|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
17-10-2003, 12:00
|

Medlem
Antal inlägg: 508
Medlem nr: 2 423

|
Just nu är det kanske den minst lämpliga tiden att vara ute och gå i skog och mark pga älgjakten. Du får se det på den positiva sidan, kanske tar de några rådjur så att du får behålla dina lökar.
Som jag vet har de ingen skyldighet att markera det området de jagar i, men vissa gör det ändå har jag sett.
Om jag var jägare skulle jag vara mycket orolig om det gick folk i området där jag jagar och då kanske man överför sin ängslan genom att vara otrevlig, vad vet jag?
När jag är ute i naturen och skall plocka svamp brukar jag för säkerhets skull ta på mig min joggingväst, en sån där självlysande.
--------------------
Magister Mundi sum!
|
|
|
|
|
17-10-2003, 12:15
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Väst har jag på mej jämnt, när jag cyklar, promenerar... Särskilt på hösten. På vår 70-väg finns inte ens trottoar...
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
17-10-2003, 12:31
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 17-10-2003, 13:00) Om jag var jägare skulle jag vara mycket orolig om det gick folk i området där jag jagar och då kanske man överför sin ängslan genom att vara otrevlig, vad vet jag? Det brukar väl vara någon människa som blir skjuten under älgjakten mest varje år. Jag gissar att jägarna är mer oroliga för att man ska skrämma bort älgarna, än att man ska råka bli skjuten....
|
|
|
|
|
17-10-2003, 12:34
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
Det är farligare att gå ut i skog o mark i Italien när det är jakt där. Det finns tydligen fler jägare än djur där. Traktorer bilar och människor blir skottskade varje jaktsäsong där
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
17-10-2003, 13:56
|

Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 1 016

|
Men om de inte vill att man ska klampa omkring bland "deras" älgar, alternativt att de är oroliga att skjuta mig av misstag (jag är inte särskilt lik en älg) så är väl ändå det bästa sättet att slippa mej i skogen att annonsera jakten? Och om det nu var så jobbigt att sätta upp skyltar ska de faktiskt inte vara otrevliga när man kommer där...  PS: väst använder jag alltid när det är mörkt!
|
|
|
|
|
17-10-2003, 14:01
|

Medlem

|
CITAT (digitalkarin @ 17-10-2003, 14:56) Men om de inte vill att man ska klampa omkring bland "deras" älgar, alternativt att de är oroliga att skjuta mig av misstag (jag är inte särskilt lik en älg) så är väl ändå det bästa sättet att slippa mej i skogen att annonsera jakten? Om de annonserar kanske ännu fler kommer och "klampar" omkring...
|
|
|
|
|
17-10-2003, 14:15
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
17-10-2003, 14:18
|

Medlem
Antal inlägg: 508
Medlem nr: 2 423

|
*tänker på scenen ur filmen jägarna, när de åker pickup och skjuter renar, onyktra och adrenalinstinna*
Digitalkarin: Jag menar verkligen inte att deras dåliga bemötande är riktigt på någotsätt utan försökte bara tänka mig in i deres sitvasion. Men jakten är nödvändig med tanke på vår stam med älgar och rådjur. Såsom det ser ut idag är vi tvungna att minska stammen varje år pga att det finns så få rovdjur idag.
Självklart vore det bäst om de kunde markera att de är ute på något sätt, det borde inte vara svårt för dem.
--------------------
Magister Mundi sum!
|
|
|
|
|
17-10-2003, 15:04
|

Medlem
Antal inlägg: 258
Medlem nr: 364

|
 Jaha jag gjorde bort mig och klampade in på älgjakts område med Häst, det var inte poppis. Jo de förklarde snällt att vi kunde bli skadade, det kan var en kula som studsar in i ett träd eller sten och går iväg åt felhåll. Så vi håller oss på banan de första veckorna till det har lungnat ner sig. Sen brukar det endast vara helgerna som är vikta åt jakt. Mvh Anne
|
|
|
|
|
17-10-2003, 15:41
|

Medlem

|
Skratta du åt annonserad älgjakt, men det är vad de brukar göra där jag kommer ifrån. Dvs sätta upp lappar på vägarna omkring. För nej, jag kan nämligen inte hålla mig borta i flera veckor (vilka veckor då, exakt?), jag bor nämligen i skogen...
|
|
|
|
|
17-10-2003, 15:41
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Inte har de skyldighet att annonsera. De betalar dyrt för sitt markarrende och har rättighet att jaga. I vissa jaktarrenden nära tätorter där man arrenderar av kommunen ingår ofta en klausul om att jakten skall skyltas med datum osv.
Vad som ofta kan ske är att ett villebråd blir skadat av egna jaktlaget eller något annat jaktlag eller trafikskada och då blir det oplanerad eftersöksjakt på ett område man inte har tänkt sig. Ingen skyltning i världen fixar det.
Vad de däremot har skyldighet att göra är att jaga säkert. De flesta jaktlag lägger ner stor möda på att pejla pass, markera farliga skjutriktningar, skjutträning, träning av hund, röjning av pass. Det ligger ca två veckors träning och arbete bakom denna veckas jakt så det är inte bara "nöje".
Vad de har moralisk skyldighet att göra är att vara trevliga mot passerande människor.
Att det är generell älgjakt nu borde var och en mäniska känna till. Sedan brukar jakten bara fortgå på helger.
Själv ringer jag till jaktledaren och frågar i vilket område det är jakt på gång. Sedan väljer jag och kusen en annan ridväg. I gengäld brukar jag rapportera tillbaka till honom när jag ser vilt. Jag rör mig ju över stora områden i skogen. Samarbete är den bästa lösningen och skogen räcker till åt alla.
|
|
|
|
|
17-10-2003, 16:22
|

Medlem

|
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 17-10-2003, 15:18) *tänker på scenen ur filmen jägarna, när de åker pickup och skjuter renar, onyktra och adrenalinstinna* I mina fördomar om älgjägare figurerar en del sisådär 90-åriga, rejält darrhänta och närsynta personer med gott om kaffekask i termosarna och innanför västen.
|
|
|
|
|
17-10-2003, 16:26
|

Medlem

|
Visst, det var dumt att skratta, jag ber om ursäkt för det. Men det lät faktiskt som ett skämt. Och jag tog nog för givet att "alla" känner till att det är älgjakt och inte blir så förvånade - eller förskräckta - över det varje år. Jag kan förstå att dom som bor i storstäderna inte kommer ihåg när den är, men bor man så man har möjlighet att gå ut i skogen så borde man komma ihåg det. Det ligger ju i ens egen säkerhet också att hålla sej borta då. Naturligtvis skulle jägarna inte avvisa dej burdust, tror nog inte att det var deras mening. Men som andra har skrivit här, dom var nog oroliga att du skulle komma ivägen för en kula. Och dom visste väl inte att du bor där i älgskogen.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
17-10-2003, 16:32
|

Medlem
Antal inlägg: 113
Medlem nr: 2 324

|
Hur kan man skjuta på oskyldiga djur??? Ofattbart!!!
|
|
|
|
|
17-10-2003, 17:07
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Och arrrendet för 19 ha är 110 kr/år ...imte jättedyrt precis -det är i alla fall vad jag får som markägare ..skulle hellre gå i skogen
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
17-10-2003, 17:27
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 17-10-2003, 17:26) Det ligger ju i ens egen säkerhet också att hålla sej borta då. Hm... Nä, det är deras ansvar att inte skjuta mig när jag är ute i skogen. För vilken årstid det än råkar vara, finns allemansrätten att åberopa.
|
|
|
|
|
17-10-2003, 17:38
|

Medlem

|
Såklart att jägarna har ansvaret att inte skjuta på vad/vem som helst! Men jag går inte mitt i vägen heller, även om den är till för alla trafikanter och bilisterna inte får köra på mej.
Allemansrätten innebär inte bara rättigheter, den innebär också skyldigheter.
--------------------
|
|
|
|
|
17-10-2003, 18:15
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Skogen räcker fortfarande åt alla. Det behöver inte innebära konflikt. Konflikt blir det bara om man stelbent hävdar sin rätt från båda håll. Allemansrätten innebär inte att man har rättighet att hindra jakt.
Försök komma överenns med jakträttsinnehavarna i stället. De flesta jägare är faktiskt vettigt folk. Undantag finns alltid men jag känner hundratals jägare och de uppför sig faktiskt hyfsat.
Stockholmsgäster inbjudna i min mans jaktlag blev väldigt chockade när de såg en tjej jogga i skogen där de skulle jaga. De chockerades inte för att hon joggade rakt i i såten de skulle jaga av. De var chockerade över att hon joggade ensam i skogen. I storstaden kunde man tydligen bli överfallen om man som kvinna joggade ensam.
De jägare jag känner betalar ca 8-10 tusen/ år för jaktarrende. Sedan utrustning, hundinnehav, resor, amminition mm är betalda så ligger deras kostnad för jakten minst till det dubbla.
Några sommarveckor går åt till att röja pass och förbereda för jakten. Hunden skall tränas, skjutprov skall genomföras. Sedan satsas en semestervecka för den generella älgjakten. Nu räknar man med att arbetet skall ge resultat. Att inte kunna unna dem denna vecka tycker jag är lite synd. Det finns 51 veckor till på året.
Jag känner mig inte ett dugg osäker för att ge mig ut i skogen under jakt men jag tycker man kan ta hänsyn till varandra så jag går gärna åt annat håll när det är jaktdag.
Som tur är för oss alla så minskar jakten risken för trafikolyckor. Jakt är inte enbart ett nöje det är skötsel av en naturresurs.
|
|
|
|
|
17-10-2003, 21:01
|

Medlem

|
Men... Jag har ju inget emot att de jagar! Det är JÄTTEBRA. Det är viltvård! Problemet är att jag inte vet NÄR de jagar VAR. Och att de var så förbaskat otrevliga och bara körde iväg mej.
Problemet är inte att det jagas. Här är det då inte nån enstaka vecka.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|