Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Änglatrumpet, Liten kruka i stor kruka, men sen då?
          eml
          Inlägg 22-10-2003, 09:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 252
          Medlem nr: 1 229

Har läst om att man kan ha t.ex en änglatrumpet i en mindre kruka, göra extra hål i den krukan och sedan sätta ut den i en större kruka så att ängeln i praktiken får en mycket större kruka att växa i över sommaren när den behöver det. På hösten kan man skära av rötterna som växt ut i den större krukan och ta in den mindre med ängeln i för övervintring. Detta låter ju fiffigt tycker jag, men min fråga är dock nu om man bör/ska byta till en likadan mindre kruka utan extra hål vid övervintringen eller om det är OK med extra hål här och var? Torkar inte rötterna i hålen och försvårar för nya rötter att komma ut nästkommande år? Ökar risken att få in "något oönskat" med alla extra hål? Något speciellt man bör tänka på vid övervintringen om man gör på detta sätt?

Finns det några andra övervintringsbara plant-typer denna metod också skulle passa bra för alternativt inte skulle vara lämplig för?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Ann-Christine
          Inlägg 24-10-2003, 20:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem nr: 668

Har inget säkert svar på din fråga men jag tror jag har sett att dom gjorde så där på TV en gång. Och då tror jag iaf att den stod i krukan med extrahål över vintern. Men riktigt säker är jag tyvär inte

--------------------
          Ann-Christine, zon 4

Citera
          Virgo
          Inlägg 24-10-2003, 22:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

man tar upp den ur stora krukan, tar bort all jord som sitter på rötterna och skär av dessa intill innerkrukan och ställer den i en mindre kruka.
          Så gör man nog bara om den stora krukan är en bamsekruka som inte är så lätt att ha inomhus.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Eva St
          Inlägg 31-10-2003, 21:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

Jag har låtit mina stå i innekrukan med hål efter att jag tagit upp dem ur ur de jättekrukor de stått i under sommaren skurit av rötterna precis intill innekrukan de har stått hela vintern i ca 10 -12 grader med lite extra ljus och de har mått prima av detta
          Eva St

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 13:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon