|
VEGETARISK MAT, har ni några favoritrecept? |
|
|
|
05-07-2009, 22:44
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
Har idétorka!! (Nästan) nybörjare som jag är inom området. Äter fortfarande fisk men mindre och mindre kött. Mycket av det jag lagat förut i ca 30 år är ju kött eller fisk i så känner mig så ovan med det här "tänket". Ena sonen har varit hemma några veckor nu och lagat mest vegetarisk mat och jag mår så bra av den maten har jag kommit på, så vill lära mig massor på en gång ....... Är så nyfiken varför just du är vegetarian också (om du nu är det förstås)!? Berätta om du vill..........
Levainbr_d___vigsel_024___f_rminskad.JPG ( 128.62k )
Antal nedladdningar: 58).
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
05-07-2009, 22:57
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
05-07-2009, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
Äter du skaldjur?
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
05-07-2009, 23:53
|

Medlem

|
Biggan: Tack, ska titta igenom allt lite noggrannare i morgon
Chamomille: Jag äter skaldjur och fisk fortfarande och tänker nog fortsätta med det
--------------------
|
|
|
|
|
06-07-2009, 00:10
|

Medlem

|
Köp en smördeg. Lägg den i en pajform. Hacka massor av purju och lägg i. Sen ungefär 1 dl vardera av kräftstjärtar, räkstjärtar samt surimi. Sen vispa ihop 3 ägg, 3 dl grädde, riven parmesanost, en burk bonjour vitlök salt och peppar och häll över alltet. In i ugnen 175 grader tills den får färg. Smaskens.
--------------------
Camilla zon 2-3
|
|
|
|
|
06-07-2009, 09:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
För det första är det väl oviktigt ifall hon äter skaldjur och liknande eftersom hon frågade efter vegetariska recept. För det andra så äter man som vegetarian inte de flesta ostsorterna, inte ens som lakto-vegetarian. Då har hon ännu mer att sätta sig in i, så att undvika ost i recepten är nog lättast. Du har några receptsidor där du kan kolla också. www.vegomums.com, http://www.vegetariskt.com/, http://www.gronmat.net/ är några. Men som lakto-ovo-vegetarian behöver man ju knappast begränsa sig. Det är bara att vraka och välja mellan de vanliga recepten och ersätta köttet med vegetariska köttsubstitut. Här är en tråd i forumet med några av mina favoriträtter som jag skrivit ner. Det är mycket jag tänkt lägga till och ändra i den men det har inte blivit av: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=81180.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
06-07-2009, 09:38
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 06-07-2009, 10:00)  För det första är det väl oviktigt ifall hon äter skaldjur och liknande eftersom hon frågade efter vegetariska recept. För det andra så äter man som vegetarian inte de flesta ostsorterna, inte ens som lakto-vegetarian. Då har hon ännu mer att sätta sig in i, så att undvika ost i recepten är nog lättast. Du har några receptsidor där du kan kolla också. www.vegomums.com, http://www.vegetariskt.com/, http://www.gronmat.net/ är några. Men som lakto-ovo-vegetarian behöver man ju knappast begränsa sig. Det är bara att vraka och välja mellan de vanliga recepten och ersätta köttet med vegetariska köttsubstitut. Här är en tråd i forumet med några av mina favoriträtter som jag skrivit ner. Det är mycket jag tänkt lägga till och ändra i den men det har inte blivit av: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=81180. Men, skit i osten och smöret och grädden då.
--------------------
Camilla zon 2-3
|
|
|
|
|
06-07-2009, 09:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Nauti @ 06-07-2009, 10:00)  För det första är det väl oviktigt ifall hon äter skaldjur och liknande eftersom hon frågade efter vegetariska recept. För det andra så äter man som vegetarian inte de flesta ostsorterna, inte ens som lakto-vegetarian. Då har hon ännu mer att sätta sig in i, så att undvika ost i recepten är nog lättast. Hur vet du att de flesta vegetarianerna inte äter ost?
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
07-07-2009, 21:21
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 06-07-2009, 10:47)  Hur vet du att de flesta vegetarianerna inte äter ost? För att man i de flesta ostsorter använder animaliskt kymosin(från kalvmage) som aktiv ingrediens vid osttillverkning. Det finns som sagt ostsorter med vegetabiliskt ystenzym som går bra att äta som lakto-vegetarian.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
07-07-2009, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
Nått som är gott är raggrakor, ett litet mixrecept kan man säga Blanda en mini-pannkaksmet, typ två ägg, två dl mjölk, fyra dl vetemjöl mixa ihop tillsammans med salt och grovmalen svartpeppar. Riv 6-10 potatisar (beroende på storlek) grovt och kläm ur det mesta av vätskan efter du rivit dem, riv en gul lök....blanda ner det du rivit i pannkakssmeten. Klicka ut pannkakspotatisgegan i stekpanna med smör (alternativt rapsolja) och fräs gyllenbrunt på båda sidor = Raggrakor a la mig. Jag tycker de är goda med fläsk, men mamma som inte får äta annat än fisk säger de är mums med bara lingonsylt å. Så det får bli mitt vegetariska tips för idag. Testa vetja...
--------------------
|
|
|
|
|
07-07-2009, 21:54
|

Medlem

|
CITAT (Chamomille @ 06-07-2009, 01:10)  Köp en smördeg. Lägg den i en pajform. Hacka massor av purju och lägg i. Sen ungefär 1 dl vardera av kräftstjärtar, räkstjärtar samt surimi. Sen vispa ihop 3 ägg, 3 dl grädde, riven parmesanost, en burk bonjour vitlök salt och peppar och häll över alltet. In i ugnen 175 grader tills den får färg. Smaskens. Surimi  ....men nu har jag slagit upp det så nu vet jag vad jag ska leta efter i affär´n. Tar du någon dl av den också? Det får bli en av veckans middagar. Låter mycket gott. Nauti: Tack för dina tips också. Ska kolla upp dem lite senare. Jag äter ost. Jag äter allt egentligen men vill minska ner på köttet radikalt i nuläget iaf. Platinum: Det låter som något liknande det som jag kallar raggmunk, men lite annorlunda ser jag att det är. Lök har jag inte i mina och lite annorlunda proportioner på de andra ingredienserna är det visst också. Jag lovar att testa. Tusen tack du med.
Redigerat av zissi: 07-07-2009, 21:58
--------------------
|
|
|
|
|
08-07-2009, 10:41
|

Medlem

|
Ja. 1 dl av varje
--------------------
Camilla zon 2-3
|
|
|
|
|
08-07-2009, 10:47
|

Medlem

|
Fast 2 av osten. Man kan istället ta västerbotten  .
--------------------
Camilla zon 2-3
|
|
|
|
|
08-07-2009, 10:51
|

Medlem
Antal inlägg: 2 099
Medlem nr: 13 936

|
Äter du ägg? I så fall kan du göra grönsaksbiffar/-bullar väldigt enkelt:
Bas: Kokta bönor/kikärter eller potatis som du mosar. Koka själv eller ta färdigkokta på burk. Blanda med ett eller ett par ägg (beroende på hur mycket du ska göra) och lite vetemjöl (eller annat grövre mjöl om du föredrar det). Salta och peppra.
Sedan kan du blanda i så gott som vilka grönsaker och kryddor du vill för att smaksätta dina "biffar". T.ex rivna morötter+spiskummin, hackad förvälld och avrunnen spenat+muskotnöt, rivna rödbetor + kapris...................... listan kan göras hur lång som helst. Grönsakerna kan vara råa eller kokta.
Blanda allt till en ganska kompakt smet. Tillsätt eventuellt mera mjöl om det verkar för löst. Forma biffar eller bullar och stek dem sedan i stekpanna eller på en plåt i ugnen.
Lycka till!
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|
|
|
|
|
08-07-2009, 11:00
|

Medlem

|
CITAT (Rosmarin @ 08-07-2009, 11:51)  Äter du ägg? I så fall kan du göra grönsaksbiffar/-bullar väldigt enkelt: Det går bra att göra biffar av olika slag helt utan ägg också. Man kan använda sig av kokt potatis, mjöl m.m. som bindningsmedel. När man gör bön- och linsbiffar brukar det inte ens behövas använda något bindningsmedel, de sitter ihop bra ändå.
--------------------
|
|
|
|
|
10-07-2009, 07:11
|

Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 22 241

|
När det gäller vegetarisk/vegansk mat är det endast fantasin som sätter gränserna. Det går alldeles utmärkt att leva billigt och nyttigt (och samtidigt gå ned de där kilona man kanske önskade, förutsatt att man fortsätter att hålla en liknande diet).
Ett bra ställe att börja är att köpa en bra kokbok (med betoning på bra då de blivit en trend att skriva sin egen kokbok och mycket "inte allt" på marknaden tyvärr bara är rent skräp). På YouTube kan man också få massor av tips och inspiration. Ganska skönt att kunna titta och avgöra själv hur rätten smakar "äta med ögat".
Till trådskaparen, har du någon speciell typ av mat/världsdel som du tycker extra mycket om ? (så kanske det blir lättare att hjälpa dig mer specifikt). Eller är det mer snabba vardagsrätter ?.
På din andra fråga varför jag blev vegetarian "blev det bara som det blev". Bortskämd hemma (mammas mat och fina restauranger) men när jag började laga mat själv blev det mindre kött och jag märkte att jag mådde bättre av det. Minskade i vikt och hade mer energi än någonsin tidigare. Trodde att jag kunde klara av vad som helst (allt från att dansa till kampsport). Firar 10-årsjubileum iår, och har aldrig ångrat mitt val. Eftersom jag smakat det mesta i mina dagar saknar jag inget heller. På senare år också fått ett helhetstänk vad gäller kost träning och hälsa. Något som gör att balansen mellan kropp och själ oftast är bra och jag slipper vara sjuk och ha ont :-). Att det sedan är miljö och djurvänligt gör ju inte saken sämre. Särskilt inte i dessa tider när man märker effekten av hur moder jord skadats av år av utsläpp och miljöförstöring. Respekt för allt levande oavsett om det må vara en blomma eller ett djur.
Fler livshistorier, någon ?
|
|
|
|
|
10-07-2009, 08:03
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
Jag skulle aldrig klara mig helt utan kött. En lasagne eller en smaskig grillad köttbit med sås till måste jag ha ibland. I förrgår kväll åt jag en måltid endast bestående av broccoli, det var både gott och mättande. Kanske kunde jag äta kött lite mer sällan utan att lida av det. Man kan må bra fysiskt utan kanske men knappast psykiskt i alla fall för mig
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
10-07-2009, 10:29
|

Medlem

|
CITAT (skogstroll @ 10-07-2009, 09:03)  Jag skulle aldrig klara mig helt utan kött. En lasagne eller en smaskig grillad köttbit med sås till måste jag ha ibland. I förrgår kväll åt jag en måltid endast bestående av broccoli, det var både gott och mättande. Kanske kunde jag äta kött lite mer sällan utan att lida av det. Man kan må bra fysiskt utan kanske men knappast psykiskt i alla fall för mig  Givetvis måste du inte det. Allt handlar om vana. Om du nu ser en lasagne eller grillad köttbit som någonting extra gott så skulle du då ha bytt ut det mot något vegetariskt alternativ som du äter när du vill äta extra gott. Att skippa kött tyckte jag var den enklaste biten och det är nog inte bara jag, det gick alltid att använda recept med kött i och ersätta med något vegetariskt köttsubstitut och få ett likvärdigt slutresultat. Men vissa grejor går ju såklart inte att ersätta och få ut samma smak och konsistens, men mycket. Många är så inkörda på att äta kött att de har det till varje måltid och inte ens kan tänka sig en måltid utan kött. Jag hade tyvärr också den inställningen, att det skulle bli svårt att sluta äta kött. Men det gick jättelätt, jag bestämde mig bara över en dag att sluta och så blev det. Sedan dess har jag knappast saknat kött på tallriken. Beroende på anledningen man blir vegan så kommer man ganska snabbt att få en viss avsmak för kött och inte sitta och längta efter en stor flintastek hela tiden. Gör man det av djurrättsliga skäl är man ju inte det minsta sugen på kött, oavsett hur gott det smakar. Gör man det av hälsoskäl så vet man ju att man mår mycket bättre och slipper bli sådär seg och däst efter måltiderna om man har lätt för att bli det. Så man har ju hela tiden en motivation till att avstå från det, då blir det inte lika svårt.
Redigerat av Nauti: 10-07-2009, 10:30
--------------------
|
|
|
|
|
10-07-2009, 10:55
|

Medlem
Antal inlägg: 400
Medlem nr: 5 974

|
CITAT (skogstroll @ 10-07-2009, 09:03)  Jag skulle aldrig klara mig helt utan kött. En lasagne eller en smaskig grillad köttbit med sås till måste jag ha ibland. I förrgår kväll åt jag en måltid endast bestående av broccoli, det var både gott och mättande. Kanske kunde jag äta kött lite mer sällan utan att lida av det. Man kan må bra fysiskt utan kanske men knappast psykiskt i alla fall för mig  Håller med dig i det du skriver. Helt utan kött vill jag inte leva, men att äta det mer sällan än nu som är varje dag i princip funderar jag på för att ev må lite bättre.
--------------------
|
|
|
|
|
10-07-2009, 12:25
|

Medlem

|
Intressant att läsa era inlägg. Det är väl mest recept på vanlig vardagsmat (som ständigt återkommer  ) som jag är ute efter. Vi gillar i stort sett allt och tycker det är roligt att prova nya smaker. Bönor, ärtor, linser är väl bra att äta av lite varje dag om jag förstått det hela rätt. Grodda gör vi oftare än förut. Jag har kokat en hel kartong sojabönor och fryst och har sen det i matbrödet när jag bakar. Vi tar små steg framåt och så något tillbaka  . Vet ni, igår var vi till köttbutiken i Norsholm (Britta o Lennart nära kött) och köpte lövbiff till middagen idag  . Mmmmmmmm vad gott det var, men det är närproducerat kött och jag vet vilken gård här i länet det kommer ifrån. Annars blir vi inte så sugna på kött som vi trodde i början. Blir så behagligt mätt på den vegetariska maten. Nu äter vi ju fisk ibland men det känns bra att äta fortfarande. http://image.bokus.com/images/9789173290180 Den här boken fick vi låna av ena sonen. Mycket intressant läsning där de förklarar hur vi kan välja att äta, handla och odla på ett sätt som är bättre för klimatet. Pär Holmgren är ju känd meteorolog och matstrateg på SVT, Johanna Björklund och Susanne Johansson håller väl till vid Lantbruksuniversitet och är ledande forskare inom mat- och klimatfrågor.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|