligt för barrträd.

Barkmull
          Ska vara ogödslad.

Blomjord
          Hasselforsgarden med lecakulor rekommenderas, blomjord går ej att sålla."

Eller varför inte bara kattsand(bränd lera) och blomjord, de är ju de enklaste att få tag på. Då skulle jag nod nästan blanda 2/3 blomjord och 1/3 kattsand.

Lycka till! smile.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 21:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon