Hallon,
Ett år till så har jag lyckats bli av med den förbaskade chorogin tror jag. Stackars körsbärsträdet bara stod å stampade - > iofs surkörsbär och ca 40 cm jord kan nog skrämma vem som helst ( även stackars Nordia som sorten heter), men chorogin ovanpå såg alldeles förbenat livskraftig ut.
Har Du provat att odla t ex Mizuna förutom vanlig sallad? Den är mera tålig för torka iofs går den i blom mitt i somamren men det är bara att så nytt, åsså den vilda ruccolan, den tål också en hel del?
Vaffo squash just nu är nog Golden nugget som är en liten trevlig sort med små guldgula frukter som är snabb å tidig. Kan inte sparas så länge men är bra om man vill starta vintersquashätandet LITE tidigare ;-) än mitt i vintern!
Stor favvis här är en amerikanare :-) Redlands Trailblazer som jag köper ifårn USA. Den är en mkt trevlig sort med grått skal och är förbenat tidig med och tål svenska rusksomrar. Orange sött härligt kött, rankan blir inte trettio meter. och kan lagras läänge! Banana Pink Jumbo delar nog förstaplatsen med denne :-) orange sött kött, kan bli ganska så stor. Jag nåt sällan optimal storlek på mitt berg då rankorna *egentligen* behöver slå rot för att uppnå storleken hela vägen men en fem sju kilo kan man få upp denna i.
Black Forrest hade vi förra året -> den gav inte så mkt men var hemskt trevlig!
Blue Hubbard -> mogen och välodlad håller den i två år :-) jag tycker den har lite för liten väggtjocklek egentligen men odlingssäker och så för lagringens skull, äta squash på våren är en extrem höjdare.
Trombocino gillar jag också :-) den brukar jag ge fiberduk i starten av säsongen, åsså bara expoderar den! Den är hemsk god omogen som somamrsquash( och det är en fnissig upplevelse att ha hela trädgårdslandet full med de mesk ekovoka squash man kan tänka sig;-) ) åsså kan man skörda den i Oktober som vintersquash, en höll sig hela två år hos mig, men det var säsongens första som satt på längst. Den blir då jämntjock :-)) och inte så skojig ( som innan och omogen!)
Buttercup gillar jag också men jag finner den inte fullt så säker hos mig. Redlands T och Banana Pink ( Runåberg säljer B P) har det där söta goda köttet :-) Black Forrest är en buttercup hybrid om jag inte missminner mig och får den bara plats att ranka på så är den kanon(mazza frukt) också Runåberg. Golden Nugget är också Runåberg, dne kan vara snäppet godare än Buttercup faktiskt, fast på annat sätt, den är mera åt det knalloranga.
Jag önskar jag kunde odla Butternut för det är någe av den GODASTE squashen jag veeeet! Men C moschata är inte något man satsar på om man itne vet att det blir en tropisk sommar.
Squashiga hälsningar ifårn Ingrid
|