|
Vill jag ha råttor? |
|
|
|
05-06-2009, 19:12
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Igår var jag och hälsade på hos en familj som har råttor. Det hade blivit ungar av misstag. Jag smälte direkt, så underbart söta!!! De små rosa tassarna  och så skulle de smaka lite försiktigt på mitt finger. Jag fick hålla pappan också. Vilka underbara djur! Jag har alltid gillat råttor men aldrig träffat dem så här. Jag kan inte sluta tänka på dem.  Jag vill ha råttor jag vill ha råttor jag vill ha råttor... Ni som har/har haft råttor, kan ni inte berätta lite mer om dem? Sökte lite på nätet och det verkade hemskt krångligt, man var tvungen att ha en gigantisk bur och råttanpassa hela huset osv., men hemma hos den här familjen var det så avslappnat, buren var mer normalstor med lite olika våningar och så där, de fick komma ut under uppsikt, två katter och två jättestora hundar finns, alla älskar råttorna. De verkade väldigt lugna och nöjda. Tänk om jag skulle ta 2 av ungarna? I så fall får jag ju läsa på, låna böcker och så där naturligtvis, tänkte bara börja med att höra lite allmänt med er. Kan man ha två pojkar ihop? Brukar man kastrera dem? Är det dyrt att ha råttor? De sa att vuxna hannar kan lukta illa, men det gjorde inte denna. Slutar de lukta när man kastrerar? Fick bara suddiga bilder, men det är den till vänster som jag blev särskilt förälskad i. Sen är där två skäckiga också.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
05-06-2009, 21:28
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
jag har haft många råttor i mitt liv, anpassade inget i rummet dock så gillar råttor att gnaga på sladdar vilket inte är bra. så man bör fixa det att dom inte kan göra det. lika så tuggar dom tyg och ibland möbler och böcker gillar dom mycket. annars fick mina var vart dom ville i sängen i soffan och bland krukväxtern och på borden ja vart dom ville.
min bur var iförsig rätt stor till dom (special anpassad för råttor). men har man dom ute mycket så räcker det med en normal stor bur.
jag har haft pojkar ihop och det funkade utan problem. jag tycker det alltid luktar ''råtta'' även om man städar mycket.
en gång i veckan bytte jag allt i buren (botten material och bo material som var skitigt, söndrig) och torkade av alla hylllor och leksaker och små plasthus. sedan hade jag en burk med sand som man kan ''lära'' dom att göra sin behov i. men alla gör inte det så det är bra att ta upp det dom lämnar. en gång i månaden så tvättade jag rent allt.
och dom gillar att vara ute och att man håller på med dom mycket. även kan man ha dom ute under uppsikt (jag har tat med mina till tandläkaren, bibblan, mataffären). mina brukar sitta på axlarna eller va i fickan.
nåt som man bör undvika är att ha råttorna i samma rum som man sover då dom kan föra ett HIMMLA oväsen ibland och har man dom ute under natten är dom tysta men då stör dom än i sömnen istället plus så använder dom ofta sängen som ''toa''. så det är bättre att man har dom i ett eget rum. åtminstone jag kände så.
och mat gillar dom det mesta av grönsaker och torrfoder och även matrester. och såklart vatten. och jag bakade ofta kakor, kex till dom (special gjort recept för råttor). man ska inte ge dom godis, läsk och sånt såklart och absolut inte choklad.
dom är verkligen underbara djur.
Redigerat av flaxss: 05-06-2009, 21:31
|
|
|
|
|
05-06-2009, 21:48
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 05-06-2009, 22:28)  ...nåt som man bör undvika är att ha råttorna i samma rum som man sover då dom kan föra ett HIMMLA oväsen ibland och har man dom ute under natten är dom tysta men då stör dom än i sömnen istället plus så använder dom ofta sängen som ''toa''. så det är bättre att man har dom i ett eget rum. åtminstone jag kände så. Det var ett bra tips, jag får ju fundera på var jag i så fall skulle kunna ha dem. Äta böcker låter ju inte så trevligt. Man kanske kan skänka dem en gammal telefonkatalog eller nåt som de kan tugga på. Klättrade dina själva upp på bordet etc.? Försvinner de bakom skåp eller liknande så man får leta efter dem? Hur är en specialanpassad bur för råttor? Kan de böja upp gallret på en fågelbur och ta sig ut? CITAT (flaxss @ 05-06-2009, 22:28)  ...(jag har tat med mina till tandläkaren, bibblan, mataffären). mina brukar sitta på axlarna eller va i fickan.  Så mysigt det låter! Är det ingen risk att de sticker?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
05-06-2009, 22:01
|
Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 05-06-2009, 22:48)  Det var ett bra tips, jag får ju fundera på var jag i så fall skulle kunna ha dem. Äta böcker låter ju inte så trevligt. Man kanske kan skänka dem en gammal telefonkatalog eller nåt som de kan tugga på. Klättrade dina själva upp på bordet etc.? Försvinner de bakom skåp eller liknande så man får leta efter dem? Hur är en specialanpassad bur för råttor? Kan de böja upp gallret på en fågelbur och ta sig ut? jag vet inte hur det är med bläcket och det ? mina gnagde på en del böcker som dom kunde komma åt. men det var ju inte att dom tog sönder dom helt. men det finns ju annat man kan ge dom som dom kan gnaga på som ofarligt trä eller tyg. dom gör ju så när dom boar också att dom gnager ner tyg och bäddar med. jag brukar ge mina toapapper och gammalt tyg dom gillar att kunna bädda in sig ordentligt. mina kunde klättra, hoppa sig vidare på diverse möbler. och dom är bra på att försvinna bakom skåp och så. så är man stressad så är det bra att leta efter dom i god tid plus gäller det att dom är tama, jag har haft ett par råttor som varit vilda och rädda för händerna och det var inte kul och det kvittade hur jag än försökte så blev dom inte tama. men dom flesta jag haft har varit tama och snälla och då är det inget problem med att ta in dom i buren. tidigare och mer man håller på med dom desto tamare blir dom. galler kommer dom nog inte igenom men tunn eller skörplast botten kan dom ta sig ut, jag hade en stor och tjock hane som gnagde sig ut en gång ur en plastbotten . den jag köpte var någon plastbotten som dom inte kunde ta sig ut ifrån. annars så funkar nog en vanlig fågelbur men dom vill gärna ha hyllor, gångar att gå på och stor botten yta. exakta mått vet jag inte. CITAT (Myosotis @ 05-06-2009, 22:48)   Så mysigt det låter! Är det ingen risk att de sticker? flesta av mina var kvar på axeln eller fickan hela tiden. och hoppade aldrig iväg eller ville smita. jag har haft någon som inte gillade att vara på axeln men dom gick jag ju inte heller iväg med. men dom som gillade det stannade lugnt kvar.
|
|
|
|
|
06-06-2009, 08:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
Råttor är underbara  Råttor blir mycket tama, dom kan bli som "hundar" dom kommer när du ropar och du kan lära dom en massa saker, det är ett mycket klokt djur Att ha två hanar ihop går alldeles utmärkt, dom är sällskapliga djur så dom vill gärna vara minst två. Till våra råttor som vi hade tidigare Johan & Patrik byggde jag om en gammal bokhylla till bur. Typ Billy bokhylla som jag satte hönsnät på dörrarna. Byggde olika hyllor, trappor och en lång gren fick plats. så dom kunde röra sig och busa runt med varandra  Det är inte så mycket jobb att ha råttor... lite tidningspapper i botten med lite spån på, och bytta det ca en gång i veckan, det är allt! Som Flaxss säger så blir dom så tama att du kan ha den på axels utan att den hoppas ner, jag hade med mig mina råttor till skolan  (hade även råttor som liten) Myosotis om du tar hem ett par...  kommer du få två nya vänner
|
|
|
|
|
06-06-2009, 10:28
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
Jag har haft råttor och skulle fortfarande ha det om inte min sambo var allergisk! Helt klart bland världens bästa husdjur, så tillgivna, smart och lättlärda!!! Jag hade buren i ett mindre rum utan "jätteviktiga" saker där de fick springa runt utan uppsyn, i övriga rum höll jag dem under uppsikt. Mina gav sig inte på sladdar, men det är väl dumt att chansa innan man vet. De gnagde faktiskt inte SÅ mkt när de inte var i buren, var upptagna med att utforska tror jag. Men allt i buren fick sig en omgång.... Likaså allt de kunde nå genom burgallret!!! (tapeter, möbler, gardiner bör vara uton räckhåll, annars blir det bomaterial) Men de är så härliga!!! kommer när man ropar, keliga etc. JAg var tvungen att ge den ena antibiotika i sprutor i två veckor. Hon lärde sig på två dagar att när jag kom till buren vid en viss tid skulle hon komma ut, sedan skulle hon sitta still på handuken medan hon fick sprutan. prova det med en kisse!!!!! Transport skedde på axels, gärna med tröja med huva som man kan krypa ner i om man blir trött!!! Jag hade två tjejer, men killarna ska dessutom vara mkt lugnare som vuxna. Hade sambon inte funnits hade jag tagit dem direkt!!! kolla in svenska råttsällskapets hemsida för bra info: http://www.rattsallskapet.se/
Redigerat av Miro: 06-06-2009, 10:31
|
|
|
|
Meriona
|
06-06-2009, 10:49
|
Gäster

|
Jag kan ungefär bara hålla med föregående i tråden, och luktar gör de, hur ofta man än städar. De har en fömåga att kissa just där de ska sova. Jag har bara haft honor, men både jag och min pojkvän blev allergiska tillslut (det är urinet som är mest allergent), så var det slutet på den eran. Våra åt halvt sönder en skinnsoffa bl.a. så de ska inte vara lösa för länge utan uppsikt. De hoppar bra, de kom upp utan vår hjälp i både soffan och sängen. De har en förmåga att samla mat, både fiskpinnar och chips hamnade under min sovkudde, och i en garderob hittade jag nästan en hel påse Bridge-blandning, jösses vad de måste kämpat!  Sladdar äter de, ojoj Miro, dina råttor var nog ovanliga som inte gjorde det. Men det går att klä in dem eller stripsa upp dem. Var noga med att kolla med dina vänner så att råttföräldrarna inte verkar ha mycoplasma bara, då köper du på dig sorg och problem. Tumörer är inte helt ovanliga heller, av de tre honor jag hade så fick jag ta bort en pga dåligt psyke, en fick tumör och en mycoplasma. Två av dem var från regade uppfödare, den ena från djuraffär. Jättetrevliga djur är det ändå! Du får sätta in massa söta bebisbilder!
|
|
|
|
|
06-06-2009, 12:04
|

Medlem

|
Ett tips är att bottna buren med ordentligt med tidningspapper, det gör det lättare att byta i buren och rådisarna gillar att dra av remsor och bädda med det. ovanpå pappret kan man använda toalätt kattströ (ca 2 cm), det håller lukten nere väldigt bra och så dammar det inte som sågspån som kan ge rinnande ögon.
Råttor bajsar gärna på samma ställe, så en mindre låda i ett hörn kan användas och bytas oftare än buren.
Sen gillar många att gräva så en djupare låda med sand är ibland uppskattat...
|
|
|
|
Meriona
|
15-06-2009, 17:49
|
Gäster

|
Hur blir det med rådisarna, blir de nya familjemedlemmar eller?
|
|
|
|
|
15-06-2009, 19:09
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
Åhh, jag har haft två st  Så gulliga och roliga. Den ena jag hade lekte med schabradoren jag hade  Råttan sprang in under min säng, alltså en sockelsäng och hunden sprang efter. Sen tittade råttan ut någonstanns med huvudet och hunden efter.... De är också samlare. På den tiden hade jag ett nattuksbord med tre sidor ned till golvet. Alltså var det öppet bakifrån. En gång skulle när jag skulle dammsuga lyfte jag bort bordet och fann en jättefin fyrkant av prylar jag saknat Ja, och tassarna... Inge snack! Ta en! Edit: Mina har aldrig luktat något. Bara doftat gott
Redigerat av Chamomille: 15-06-2009, 19:10
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
16-06-2009, 08:38
|

Medlem

|
CITAT (Chamomille @ 15-06-2009, 20:09)  Ta en! Ska väl vara två i så fall har jag förstått, de vill väl inte vara ensamma. Tjaaa... jag vet inte. Jag är fruktansvärt sugen. Var de tvungna att ha såna söta rosa tassar  . Men jag blev väldigt tveksam när vissa sa att de alltid luktar lite. Efter diverse kattungar, råkor, hägrar, katter osv. är mina föräldrars toleransnivå inte helt på topp för tillfället...  Och även om de inte är här så ofta så är det fortfarande deras hus. (Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag en skadad råkunge i badrummet just nu... (med tillstånd))Så egentligen har jag försökt glömma dem. Det gick inte så bra. Så söta bilder på alla länkarna jag fick. Funderar om man skulle kunna bygga en stor bur inne i ladan, tror ni det skulle kunna funka? Och så ha en normalstor bur inne, så kan man flytta dem lite och ha dem inne när det är kallt ute. Skulle de tåla att vara ute? Om de har varma krypin och så där? Vilda råttor bor ju också ute. Och så kan de ha värmeflaska på natten, eller nåt. Bara en tanke, jag kom på det igår. Där skulle finnas plats att bygga riktigt stort och fint till dem. Skulle de tycka det var spännande eller otryggt med två olika burar? När man har dem i fickan eller på axeln eller de kutar omkring på mattan, kissar de var som helst då? Utan förvarning? Eller har man en chans att ana sig till det, typ när de precis har kissat så är det ingen fara sen på några timmar eller så?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
17-06-2009, 10:38
|

Medlem

|
Jag är ingen expert på detta område, men vad jag blivit lärd är att råttor är rätt känsliga för plötsliga temperaturskiftningar och för drag, så jag hade nog inte haft dem i ladan. De kan bli förskylda. Däremot luktade inte mina alls mkt, de var visserligen tjejer. Men råttor luktar mkt mindre än tex möss. Om du läser på http://www.rattsallskapet.se/ under rubriken tamråttan så står det att råttor generllt är i princip luktfria om man sköter buren, där görs ingen särskillnad på honor och hanar. Där finns massa bra info i övrigt också, som burar och mat osv... Du ska absolut ha två rådisar (av samma kön). De är flockdjur och älskar sin kompis. Är du orolig för lukt kan du ju alltid ta två tjejer istället, de är lite piggare/mindre keliga men lika sociala. (lite som katter) Ang temperatur måste jag berätta om mina små sötisar. De hade ett gammal durkslag upphängt i taket på sin bur som sovkoja (man måste vara kreativ). En dag på hösten målade vi om och var tvugna att vädra kraftigt i lägenhet, så temperaturen droppade rejält. Nästa morgon hade tjejerna klätt in hela sig sovkoja med tidningspapper!!! De hade rivit remsor av tidningspapper och klättrat upp och fodrat! så duktiga!
|
|
|
|
|
17-06-2009, 11:12
|
Medlem

|
CITAT (Miro @ 17-06-2009, 11:38)  Jag är ingen expert på detta område, men vad jag blivit lärd är att råttor är rätt känsliga för plötsliga temperaturskiftningar och för drag, så jag hade nog inte haft dem i ladan. De kan bli förskylda. Däremot luktade inte mina alls mkt, de var visserligen tjejer. Men råttor luktar mkt mindre än tex möss. Om du läser på http://www.rattsallskapet.se/ under rubriken tamråttan så står det att råttor generllt är i princip luktfria om man sköter buren, där görs ingen särskillnad på honor och hanar. Där finns massa bra info i övrigt också, som burar och mat osv... Du ska absolut ha två rådisar (av samma kön). De är flockdjur och älskar sin kompis. Är du orolig för lukt kan du ju alltid ta två tjejer istället, de är lite piggare/mindre keliga men lika sociala. (lite som katter) mina blev förkylda när jag hade fönstret öppet en gång. dom i naturen anpassar sig nog mer till vädret och dår in i dvala. dom tama tror jag inte det hade funkat så bra med att ha det så. fast jag håller inte med att dom är helt luktfria jag skötte mina (har bara haft hanar) och dom luktade ''råtta'' dock inget som luktade illa så vis. sedan var det för att jag hade spån det kanske luktar mer i sig? plus så återanvände jag deras tyd om det inte var för skitigt. japp dom är verkligen flockdjur som mest i samma bur har jag nog haft en 4-6 (kommer inte ihåg exakt) och dom gillar verkligen sällskap av egna arten. man kan ha en hane och hona tillsammans också men problemet blir väl att man får mängder med ungar. mamma hade honor men dom bodde för sig själva och fick bara träffa hanarna på dagen under uppsikt.
|
|
|
|
|
17-06-2009, 11:23
|

Medlem

|
CITAT (Miro @ 17-06-2009, 11:38)  ...temperaturen droppade rejält. Nästa morgon hade tjejerna klätt in hela sig sovkoja med tidningspapper!!! De hade rivit remsor av tidningspapper och klättrat upp och fodrat!...  De är inte dumma! Igår träffade jag av en slump den här råttägaren igen (eller slump och slump, det var på Åby marknad, alla var ju där så det var inte så konstigt kanske...), hon söker fortfarande nya hem till dem. Det blev tre pojkar och en flicka och flickan ska de behålla själva, dessutom blev jag ju kär i den grå hannen med den vita pricken, så det blir två hannar i så fall. Frågade henne också om min idé med uteburen och hon tyckte inte det var något konstigt med det, kände tydligen folk som hade det så.  Och så säger ni att de lätt blir förkylda, det vill man ju verkligen inte utsätta dem för. Det kanske är värst med temperatur variationerna, är de ute hela tiden anpassar de sig mer som du säger Linus. Hm, jag får fundera vidare.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
17-06-2009, 11:26
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 16-06-2009, 09:38)  Ska väl vara två i så fall har jag förstått, de vill väl inte vara ensamma. Tjaaa... jag vet inte. Jag är fruktansvärt sugen. Var de tvungna att ha såna söta rosa tassar  . Men jag blev väldigt tveksam när vissa sa att de alltid luktar lite. Efter diverse kattungar, råkor, hägrar, katter osv. är mina föräldrars toleransnivå inte helt på topp för tillfället...  Och även om de inte är här så ofta så är det fortfarande deras hus. (Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag en skadad råkunge i badrummet just nu... (med tillstånd))Så egentligen har jag försökt glömma dem. Det gick inte så bra. Så söta bilder på alla länkarna jag fick. Funderar om man skulle kunna bygga en stor bur inne i ladan, tror ni det skulle kunna funka? Och så ha en normalstor bur inne, så kan man flytta dem lite och ha dem inne när det är kallt ute. Skulle de tåla att vara ute? Om de har varma krypin och så där? Vilda råttor bor ju också ute. Och så kan de ha värmeflaska på natten, eller nåt. Bara en tanke, jag kom på det igår. Där skulle finnas plats att bygga riktigt stort och fint till dem. Skulle de tycka det var spännande eller otryggt med två olika burar? När man har dem i fickan eller på axeln eller de kutar omkring på mattan, kissar de var som helst då? Utan förvarning? Eller har man en chans att ana sig till det, typ när de precis har kissat så är det ingen fara sen på några timmar eller så? Nämen.. Snälla nån. De ska springa fria ju. Och luktar gör de inte. Inte hos mig iaf. Edit: Ja, en liten bajskorv kan det komma emellanåt... Men vem bryr sig.
Redigerat av Chamomille: 17-06-2009, 11:28
--------------------
Camilla zon 2-3
|
|
|
|
|
17-06-2009, 11:43
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Myosotis @ 17-06-2009, 12:34)  De kan i alla fall inte springa fria utan uppsikt här, det är uteslutet. Bajs kan man ju ta väck, men jag undrar fortfarande hur det är med kissandet? Har inte du tillräckligt med djur redan, plus de som ev. behöver räddas...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
17-06-2009, 11:43
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 17-06-2009, 12:34)  De kan i alla fall inte springa fria utan uppsikt här, det är uteslutet. Bajs kan man ju ta väck, men jag undrar fortfarande hur det är med kissandet? Jaa, jag hade inget kiss iaf. Hon och han pinkade väl i buren.
--------------------
Camilla zon 2-3
|
|
|
|
|
17-06-2009, 11:53
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 17-06-2009, 12:43)  Har inte du tillräckligt med djur redan, plus de som ev. behöver räddas...  Har jag?  Men det är faktiskt ingen av dem som har såna söta tassar. Kattens är i och för sig också rosa och söta men mycket större. Så det är alldeles uppenbart att jag behöver råttor.  CITAT (Chamomille @ 17-06-2009, 12:43)  Jaa, jag hade inget kiss iaf. Hon och han pinkade väl i buren.  Så bra! Lärde du dem det eller är det inbyggt?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|