|
Nu tar jag en lååång paus från Odla.nu, orkar inte längre med segheten på detta forum.. |
|
|
|
12-07-2009, 11:41
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Har knappt varit inne de senaste månaderna på Odla pga att det tar flera minuter för EN sida att ladda upp...Värt att konstatera är att det BARA är Odla som är så här segt. Alla andra sidor kommer blixtsnabbt, så min uppkoppling är det inget som helst fel på, går via fiber. Segheten på Odla är är likadan på jobbet där vi har superuppkoppling...
Jag tycker INTE man ska behöva skaffa nya prylar för att ETT forum inte fungerar, jag tänker alltså inte skaffa firefox eftersom IE fungerar alldeles ypperligt för mig, bortsätt från Odla.nu då.
Så nu tackar jag för mej på ett tag, hoppas på att kunna återkomma när man fixat till forumet så väntetiderna är normala.
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
12-07-2009, 11:56
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Fungerar för oss andra så det är ju uppenbarligen inte forumet det är fel på.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
12-07-2009, 12:03
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Men så synd! Kommer att sakna dig!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
12-07-2009, 12:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
CITAT (Nauti @ 12-07-2009, 12:56)  Fungerar för oss andra så det är ju uppenbarligen inte forumet det är fel på. Nej, vi är fler som har problemet och som skrivit om det! Jag tycker nog att det är snudd på nonchalant att ingen reaktion kommer från dem som "sköter" forumet.... Lite kunde man väl skriva och kanske berätta att man felsöker eller så. Ibland blir man ju helt vansinnig på segheten, så jag förstår verkligen varför du pausar, Monaxe, men jag tycker det är synd att det ska behövas.
--------------------
|
|
|
|
|
12-07-2009, 12:15
|

Medlem

|
faktiskt väldigt konstigt att det fungerar för vissa men inte för andra då :/ Sedan är det väl så att ingen bryr sig om forumet särskilt mycket. Det märker man ju ganska tydligt just nu,
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
12-07-2009, 12:20
|
Medlem
Antal inlägg: 2 132
Medlem nr: 6 842

|
Du ska nog inte räkna med att man någonsin anpassar forumet tillbaka så att det passar din gamla webbläsare. Hemsidor utveckas hela tiden, liksom programmen för att läsa dem. Snart märker du att även andra sidor går långsamt på din dator, så förr eller senare måste du ändå uppgradera. Firefox kostar ju ingenting (bara lite plats på hårddisken); varför inte pröva?
(Själv använder jag Safari för Mac, men har Firefox i reserv eftersom det knappast finns hemsidor som passar alla läsare. Även IE kan behövas ibland.)
|
|
|
|
|
12-07-2009, 12:25
|

Medlem

|
Firefox är väl enligt en del tester snabbare än IE. Sedan kan man även tweaka firefox så att det går upp till 30x snabbare  Vet inte om man kan det med IE?
Redigerat av Nauti: 12-07-2009, 12:29
--------------------
|
|
|
|
|
12-07-2009, 12:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Monaxe @ 12-07-2009, 12:41)  Har knappt varit inne de senaste månaderna på Odla pga att det tar flera minuter för EN sida att ladda upp...Värt att konstatera är att det BARA är Odla som är så här segt. Alla andra sidor kommer blixtsnabbt, så min uppkoppling är det inget som helst fel på, går via fiber. Segheten på Odla är är likadan på jobbet där vi har superuppkoppling...
Jag tycker INTE man ska behöva skaffa nya prylar för att ETT forum inte fungerar, jag tänker alltså inte skaffa firefox eftersom IE fungerar alldeles ypperligt för mig, bortsätt från Odla.nu då.
Så nu tackar jag för mej på ett tag, hoppas på att kunna återkomma när man fixat till forumet så väntetiderna är normala. Vad tråkigt - kommer att sakna dig.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
12-07-2009, 12:36
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Monaxe @ 12-07-2009, 12:41)  Har knappt varit inne de senaste månaderna på Odla pga att det tar flera minuter för EN sida att ladda upp...Värt att konstatera är att det BARA är Odla som är så här segt. Alla andra sidor kommer blixtsnabbt, så min uppkoppling är det inget som helst fel på, går via fiber. Segheten på Odla är är likadan på jobbet där vi har superuppkoppling...
Så nu tackar jag för mej på ett tag, hoppas på att kunna återkomma när man fixat till forumet så väntetiderna är normala. Japp, har varit segt mer eller mindre för dom flesta sen förra våren. Finns många trådar om det. Och varje gång det kommer nya inlägg om det så kommer alltid nån och säger att det är mottagarens fel. Vi har försökt komma fram till vad det är som felar, och om det vore mottagarnas fel skulle ju alla ha samma datorer, samma uppkoppling, samma program osv. Vilket vi inte har, hur många goda råd vi än får från dom "aldrig" drabbade. Skriver aldrig inom "" för jag antar att ni som inte märkt av segheten inte är här 24 timmar om dygnet?? Ni kan alltså inte veta hur det är hela tiden?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
12-07-2009, 12:44
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Fast jag tycker det är lite olika. Oftast fungerar det snabbt och bra för mej, men det händer ibland att det är totalt hopplöst. Jag tror inte ett ögonblick på att det skulle vara våra program eller utrustning det var fel på för då skulle det ju inte fungera perfekt för det mesta.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
12-07-2009, 12:51
|

Medlem
Antal inlägg: 914
Medlem nr: 22 185

|
Jag är inne ganska mycket, olika tider på dygnet utom på natten, och har ALDRIG problem med att sidan är trög. Visst kan det gå lite saktare ibland att ladda upp en sida, men absolut inte oacceptabelt. Det handlar om sekunder hit och dit alltså... Jag använder Firefox, har en relativt ny dator (inte ens ett år gammal) som är pigg och rask och uppkopplingen är helt okej.
Därför har jag också svårt att tro att det är Odlas server det är fel på.
--------------------
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!Min hemsida
|
|
|
|
|
12-07-2009, 12:56
|

Medlem
Antal inlägg: 4 644
Medlem nr: 5 125

|
Använder också Firefox och upplever att svarstiderna för det mesta är ok men att det någon enstaka gång tar väldigt lång tid.
|
|
|
|
|
12-07-2009, 13:17
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Biggans, Gunnells och Monardas inlägg här visar ju absolut att det inte är nån gemensam nämnare hos användarna.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
12-07-2009, 13:36
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem nr: 5 169

|
Hemma har jag Firefox webbläsare och 8MB bredbandsuppkoppling, här i stugan sitter jag med IE och mobilt bredband HSPA (inte 3G) 3 pinnar på mottagningen och har inga som helst problem med att läsa,ladda upp bilder osv. på Odla. Märker ingen skillnad mot vad jag har hemma. Jag vet däremot att sonen som gillar snabba uppkopplingar blir galen om han ska använda det mobila nätet, kanske är det skillnad på hur vi upplever den extra sekund som det kanske tar , vet att med min gamla tröga bärbara så går allt trögt, spelar ingen roll vilket forum jag skall in på alla är lika tröga på den. Är det så att vi blir mer o mer stressade och allt ska gå blixtsnabbt?? även om det går snabbt???
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
Azur
|
12-07-2009, 14:03
|
Gäster

|
CITAT (Berith @ 12-07-2009, 14:17)  Biggans, Gunnells och Monardas inlägg här visar ju absolut att det inte är nån gemensam nämnare hos användarna. Fast vi har diskuterat det här förut, och ingen som hade någon annan browser upplevde Odla som långsamt. Jag vet inte vad problemet kan vara, men man kan ju börja med att tömma cachen och kolla att man har uppdaterat internet explorer.
|
|
|
|
|
12-07-2009, 17:04
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Jag har de senaste fyra dagarna varit på resa i landet, varför jag endast kunnat använda mobilt modem. Det modemet ligger på sämsta hastighet (0,25 Mb) och mottagningen har inte varit den bästa under dessa dagar heller.
Därutöver använder jag Firefox.
Visst har jag haft något längre svarstider, pga de dåliga mottagningsförhållandena, men inte så att jag störs av det. Däremot var grannen på campingen vansinnig, då han bara fick time out på väderradarn, med mitt modem. Hans dator var utrustad med IE. För övrigt identiska datorer!
Det är ju helt klart skillnad på dator och dator, när man använder Firefox v. IE. IE tar ju ändå 137Mb, mot Firefox 7,8Mb!
|
|
|
|
|
12-07-2009, 17:28
|
Medlem
Antal inlägg: 373
Medlem nr: 21 760

|
Skulle uppskatta att jag upplevt långa svarstider 1-2ggr det senaste kvartalet. Loggar för det mesta in 2-4ggr/dag, veckodagar är det uteslutande efter 16:00.
Halvgammal dator men enbart Firefox för mig.
--------------------
Stundtals passionerad hobbyodlare 4mil sydost om Göteborg, zon 4 y
|
|
|
|
|
12-07-2009, 17:50
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Så synd att du försvinner men jag förstår dig. Sjäkv har jag inga problem men vet hur enerverande det kan vara med ett forum som inte fungerar bra.
Innan du ger upp.........om du har uppgraderat till IE 8.........gå tillbaka till IE 7. IE 8 är känt för att ha problem med uppladdningen på en del hemsidor. Jag har upplevt det på ett annat forum och fick tips att byta till IE 7....sagt och gjort.....nu har jag inga problem där längre.
|
|
|
|
|
12-07-2009, 18:24
|

Medlem
Antal inlägg: 1 785
Medlem nr: 9 395

|
CITAT (Monaxe @ 12-07-2009, 12:41)  Så nu tackar jag för mej på ett tag, hoppas på att kunna återkomma när man fixat till forumet så väntetiderna är normala. Tråkigt, men jag förstår dig. Ha det så bra, sköt om dig och dina växter.
--------------------
Zon 3
|
|
|
|
|
12-07-2009, 19:12
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Beträffande den berömda segheten så försvann den för mig när jag bytte dator, det är fortfarande problem från den datorn som hamnade i sommarstugan. Med modemuppkoppling.  Segheten är bara kopplad mot Odla och beror troligen på reklamen, det började när den skiten kom. Så, problemet berör bara Odla mot vissa datorer. Bara att byta nån av dom.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|