Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Norsk nematodsoppa för mördarsniglar, Erfarenhet önskas
          cato
          Inlägg 05-07-2009, 21:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

När nu mördarsniglarna åter ökar oroväckande hos, håller jag på att testa ett försök som redovisats i Norge.

Enligt de svenska återförsäljarna skall Nemaslug vattnas ut på ställen där man tror att det finns småsniglar i marken. En förpackning räcker till 40 m2. Vår tomt är på c:a 3000 m2. (= 22000:- per omgång)
          Man har testat i Norge att samla in stora sniglar som man doppat i en "Nematodsoppa" och sedan spritt ut de smittade sniglarn i området man velat sanera. Enligt uppgift har försöket fungerat bra och resulterat i att sniglara försvunnit efter några veckor.
          Tyvärr redovisas inte hur stark soppan skall vara eller hur länge sniglarna skall bada i den.
          Finns det någon i forumet som har erfarenhet av detta??
          Jag har provat lite olika men vill gärna ha tips.

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          pejori
          Inlägg 05-07-2009, 21:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (cato @ 05-07-2009, 22:21) *
          När nu mördarsniglarna åter ökar oroväckande hos, håller jag på att testa ett försök som redovisats i Norge.

Enligt de svenska återförsäljarna skall Nemaslug vattnas ut på ställen där man tror att det finns småsniglar i marken. En förpackning räcker till 40 m2. Vår tomt är på c:a 3000 m2. (= 22000:- per omgång)
          Man har testat i Norge att samla in stora sniglar som man doppat i en "Nematodsoppa" och sedan spritt ut de smittade sniglarn i området man velat sanera. Enligt uppgift har försöket fungerat bra och resulterat i att sniglara försvunnit efter några veckor.
          Tyvärr redovisas inte hur stark soppan skall vara eller hur länge sniglarna skall bada i den.
          Finns det någon i forumet som har erfarenhet av detta??
          Jag har provat lite olika men vill gärna ha tips.

Har också hört om den metoden, men då skulle dom stora sniglarna först dödas och sedan doppas i snigelgiftet.
          Sedan skulle dom få ligga kvar, då sniglar är kanibaler.
          När "släkten" sedan kalasar på dom förgiftade anhöriga, dör dom av giftet.
          På så sätt utrotar dom sig själva.

Vet inte om det fungerar, då jag inte testat.
          Har inte flera än jag kan plocka dom.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          cato
          Inlägg 06-07-2009, 20:15
          Länk hit: #3

Medlem

Nu har jag hittat uppgifterna som jag jagade i går.

Intressant! Vore kul om flera provade. Rapportera gärna sedan hur det gått.
          Här kommer artiklen:

Ny norsk metod mot spansk skogssnigel
          En ny norsk framgångsrik metod att nästan utrota den spanska skogssnigeln, även kallad mördarsnigel, rapporteras i Norsk Hagetidend 1/2009. Thorstein Mo i Elnesvåg vann 10 000 norska kronor för den i en tävling som samlade in 160 bekämpningsförslag.
          Torsten Mos vinnande idé bygger på att den spanska skogssnigeln, Arion lusitanicus, är kannibal. Torsten lägger insamlade sniglar i en balja med nematoder i ljummet vatten. Sedan sniglarna infekterats av de små nematoderna klipps de av på mitten och delarna sprids i trädgården. Väl där blir snabbt de preparerade kadavren mat åt friska mördarsniglar som får i sig nematoderna, dör inom några dagar och då blir ny snigelmat.
          Denna dominoeffekt är effektiv, hävdar Torstein Mo. Han prövade den första gången redan 2006 hos en lantbrukare i grannskapet som fått sin gård översvämmad av spanska skogssniglar. 1000 sniglar samlades in, infekterades med nematoder och spreds på åkern. Året därpå var nästan alla spanska skogssniglar försvunna från gården medan det fanns lika många inhemska skogssniglar där som tidigare år.
          Uppmuntrad av framgången bjöd Torstein Mo 2007 in sina grannar på snigeljakt. Tre dagars skörd lades i nematodvattnet och efter avlivning ut som snigelåtel.
          Förra året gjorde han och grannarna en ny gemensam snigeljakt. Men det fanns knappast några spanska skogssniglar kvar, bara på tomter som gränsade till obebyggda marker.
          Det norska Hagelselskapet har tillsammans med norska Bioforsk sökt pengar från Forskningsrådet för att kunna pröva om Torsten Mos dominometod håller vad han hävdar.

Redigerat av cato: 06-07-2009, 20:16

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera
          lotta65
          Inlägg 07-07-2009, 10:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 24 529

Jag tror att den blandning som används till utvattning, kan du doppa sniglarna i.
          Dom infekteras ju så ute. Sedan behöver du nog inte köpa nemaslug till hela tomten.
          Det är nog inte så mycke småsniglar i grusgången och där jorden ofta är väldigt torr.
          Sniglarna trivs i fukt. Bionema, dom som säljer nematoderna, kan inte rekomendera den
          norska metoden för den är inte vetenskapligt testad. Men norrmannen kan ju inte ha helt fel,
          det har ju blivit resultat. I mina snigelfällor har det blivit mindre sniglar och nästan inga småsniglar

Citera
          JRo
          Inlägg 07-07-2009, 10:34
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 18 731

Bara en kommentar, det är väl viktigt att sniglarna lever när man badar dem, för att få mest effektiv infektion? Känns så i alla fall.

--------------------
          750 kvm villaträdgård i Mölndal (zon 2) och torp med obegränsade odlingsmöjligheter.

Citera
          lotta65
          Inlägg 07-07-2009, 11:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 24 529

Jag tycker att det är mest logiskt att doppa sniglarna medan dom lever,
          nematoderna är kanske inte vill föröka sej i något dött. Om man sedan klipper av sniglarna
          eller släpper ut dom igen (för att vara villebråd om några dagar) det gör man som man vill.
          Men om man släpper ut dom, eller sparar dom i en låda någon dag, så borde ju sniglarna hinna bli mer infekterad innan dom dör,
          än om man klipper av dom på en gång.
          Och alltså kanske räcker det med en tugga av en sådan snigel för att
          bli dömd till att föra nematoderna vidare?

Citera
          pejori
          Inlägg 07-07-2009, 14:37
          Länk hit: #7

Medlem

Det är säkert logiskt att dom lever, men jag skulle föredra att döda dom först...
          Är ju djurvän ju... giggle.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          cato
          Inlägg 07-07-2009, 21:09
          Länk hit: #8

Medlem

Til kamp mot sneglene i Eide

Hageselskapet Eide, i samarbeid med Eide kommune, inviterte til stordugnad mot brunsnegler. Oppmøtet og interessen var enorm; nå skal de prøve ut Torstein Mo-metoden i stor stil.
          Dugnaden på Eide var landets første kommunale dugnad mot de ufyselige krypene, og det var kannibalmetoden fra Fræna som ble brukt.

Sneglene ble samlet sammen, klippet opp og lagt i en parasittblanding. Sneglesuppa er rene festmåltid for andre brunsnegler, og dermed smitter de seg selv.

Hageselskapet Eide oppfordrer andre lokallag i Hageselskapet til å arrangere dugnader i lokalmiljøet

Ovanstående artikel hittade jag i Norsk Hagesälskaps hemsida Här framgår det att sniglarna klipptes sönder innan de lades i soppan.

Jag har testat att lägga i den levande. Då kryper de bara upp på sidorna och locket. Så döda dem före badet måste man.

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera
          Vänersborgare
          Inlägg 10-07-2009, 20:05
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 24 683

Något som jag hat testat och som har givit bra resultat i komposten, är det medel som finns i handeln som man sprejar på sniglarna. Första gången vi sprejade var det massor av sniglar nästa dag fanns bara ett fåtal. Tydligen blir det även här en dominoeffekt samma som den med parasiter i vatten har bara prövar i komposten. Imorse fanns bara 3 st som vi kunde se. Hoppas någon mer vill försöka då det ett enkelt sätt. Köpte flaskan på ÖB för drygt 60kr.

Citera
          DykUnderYtan
          Inlägg 10-07-2009, 20:24
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem nr: 17 194

Vad var det för spray du köpte?

Jag är så less på mördarsniglarna nu, de har kalätit all sallat och rödbetor bara på några dagar. Idag plockade jag säkert närmare 100 sniglar inom en radie av tio meter kring mina pallkragar... snyft...

--------------------
          Mvh Mia

Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/

Citera
          pejori
          Inlägg 11-07-2009, 10:50
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Vänersborgare @ 10-07-2009, 21:05) *
          Något som jag hat testat och som har givit bra resultat i komposten, är det medel som finns i handeln som man sprejar på sniglarna. Första gången vi sprejade var det massor av sniglar nästa dag fanns bara ett fåtal. Tydligen blir det även här en dominoeffekt samma som den med parasiter i vatten har bara prövar i komposten. Imorse fanns bara 3 st som vi kunde se. Hoppas någon mer vill försöka då det ett enkelt sätt. Köpte flaskan på ÖB för drygt 60kr.

Det kan vara värt att testa. tummenupp.gif
          Min granne har en formidabel snigelodling och dom håller sig tyvärr inte hos henne.
          Något intresse för trädgård finns där inte heller, så hon struntar i sniglar.
          Min uteplats och altan kryllar numera av sniglar... ranting.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon