Hmm...det finns - vad jag vet - ingenting som heter oxelbärshäck, vilket gör det lite svårt att svara.
Man kan ha oxelhäck och man kan ha oxbärshäck.
Oxel (Sorbus intermedia) släkt med rönnen. Bladen är stora, grågröna och liknar till formen ekens, och lite luddiga på baksidan. Orangefärgade bär.
Oxbär (Cotoneaster lucidus = häckoxbär) mörk gröna, små, läderartade blanka blad som så här års får flammande färger. Svarta bär.
Jag har själv en oxbärshäck (Cotoneaster) och när du beskriver din häck som yvig låter det som om du har en sån. Grannar har (zon 1) här klippt ner sina cirka 20 år gamla fula häckar. Och då snackar vi "klippa ner", inte mer än cirka 10 cm av stammarna var kvar. Detta gjordes mycket tidigt i våras och det var som att ge häcken vitaminer! Den kom igen med full kraft. Nu har de redan kunnat ansa och frisera en liten käck häck. Det viktiga är ju att man bygger upp häcken efterhand, håller undan för ogräs samt som du själv nämner att häcken är något bredare vid basen. Oxbärshäcken kan dock inte bli lika tät som en liguster för grenverket är inte riktigt så tätt och bladen är större. Men så här års är den en fantastiskt vacker ram kring tomten.
Beskärning nu? Ja, om man skulle jämföra med att den lämpligaste tiden för häckplantering är nu på hösten, och några anser att man i samband med planteringen ska klippa ner plantorna till en tredjedel - så skulle du kunna klippa nu. Andra åter anser att man inte ska klippa ner nyplanterade häckplantor förrän rotsystemet har etablerat sig. Men dina häckplantor är ju väletablerade så de skulle ju inte stressas av att klippas ner - och resonerar man så skulle du också klippa ner nu.
Själv klipper jag utan att tänka. Först när det är gjort börjar jag fundera på vad i helsike jag har gjort...Sen vågar jag inte kolla i litteraturen hur det står att man ska göra, för jag är rädd att allt ska dö, bäst att inte veta liksom