Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är det för lätt att registrera sig?
          DykUnderYtan
          Inlägg 12-07-2009, 07:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem nr: 17 194

Gör ett inlägg i denna kategori också, fler kanske har idéer på vad man kan göra....

Säkert fler än jag som blir riktigt irriterade på dessa attacker med spam som kommer då och då.

Är det för lätt att registrera sig på odla?
          Går det kanske att göra någon liten förändring som gör det "jobbigare" för dem som bara är ute efter att slänga in trådar med spam?
          Kan man kanske ha någon begränsning på att man t ex max får göra 3 nya inlägg/timma eller liknande? De flesta av oss odliater gör väl bara ett eller på sin höjd två nya inlägg i rad.

Jag bara sitter och morgonspånar men något borde väl ändå gå att göra kan man tycka...

Trevlig söndag och semester till er som har det!

Mvh
          Mia

Redigerat av DykUnderYtan: 12-07-2009, 13:40

--------------------
          Mvh Mia

Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          skogstroll
          Inlägg 12-07-2009, 07:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag tycker inte det är en bra idé att begränsa medlemmar i ett forum, inte här i alla fall. Visst finns det spam men det är ju inte så svårt att bara låta ögat glida förbi. Tycker jag i alla fall. Sen är det ganska många som är en hel del aktiva här varje dag. Såna där attacker är ju tack och lov inte så vanliga, men i längden kanske det blir jobbigt.

Redigerat av skogstroll: 12-07-2009, 07:59

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Piafia
          Inlägg 12-07-2009, 08:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 23 133

kompiskram.gif
          Gomorron!
          Tycker som ni att det är trist, sitter på jobbet och blev sugen på att kolla på lite odlabilder. Så får man nakna kroppar,utfläkta i ansiktet! ranting.gif
          Borde kanske vara någon som kollar inläggen!?
          Ha en bra söndag.
          Piafia

Citera
          DykUnderYtan
          Inlägg 12-07-2009, 08:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem nr: 17 194

När jag går in på odla kikar jag alltid på startsidan på de senaste inläggen som kommit, den vägen går jag in i forumet. Just nu består de bara av spam vilket oftast innebär att jag inte ens orkar leta vidare efter nya "riktiga" trådar.

Jag tycker jag varit med på odla länge nog men har fortfarande svårt att ta mig fram bland trådarna, att hitta nya trådar om jag inte går via startsidan... men det kanske bara är min okunskap som gör det "krångligt". smile.gif

--------------------
          Mvh Mia

Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/

Citera
          Berith
          Inlägg 12-07-2009, 08:16
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (DykUnderYtan @ 12-07-2009, 08:42) *
          Gör ett inlägg i denna kategori också, fler kanske har idéer på vad man kan göra....

Säkert fler än jag som blir riktigt irriterade på dessa attacker med spam som kommer då och då.

Är det för lätt att registrera sig på odla?
          Går det kanske att göra någon liten förändring som gör det "jobbigare" för dem som bara är ute efter att slänga in trådar med spam?
          Kan man kanske ha någon begränsning på att man t ex max får göra 3 nya inlägg/timma eller liknande? De flesta av oss odliater gör väl bara ett eller på sin höjd två nya inlägg i rad.

Jag bara sitter och morgonspånar men något borde väl ändå gå att göra kan man tycka...

Trevlig söndag och semester till er som har det!

Mvh
          Mia

http://miashem.blogspot.com/

Wow... Jo i dom andra avdelningarna kanske, men här i Småprat dräller ju inläggen in så det skulle nog inte bli så lyckat med en begränsning.

Själv läser jag inte spammen, räknar inte med att dom handlar om nåt annat än porr och helbrägdagörande läkemedel. nono.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          skogstroll
          Inlägg 12-07-2009, 08:48
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jo det är väl många inlägg i småprat. När jag pysslar i trädgården och inte vet vad jag ska göra åt något så går jag in på Odla och det blir väl några inlägg på helgerna. Det brukar ju vara nån liten spam här och där så man får hoppas det här är något övergående.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-07-2009, 08:57
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Skillnaden mellan odla och andra forum är att det nästan inte finns några moderatorer här. Fem stycken personer som är här ofta och varit medlemmar länge borde upphöjas till moderator och få befogenhet att ta bort spamet på en gång. Nu tar det ju timmar innan det händer något

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-07-2009, 09:00
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (DykUnderYtan @ 12-07-2009, 08:42) *
          Kan man kanske ha någon begränsning på att man t ex max får göra 3 nya inlägg/timma eller liknande?

fear.gif nono.gif Det var en mycket dålig idé!!!!!!! Och det gäller inte bara småprat där man vill kunna skriva många inlägg på en timme om man känner för det. Det kan även gälla att man snabbt vill ha svar på en fråga eller kan svaret på någon annans fråga. Så o-spontant och tråkigt det skulle bli, nej så vill vi verkligen inte ha det!!!

Visst är det oerhört irriterande med spam. Jag öppnar inte trådarna, men om de ligger överst i varenda avdelning ser man ju inte på förstasidan vad vi vanliga användare pratar om. Någon hade ett förslag som jag tror skulle hjälpa: Ställ en enkel fråga på svenska, typ vilken siffra kommer mellan sju och nio? Kan man inte svara på den får man inte registrera sig. Det skulle sålla bort många spammare.

Sen har det ju diskuterats många gånger förr varför det måste ta sådan tid innan spamen plockas bort, ibland ligger de där i flera dagar trots att de är anmälda. Det finns två administratörer som uppenbart inte hinner med sånt och det kan man ju förstå, men då borde det kanske finnas någon moderator eller liknande med befogenhet att plocka bort spam?!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-07-2009, 09:09
          Länk hit: #9

Moderator

Tre nya trådar per timme hade varit bättre, eller bara en ny tråd per timme för den delen, särskilt för en nyregistrerad användare

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-07-2009, 09:11
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Huggorm @ 12-07-2009, 10:09) *
          Tre nya trådar per timme hade varit bättre, eller bara en ny tråd per timme för den delen, särskilt för en nyregistrerad användare

Ja, det skulle också funka. Om de nu inte är skapade av en dator som kan vänta hela natten.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Irene_L
          Inlägg 12-07-2009, 09:14
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Men varför ska vi behöva ändra oss för att dom spamar. Ibland vill jag skriva många inlägg...ibland inga alls. (Nu har jag skrivit en massa inlägg för att spamet inte ska ligga först i de olika avdelningarna) Jag tycker det är bättre om man gör det svårare för dom att registrera sig....som ex Myosotis skrev!

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Berith
          Inlägg 12-07-2009, 09:14
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Myosotis @ 12-07-2009, 10:00) *
          --- Ställ en enkel fråga på svenska, typ vilken siffra kommer mellan sju och nio? Kan man inte svara på den får man inte registrera sig. Det skulle sålla bort många spammare.---

giggle.gif Bra att du inte föreslog siffran mellan fem och sju, för det svaret är ju vad dom flesta spammen handlar om....

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-07-2009, 09:15
          Länk hit: #13

Medlem

biggrin.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Irene_L
          Inlägg 12-07-2009, 09:15
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

CITAT (Berith @ 12-07-2009, 10:14) *
          giggle.gif Bra att du inte föreslog siffran mellan fem och sju, för det svaret är ju vad dom flesta spammen handlar om....

giggle.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-07-2009, 09:17
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Berith @ 12-07-2009, 10:14) *

giggle.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-07-2009, 09:22
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Spam får man nog lära sig leva med, sånt dyker tyvärr upp i de flesta forum. Undrar bara hur svårt det kan vara att nonchalera dom? Det syns ju lång väg att det är spam. Själv öppnar jag aldrig ett sånt men blir förvånad när jag ser att så många gör det. Det syns ju på siffrorna hur många som ändå är nyfikna på innehållet. Personligen tycker jag inte ens det är värt att irritera sig.

Att begränsa möjligheterna för oss vanliga tycker jag är en utomordentligt dålig idé och skulle förstöra möjligheterna till diskussion.

Sen kanske man kan tycka det vore önskvärt att dom kunde rensas bort fortare ibland men man kanske inte kan få allt. Vi ska nog vara glada för att Odla fungerar så bra som det gör.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Alba
          Inlägg 12-07-2009, 09:30
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag är medlem på en del utländska scrapsidor.
          Nästan alla använder sig av en reg.metod som innebär att man inte kan skriva något förrän man fått ett mejl av adm. och sedan klickar in på länken igen för att godkänna att man verkligen vill vara medlem.
          Då kan ju admin. först kolla innan någon ny godkänns.
          Spammarna är ju ofta engelsktalande så det borde inte vara svårt att sortera.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-07-2009, 09:38
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Alba @ 12-07-2009, 10:30) *
          ...en reg.metod som innebär att man inte kan skriva något förrän man fått ett mejl av adm. och sedan klickar in på länken igen för att godkänna att man verkligen vill vara medlem...

Inget automatiskt alltså utan det är en person som sitter och mailar? Det har nackdelen att nya medlemmar får vänta i flera dagar så som det sköts här. Tänk dig någon med en akut fråga typ "Mitt träd dör! Hjälp vad ska jag göra?!", de vill ha svar NU och inte om en vecka!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-07-2009, 09:44
          Länk hit: #19

Moderator

Spammaren är medlem nummer 24758, det skulle aldrig fungera med manuell kontroll av alla nya medlemmar på ett så stort forum som odla

Citera
          Alba
          Inlägg 12-07-2009, 11:10
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Det finns även mail som går med automatik där man får bekräfta att anmälan är ok. Det mailet kommer direkt.
          Tror inte spammare inväntar ett sånt mail så nog är det ett hinder som kan vara värt att prova.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 22:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon