Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> förvandla ogräsplätt till gräsmatta
          västkustbo
          Inlägg 26-06-2009, 19:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 24 428

Har en liten jordyta med massa ogräs på som jag vill göra om till gräsmatta. Jag har provat att gräva bort ogräset men det är tungt. Kan man göra såhär: klipp ner ogräset, lägg på någon form av täckduk på med ett lager ny jord med tillplattning sedan sår man? Skulle i så fall vilja täcka med något som multnar bort, finns det? Eller är det så att det inte finns några genvägar utan grävandet är ett måste? confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          henriks
          Inlägg 26-06-2009, 21:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Beroende på hur bra gräsmatta du vill ha då.... men jag hade lagt på ett tunt lager ny jord för att jämna till, sått nytt gräs och låtit ogräset vara kvar.

När du sedan börjar klippa gräset är det det "sådda" gräset som mår bäst av det.

Kirskål och nässlor fixar inte att klippas, de dör snart ut.

maskrosor kan vara ett problem, det hjälper inte om du så klipper en gång om dagen!

vertikalskärare/mossrivare ett par gånger per säsong gillar de dock inte, men det är ju lite svårt i kombination med nysått....

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 01-07-2009, 18:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (västkustbo @ 26-06-2009, 20:39) *
          Har en liten jordyta med massa ogräs på som jag vill göra om till gräsmatta. Jag har provat att gräva bort ogräset men det är tungt. Kan man göra såhär: klipp ner ogräset, lägg på någon form av täckduk på med ett lager ny jord med tillplattning sedan sår man? Skulle i så fall vilja täcka med något som multnar bort, finns det? Eller är det så att det inte finns några genvägar utan grävandet är ett måste? confused.gif

Om det verkligen är en lite plätt kan tjocka lager med tidningar (förmultnar bort) funka som "täckduk". Men sedan beror det såklart på, som henriks skriver, vilken typ av gräsmatta man vill ha o.s.v.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Söttok06
          Inlägg 10-07-2009, 10:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Om man gräver ur ca 25 cm av ogräsjorden och lägger markduk, sen ovanpå det planteringsjord, därefter så gräsfrön till gräsmattan. Kan det fungera? Men då måste du ändå gräva bort så mycket av ogräsrötterna som möjligt. Hur stor är ytan du ska ha gräsmatta?
          Funderar nämligen själv på detsamma, men min yta är ca 8 kvm.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 22-07-2009, 10:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Ofta räcker det att bara regelbundet köra gräsklipparen över så kommer de flesta ogräsen försvinna och gräset att ta över. Sedan kan du så småningom jämna ut ytan genom att lägga ut tunnt lager jord i sänkorna. Jag har förvandlat de flesta av mina rabatter liksom även grusplanen till gräsmatta på det viset.

Markduk tycker jag verkar överkill, såvida det inte rör sig om några oerhört svåra rotogräs som inte försvinner genom klippning.

Redigerat av Sommartorparn: 22-07-2009, 10:10

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          smuleborg
          Inlägg 23-07-2009, 19:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Sommartorparn @ 22-07-2009, 11:08) *
          Ofta räcker det att bara regelbundet köra gräsklipparen över så kommer de flesta ogräsen försvinna och gräset att ta över. Sedan kan du så småningom jämna ut ytan genom att lägga ut tunnt lager jord i sänkorna. Jag har förvandlat de flesta av mina rabatter liksom även grusplanen till gräsmatta på det viset.

Markduk tycker jag verkar överkill, såvida det inte rör sig om några oerhört svåra rotogräs som inte försvinner genom klippning.

Ja, det är sant. Tar tillbaka mitt inlägg om tidningar. Vi har faktiskt gjort som du, med gott resultat.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          PRATKVARN
          Inlägg 26-08-2009, 16:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 19 077

En gammal metod, odla potatis, 1 - 2 säsonger, innan gräset sås. Då måste man hålla potatislandet någorlunda rent från ogräs, genom hacka samt att man skall kupa potatisen.

Kanske en arbetsam metod, men mycket naturvänlig, ingen ogräsbesprutning.

Citera
          Dunder Bettan
          Inlägg 28-08-2009, 07:34
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 7 044

CITAT (Sommartorparn @ 22-07-2009, 11:08) *

Fungerar det även mot åkerfräken? Jag har nämligen en plätt med mycket fräken som jag vill göra till gräsmatta.

--------------------
          Ursäkta stavfelen.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 30-08-2009, 11:44
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Åkerfräken är svårt. Vet ej om det försvinner genom klippning. Jag klipper nog inte tillräckligt ofta för att kunna bedöma det. Å andra sidan, har hört om folk som lagt markduk och sedan har fräken vuxit igenom den......... Så jag skulle nog pröva först med envis klippning innan jag gjorde ett sådant projekt.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 15:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon