|
Behöver hjälp att piffa upp föräldrarnas uteplats, Helt nybörjare och behöver enkla tips och tricks |
|
|
|
17-07-2009, 20:31
|
Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 24 874

|
Hej! Jag är helt ny här och är helt vilsen med blommor och trädgård. Min mamma höll ordning i mitt föräldrahems lilla trädgård eller uteplats, men nu ett år efter hennes död så ser det allt mer visset ut där, vilket jag tycker är jättesynd. Min far tycker att det hela blir lite mycket och det hela har blivit rätt eftersatt och vill knappt gå dit längre. Och eftersom jag knappt vet hur en vitsippa ser ut, så skulle jag behöva lite hjälp för att på ett enkelt sätt få hennes gamla trädgård att se acceptabel ut. Såhär ser den lilla utplatsen ut itifrån:  Här är ena sidan, som har vuxit lite väl mycket. Lite hallon och så:  En liten undran: Är dessa hallonbuskar bara att klippa ner med en sekatör? Är det bara att tuta och köra?  Här är några rosenbuskar som har blivit lite väl yviga. Är dessa bara att klippa, eller är det något särskilt man ska tänka på?  Är detta en del av rosenbuskarna eller vad är detta? Är dessa bara att klippa bort?  Såhär ser uteplatsen ut åt andra hållet:  Så alla tips och tricks är varmt välkomna! Både vad det gäller nuet och kanske också hur jag ska göra för att uteplatsen ska bli fin, men lättskött även till nästa sommar. Själv är jag knappt där under våren alls. Men som sagt - jag kan inte ett spår om trädgård, men jag vore hemskt tacksam om några vänliga själar vill hjälpa mig!
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
17-07-2009, 21:13
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
 På denna bilden är det inte hallon, men nästan... Det är en hybridkorsning mellan hallon och björnbär som även går under namnet taybär. De bildar låååånga rankor och är taggiga som f*n. Så snart du har skördat alla bären (de mörkröda är mogna) kan du klippa bort den rankan som burit frukt. Den nya rankan som ligger på marken, behöver hjälp att bindas upp, för att kunna ge frukt nästa år. TAybär, hallon och björnbär, är växter som bär frukt året efter på ett skott. Men det skott som burit frukt, kommer att dö nu i vinter. Därför kan man ta bort det skott som burit frukt, direkt efter skörd... För övrigt är det mycket gallring och rensning som gäller. Välj ut de blommor du tycker är vackra och rensa fram dem i små grupper istället, för som nu när de växer in i varandra. Rosorna verkar vara av klättertyp, och kan behöva lite hjälp. Det är inte helt enkelt att urskilja exakt vilka växter som finns på dina kort. Försök att ta bilder mer på växt för växt, så kan vi hjälpa dig ännu bättre, genom att säga vad som är ogräs och vad som är värt att bavara.
|
|
|
|
|
17-07-2009, 23:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Som Maria skrev, det är mycketgallring och rensning som gäller, till att börja med. Och det som jag skulle börja med, och som alltid retar alla är ogräs mellan plattorna. Ta bort först. För när det är borta kommer det genast se väldigt mycket bättre ut. Sedan skulle jag, men det är jag alltså, ta bort gullriset, det höga, smala som du fotograferat.
Och, jag skulle ha målat om utemöblerna i någon gladare färg. Ljusare färg gör susen på möbler, brunt gör det inte. Några spaljéer för rosorna och för de goa taybären hade jag satsat på också. Så någon större kostnad blir det egentligen inte, mer handkraft och lite tålamod.
|
|
|
|
|
18-07-2009, 04:41
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
kanske ett litet parasoll vid sittgruppen
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
18-07-2009, 10:48
|
Medlem

|
Ett jättetack till alla er som svarat! Jättevänligt! Jo, det blir väl en del gallring och jag får väl se över det med spaljéer och upphängningar. Gullriset - är det den höga gröna som är vid rosorna - på femte bilden? Det tycker jag också - de gör rosorna rätt yviga och det känns lite väl mycket. Växer det fort och är något man måste klippa varje år? Det kanske kan ha lite ogräsprägel? Är det bara att klippa som längst ner i skälken eller är det nåt annat jag ska tänka på? Plattorna var ett bra tips - det gör nog susen! Då är det väl lättast med en liten handspade bara? Intressant med "hallonen" också - det hade jag ingen aning om. Taybär har jag aldrig hört talas om. Men dom är verkligen goa! Jag plåtar lite mer i rabatterna sen. Ett stort tack så länge
|
|
|
|
|
18-07-2009, 12:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 683
Medlem nr: 11 521

|
Gullris är i det närmaste att betrakta som ogräs. Klipp dem längst ner vid marken eller ännu hellre - försök dra upp dem med rot och allt. Jag vet inte riktigt hur breda fogar du har, men mitt favoritredskap är iaf en fogrensare, som ser ut ungefär som en böjd kniv. Den kommer ner på ganska smala ställen utan problem, så det går fort och enkelt att rensa. En kniv funkar också, men känns lite "farligare". Du kan också hälla på ogräsättika. Det dödar växterna men tyvärr tar det inte bort dem, utan när de gulnat får du gå och rycka dem själv (görs lätt för hand). Om du fotar efter hand som du röjer kommer vi att upptäcka nya växter som vi kan ge dig tips om.
--------------------
|
|
|
|
|
18-07-2009, 17:59
|
Medlem

|
Tack så mycket! Toppen!  Jo, jag tror nog att det är en fogrensare jag har. En liten böjd spade liksom. Nu har jag gallrat plattorna och vilken skillnad det blev bara det! Och faktiskt börjar jag redan nu upptäcka tjusningen med trädgårdsarbete. Jag har ju aldrig satt mig in i det, men när jag höll på där hade jag riktigt trevligt - meditativt och bra. Och sen blev det ju en sån skillnad också, det kändes fint. Och när jag ändå fått upp ångan så tog jag alla plattor runt hela huset på en gång. Så kan det gå om man trycker på start  Såhär ser det ut nu:  Jo, det är kanske bra att ta bort gullriset. Sen får man kanske en bättre överblick hus rosorna ser ut och vad som behövs göras med dom och så då. Jag tänkte också fråga om under rosorna. Dessa ljusgröna små blad - ska de vara kvar eller ska jag gräva ur dom så att jorden blir bar?  Likadant - jorden intill taybären. Där är det också en massa småväxter, som jag undrar om jag ska låta vara kvar:  Vidare tänkte jag undra vad det här är för växt. Det är den som hänger över taybärsbusken. Det är en rätt så stor rackare:
|
|
|
|
|
18-07-2009, 18:31
|
Medlem

|
Det som syns på bild 2 är en marktäckare som kallas penningblad. Snygg på rätt ställe, men tar gärna över om den får chansen. Just här skulle jag nog kalla den ogräs. Kanske du har en annan plats i trädgården, där den skulle passa bättre, annars är det bara att gräva upp och slänga. Det finns mycket bättre marktäckare som inte växer så enormt.
På bild tre är det samma växt som tagit över. Är lite osäker på vad de silvriga kan vara, så där gissar jag inte, men den verkar i alla fall inte ta över, så den skulle jag spara. Det övriga gröna ser ut att vara ogräs i alla fall. BAra att rycka upp med rötterna.
Bild tre är ett björnbär. De bären kommer inte mogna förrän fram i september, så var rädd om den. SAmma skötsel som TAybäret.
|
|
|
|
|
18-07-2009, 18:53
|

Medlem
Antal inlägg: 1 610
Medlem nr: 1 876

|
Det silvriga är nog silverarv, en väst som blir till sin fördel om den får växa torrt och soligt! Riktigt vacker "kudde" i solsken...
|
|
|
|
|
18-07-2009, 19:22
|

Medlem

|
Vilken skillnad redan!  Det är småsakerna som ögat ser men man inte registrerar direkt som ofta är så himla enerverande. Och som du själv skrev Orfeus, det är väldigt meditativt att rensa, man kommer nästan i trans. Man kan låta penningbladen vara kvar, för marktäckare som den är så förhindrar den mycket ogräs att komma fram. Det gäller bara att hålla efter den. River du bort mycket så är den tillbaka nästa år igen. Lagom är bäst i detta fallet. Silverarvet, det silvriga passar på ett mer upphöjt ställe, som över en sten mur eller en gammal stock. Oerhörd vacker när den blommar och bladverket är jäkla snyggt och ger verkligen ett litet utropstecken i trädgården. Och när du grävt upp gullriset och hjälpt björnbären, taybären och rosorna med upphängning så skulle jag vilja tipsa dig om clematis. Trivs super tillsammans med rosor.
|
|
|
|
|
19-07-2009, 12:51
|
Medlem

|
Sådär, så var dagens första räd klar. Idag har jag gallrat för full hals och det blir mer och mer trivsamt. Gullriset är bort och rosorna blev helt okej. Och jag tror dom sitter bra också:  När blommar rosor egentligen? Jag har ju lite blommor, men kommer det fler? Dessa blommor -  (bild 2) - låg bredvid rosorna. Är det kanske rent av clematis? Dom låg helt nersäckade och längst ner såg dom lite bruna ut. Jag hängde upp dom på en sån där liten grön stålhistoria. Finns det något hopp för dom och ska jag låta dom vara kvar? Dom hänger ju verkligen nu... I detta hörn har jag sparat lite rullris, för det skulle bli så tomt där annars.  (bild 3) Frågan är hur jag ska göra för att få lite mer liv där. Så jag undrar vad som kan tänkas passa bra där, som är lättskött? Möjligen kanske en stor kruka skulle funka Nu är det mycket frågor och funderingar, men jag har några blommor jag skulle vilja veta vad det är. Detta är någon slingerväxt som jag har i hörnet ovan. Verkar trivas väldigt bra:  (bild 4) Denna svarta och så undrar jag när den kan tänkas blomma:  (bild 5) och denna, som är lite matt grön. Just nu ser den rätt trist ut, så jag funderar på om jag ska göra mig av med den. Fast den kanske tar sig senare under sommaren?  (bild 6) Och till sist... Hörnet där den sjätte bilden är (och mina förmodade clematis), kanske man skulle kunna göra roligare. Kanske någon lite större grön växt, som är lättskött där också. Någon som har något bra tips?  (bild 7) Så, det var mycket på en gång... Men det känns jättekul nu och det känns som jag nu börjar kunna tänka framåt och inte bara gallra. Det känns skoj
Redigerat av Orfeus: 19-07-2009, 12:55
|
|
|
|
|
19-07-2009, 14:15
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Den 2-a bilden är inte klematis men jag kommer inte på vad det är.
Den 5-e bilden tycker jag ser ut som överblommat Bergklint. Kan bli som ett ogräs men jag har den på ett ställe där den får sprida sig som den vill.
6-e bilden är Kärleksört. Den kommer snart att blomma. Den skulle jag inte ta bort.
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
19-07-2009, 14:17
|

Medlem

|
OK, utan att kunna se bilderna i mitt citat så hoppas jag du fattar vad jag menar.
De som du tror är clematis ser ut att vara tremastarblommor, och de ser oftast ut så där, hängiga.
I hörnet kan gullriset få vara kvar, men jag hade tagit bort det och istället ställt en stor/hög urna av vacker sort. Den slingrande saken, som trivs så bra, är humle.
Den du skriver om som ser svart ut ser ut att vara bergsklint och den har redan blommat. Klipp ner den, eller klipp bort stänglarna, den kan komma med nya blommor i år.
Växten som du skriver är matt grön är kärleksört och den skulle verkligen behöva komma till ett soligare och torrare ställe. Den blommar vackert på sensommar och höst.
Jag kan inte någonstans se någon klematis i rabatterna, de du tror är klematis är alltså i själva verket tremastarblomma.
|
|
|
|
|
19-07-2009, 14:31
|
Medlem

|
Cilla har redan svarat bra på vad du har, så jag kompletterar lite med rosorna. Klipp bort de överblommade blommorna ända ner till närmaste blad. Detta ger i regel rosen en signal om att den ska blomma igen.
Över huvud taget, är det bra att ta bort överblommade rosorna, så att de inte sätter nypon. Kan bli väääldigt mycke vildrosor runt omkring annars om du har otur!
|
|
|
|
|
19-07-2009, 19:50
|
Medlem

|
Sådär, så var dagen till ända. Nu har jag tvättat plattorna med högtryckstvätten för att få bort all mossa och så. Slitigt jobb... Nu ser det ut såhär - visst är det skillnad mot de första bilderna:  Och så har jag klippt bergklinten och rosorna, som MariaS sa - till nästa blad. Det skulle vara så kul om dom blommade igen, efter att jag klippt dom. Det skulle vara ett godkännande från trädgården  Sen klippte jag bort gullriset och ställde dit en kruka, som Cilla tipsade om.  Men jag funderar på om jag skulle ha en kruka eller nåt över den. Jag har en kruka med nåt dött i, som jag kanske kan planter något roligt i. Är det någon som har något tips? Well well. Nu ser det i varje fall helt okej ut och i morgon bär det iväg på semester i en vecka, så nu är första rundan över. Så ett Jättetack till alla er som hjälpt mig! Det har betytt jättemycket och utan alla tips hade jag knappt vågat göra något. Ni är toppen!!
|
|
|
|
|
19-07-2009, 22:16
|
Medlem

|
Jisses! Den uteplatsen börjar bli RIKTIGT mysig!  Vilket jobb du har gjort!  Fortsätter du så här, så är du snart proffs
|
|
|
|
|
20-07-2009, 06:52
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Jaaa vad fint det blivit!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
20-07-2009, 15:16
|
Medlem
Antal inlägg: 124
Medlem nr: 23 866

|
Vad duktig du är, jag måste säga att jag är imponerad! Varför inte köpa någon trevlig blommande sommarblomma att ha i krukan? Det finns massor att välja mellan, knaske samplandera ett par olika i färger du gillar. Lycka till!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|