Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gnagskydd mot fejning?
          Tommy
          Inlägg 19-10-2003, 12:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 435
          Medlem nr: 311

Hej på er igen.

Nu i höstbestyren så måste jag skydda det lilla nyplanterade (2 somrar) äppelträdet.

Räcker det att vinda på gnagskydd på stammen eller måste det till kraftigare doningar för att hindra rådjursskador? Kan de knuffa och puffa på trädet så det tar skada eller är det bara själva gnidningen som är elak?

--------------------
          Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Göran
          Inlägg 20-10-2003, 14:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 556

Det brukar räcka med ett gnagskydd men i bland kan dom vara riktigt elaka!
          I våras planterade jag ett körsbärsträd vid sommarstugan och hade inget att skydda trädet med, redan nästa helg hade rådjuren varit framme och fejat av ca 50 cm av stammen runt om, dessutom hade de dragit upp trädet(!) för det låg två meter från planteringsstället med rötterna i solen så det var bara att kasta bort det.
          Tidigare har rådjuren trots att jag använd spiralformade plastgnagskydd fejat på mitt plommonträd men inte så att det blivit förstört.

Jag brukar använda någon form av hönsnät att skydda stammen/trädet med, de vanliga spiralformade gnagskydden försöker jag undvika för de växer så lätt in i stammen. Nu finns det en annan variant i form av ett finmaskigt svart plastnät som bara har en skarv och som kanske är bättre(?) men de har jag inte provat.
          Man bör också tänka på att om det blir mycket snö kan hararna komma åt sidogrenarna.

--------------------
          Göran, zon 4

Citera
          Cilla
          Inlägg 24-11-2003, 17:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

De unga bockarna kan markera revir och träna på att stångas på mindre träd. Ofta stångas de till de tycker att de har segrat, och då är trädets stam rejält barkskadad och ibland avbruten. Man kan också ha otur när rådjuren äter på alla krongrenar, som därför inte riktigt får den riktning man vill ha efter att man renskurit dem.

Har man mycket rådjurstätt och fruktträdet är litet kan man behöva skydda det helt med t ex armeringsjärn som man spänner i bågar över trädet som en kupol. Tre st brukar räcka, och i toppen där de korsar varandra fäster man dem. Runt hela kupolen ett hönsnät. Enkelt och relativt billigt.

Brukar träden i området få ett och annat rådjursbesök räcker det att skydda stammen. Sätter man några pålar runt om och klär med hönsnät skyddar man också trädet från att bli stångat.

Pålar och skyddsanordningar ska sitta så att de inte skaver mot grenar eller stam.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 19:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon