Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur gör man kaffe till 20 utan kaffekokare?
          *Ulrica*
          Inlägg 17-07-2009, 13:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Hm... jag dricker inte kaffe men imorgon ska jag göra kaffe till 20 gubbar och jag har ingen kaffekokare.

Jag har termosar, kaffefilter och en kaffefilterhållare samt kaffe. Kan jag göra lite i taget i en tillbringare och sedan hälla över? Hur mycket kaffepulver per liter vatten? Jag kan ju inte smaka om det blir bra för jag vet inte hur det ska smaka och vill ju inte att det ska bli för svagt eller för starkt. Hur mycket behöver jag till 20 gubbar? Är det vanligt att ha mjölk i eller räcker det att jag skickar med socker?

Hur funkar det här med kokkaffe? Är det en lättare variant?

Tja, vilka frågor man kan ställas inför i livet... blush.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Margith
          Inlägg 17-07-2009, 13:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Till en liter vatten behöver du 1,5 dl kaffe. Brygg det rakt ner i termosen. Hur mycket som går åt är svårare. Kanske 4 gubbar per liter? En kaffekopp är ju ungefär 1 dl, men numera använder ju de flesta muggar. 5 liter blir min gissning, då borde det räcka till påtår också.
          Socker är nog ett måste och jag har märkt att mjölkanvändarna blir fler och fler, även bland gubbarna.

Kom på att jag kanske ska säga också att brygg inte mer än 1 liter åt gången!

Redigerat av Margith: 17-07-2009, 13:56

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          KURT
          Inlägg 17-07-2009, 13:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Brygg kaffet direkt i termos eller i tillbringare, och det bör nog finnas både socker och mjölk:

"Detta är en individuell smaksak samt beror till viss del på vilken bryggmetod man använder sig av men har däremot inte att göra med vilken typ av kaffe som används. Tar man mindre mängd kaffe av ett kraftfullt, exempelvis franskrostat kaffe och då tror att man får en något svagare men ändå fullgod kopp så tar man fel. Det man då får är en tunn dryck med bara bitterheten kvar i kaffet. Generell regel är att man använder 60 gr kaffe till en liter vatten. Det motsvarar en matsked (7-8 gr) per kaffekopp (= 1,25 dl). Brygger man med filter och använder finmalet kaffe behövs något mindre än om man använder grovmalet, som lämpar sig bättre för glasbryggare."

http://www.kaffeinformation.se/templates/F...age.aspx?id=842

Redigerat av KURT: 17-07-2009, 13:55

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 17-07-2009, 16:05
          Länk hit: #4

Medlem

blomma.gif TACKAR! Hoppas nu att jag har tillräckligt med termosar... happy.gif

Citera
          skånepåg
          Inlägg 17-07-2009, 16:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Hade det varit mitt kaffe hade jag sagt ett halvt kilo till 20 pers, jag gör bara starkt kaffe biggrin.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-07-2009, 08:10
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (*Ulrica* @ 17-07-2009, 14:35) *
          Hm... jag dricker inte kaffe men imorgon ska jag göra kaffe till 20 gubbar och jag har ingen kaffekokare.

Jag har termosar, kaffefilter och en kaffefilterhållare samt kaffe. Kan jag göra lite i taget i en tillbringare och sedan hälla över? Hur mycket kaffepulver per liter vatten? Jag kan ju inte smaka om det blir bra för jag vet inte hur det ska smaka och vill ju inte att det ska bli för svagt eller för starkt. Hur mycket behöver jag till 20 gubbar? Är det vanligt att ha mjölk i eller räcker det att jag skickar med socker?

Hur funkar det här med kokkaffe? Är det en lättare variant?

Tja, vilka frågor man kan ställas inför i livet... blush.gif

Vad ska 20 gubbar göra hemma hos er? confused.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 18-07-2009, 08:13
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (skånepåg @ 17-07-2009, 17:12) *
          Hade det varit mitt kaffe hade jag sagt ett halvt kilo till 20 pers, jag gör bara starkt kaffe biggrin.gif

giggle.gif Jösses...

CITAT (Meriona @ 18-07-2009, 09:10) *
          Vad ska 20 gubbar göra hemma hos er? confused.gif

Det kan man ju undra... confused.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 18-07-2009, 16:13
          Länk hit: #8

Medlem

Nejdå , de är inte hemma hos oss. Det är en mycket rolig historia som ni får vänta tills imorgon med att läsa. Men det handlar om att min sambo fyller 40 år idag.

Nu ska jag gå och göra kaffe!

Citera
          skogstroll
          Inlägg 18-07-2009, 16:39
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

whistling.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-07-2009, 16:41
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (*Ulrica* @ 18-07-2009, 17:13) *
          Nejdå , de är inte hemma hos oss. Det är en mycket rolig historia som ni får vänta tills imorgon med att läsa. Men det handlar om att min sambo fyller 40 år idag.

Nu börjar jag bli riktigt nyfiken....

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 19-07-2009, 11:21
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

CITAT (*Ulrica* @ 18-07-2009, 17:13) *

Nu är det imorgon!!! whist.gif

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          Meriona
          Inlägg 19-07-2009, 17:41
          Länk hit: #12

Gäster

Kanske det vart något starkt i kaffet så att de inte mår så bra idag? sleep.gif

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 20-07-2009, 08:17
          Länk hit: #13

Medlem

blush.gif Jag tror kanske Meriona var lite inne på rätt spår där. När jag hade levererat kaffet åkte jag till en kompis för att sova över och vi drack lite vin. Någon som jag varken brukar göra eller tål särskilt bra. Men jag mår lite bättre idag... shy.gif

Nu till själva historien:
          Min sambo fyllde som sagt 40 i förrgår. På morgonen fick han ett kort av mej där det stod att han skulle få sin present från mej och våra familjer senare under dagen.
          På förmiddagen ringde jaktledaren och sa åt sambon att packa en väska, vapen och pass. Sambon protesterade först men när jag kom och lade handen på hans axel och nickade uppmuntrande började han lyssna på jaktledaren. Efter samtalet bekräftade jag att det var det här som var presenten och att jag hade hjälpt honom att börja packa. Jag har aldrig förut sett min sambo så förvirrad, han var tvungen att sätta sej ned ett tag.
          Han skulle bli hämtad klockan 16 så fram tills dess packade han i ordning sina vapen och jag sa att det nog var bäst att packa shorts och jaktkläder och underkläder för minst fem dagar. Stackarn blev mer och mer förvirrad. Han är INTE van att förlora kontrollen. giggle.gif
          När de kom för att hämta honom klockan 16 hade de med en tropikhjälm, sade något om Kenya och hjälpte honom att sätta på bagagelappar på väskorna samt förklarade att de hade löst det med transporten av vapnen. Sambon vacklade till en aning när han klev ut genom dörren. Blicken var glasartad. Jag höll på att skratta ihjäl mej men med allvarlig stämma sa jag att han skulle ringa när han kom fram och att jag skulle sakna honom. rotfl.gif
          Ungefär en kilometer hemmifrån stod det en "passkontroll" bestående av tre gamla studiekamrater från Bössmakarskolan som var utklädda till oigenkännlighet. Ytterligare några hundra meter längre fram stod resten av jaktlaget samt några kompisar till sambon. Allihopa tågade iväg till grannens grustag där det var uppställt partytält och paviljonger och uppladdat med mängder av ammunition, lerduvor, ballonger och andra roliga mål och skytteövninger.
          Jag kom med kött, potatissallad, korv, bröd, tårtor, kaffe och allt annat de behövde för att klara eftermiddagen och kvällen. Jag hade då också med mej ett paket. Jag sa att jag hade lovat att han skulle få sin present senare under dagen och att det nu var hög tid. Det var en så kallad åtelkamera. Den sätter man fast i ett träd vid en viltstig, en åtel eller liknande och så reagerar den på rörelse och fotograferar både på dagtid och i mörker. Vi har redan fått underbara bilder på 6 vildsvinskultingar som äter majs vid åteln.

Det var fantastiskt kul att ordna något roligt för någon man älskar och se honom bli lycklig som en treåring på en kombinerad julafton och födelsedag! wub.gif

Så nu vet ni varför jag skulle koka kaffe till 20 gubbar. Det visade sig dessutom att vi inte hade kaffefilter som jag trodde (jag trodde jag hade dem i mitt planteringsrum men jag hittade dem inte). Men jag hittade en sån där saftsil i tyg och den fungerade utmärkt att sätta i filterhållaren. Kaffet blev tydligen godkänt. yes.gif

Redigerat av *Ulrica*: 20-07-2009, 08:18

Citera
          Myosotis
          Inlägg 20-07-2009, 08:42
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

laugh.gif Vilket äventyr! Blev han inte besviken när han nu hade börjat ställa in sig på att skjuta lejon och giraffer eller vad man nu skjuter i Kenia?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 20-07-2009, 08:47
          Länk hit: #15

Medlem

Nja... jag tror snarare han blev lite lättad. Han hade även gjort det mycket tydligt innan han åkte att var han än hamnade så skulle han inte bli besviken. Han hade nämligen lite svårt att tro på att han skulle få användning för passet. Nej, detta var verkligen den ultimata födelsedagsfesten för min sambo! laugh.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 20-07-2009, 09:00
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jösses fear.gif dig ska man tydligen inte ha i närheten när man ska fylla jämt! Vilken chock stackaren måtte ha fått giggle.gif

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 20-07-2009, 09:12
          Länk hit: #17

Medlem

naughty.gif Hm... nån som har lust av avslöja när Maria fyller jämt? flirting.gif rotfl.gif

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 20-07-2009, 10:03
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

Vilken toppenpresent! Säger tvärt om; dig skulle man ha i närheten när man eller någon man känner fyller jämt! Jag gillar att planera sådant här men lyckas inte alltid få till det...

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          Meriona
          Inlägg 20-07-2009, 10:34
          Länk hit: #19

Gäster

Det där håller jag med om - vilken tjej att hitta på allt detta! smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
          Du är så duktig, och påhittig, jag är så fantasilös så det borde vara straffbart... wacko.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 20-07-2009, 13:36
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Så rolig ide tummenupp.gif smiley_small_hug.gif Framför allt är det ju extra kul när sambon inte har en aning om vad som ska ske. Själv drog jag med mig sambon till Portugal när han fyllde 40. Han hade inte en aning om var vi skulle förrän vi kom till Arlanda biggrin.gif Han trodde jag hade bokat en liten kryssning och sade åt vår chaufför att nu har du nog kört fel laugh.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 20:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon