Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är detta en ärlig hjälp, eller fult sätt att tjäna pengar?
          Eva Swahn
          Inlägg 31-10-2003, 11:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Tankar i allhelgonatid:

Är detta ett uppriktigt och ärligt uppsåt eller är det ett fult sätt att tjäna pengar på människor i en utsatt situation?

http://www.sorg.se

http://www.grief.net

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Ti bee
          Inlägg 31-10-2003, 12:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Det ser ut som en direktimporterad produkt från USA som någon vill göra sig en slant på här i landet. Tycker inte att det ser seriöst ut, fast de har försökt ge ett seriöst intryck. Det är väl en sådan där innehållslös "moneymaker" från det stora landet som någon franchisat.
          Nej, det finns säkert både bättre böcker om sorgbearbetning och bättre personligt stöd att få än deras "kurser".
          Så tror jag. smile.gif

Jag tror för övrigt starkt på psykoterapi som läkningshjälp!

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 31-10-2003, 12:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Många är varslade på mitt jobb. Det är också sorg, förändring.
          Vi har alla blivit erbjudna av företaget att gå några timmars seminarium som handlar om hur vi människor reagerar vid förändringar. Vi fick kunskap om förändringskurvan och de faser som vi då går igenom.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          emmae
          Inlägg 31-10-2003, 12:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 2 475

CITAT (Eva Swahn @ 31-10-2003, 11:26)
          Är detta ett uppriktigt och ärligt uppsåt eller är det ett fult sätt att tjäna pengar på människor i en utsatt situation?

Kommer troligen från det stora landet i väst.
          Pengar Pengar Pengar

Citera
          Mariann
          Inlägg 31-10-2003, 13:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

Tycker också att det känns som profit. Dyrt!

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Ina
          Inlägg 31-10-2003, 16:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Det är oftast dyrt att gå i terapi oavsett om det är seriösa eller oseriösa som tillhandahåller hjälpen... Tyvärr!!

Jag blir dock lite fundersam när jag läser det som står på den svenska sidan - det hela känns lite torftigt och ensidigt. Om man t ex jämför historierna som herrar Magnusson och James berättar om varför de börjat ägna sej åt detta behjärtansvärda arbete känns det som om det är samma historia. Vad har de för utbildning utöver "Certifieringskursen"? Övrig bakgrund? Psykoterapeutisk kompetens?

Det går knappast att avgöra om det är rent bondfångeri utifrån den information som sidan rymmer. Om organisationen/sidan är seriös och den/de som jobbar med kurserna är kompetenta kan ett sånt här institut säkert vara till nytta.
          Om det finns brister i kompetensen däremot kan det vara farligt - att börja rota i känsliga saker kan väcka reaktioner som inte är så lätta att ta hand om... Man skall alltid ha "bra på fötterna" när kan skall jobba med människors psykiska processer!

Mina tankar är att det som beskrivs är lite "för enkelt"; Gör si och fortsätt vara olycklig, gör så (läs; som vi säger) och bli lika lycklig som vi!!!
          Så om det är någon som skulle fundera på att själva anlita Institutet eller rekommendera någon annan att göra det - kolla upp lite mer om stället! Det skulle jag göra.

Citera
          Ralf
          Inlägg 31-10-2003, 18:06
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Jag blir alltid skeptisk när jag ser ordet Institut.
          Ordet betyder "statlig el. privat inrättning för forskning el. utbildning" men hos gemena man så har det en viss status/respekt. Våran inställning är dock helt obefogad. Ordet är inte skyddat på något sätt. Vem som helst kan starta ett Institut. Vem minns inte Brödinstitutet som gjorde reklam för 6-8 brödskivor om dagen?

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 31-10-2003, 18:51
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

På P1 häromdan hade de ett program om sorg (mycket har ju handlat om sånt på sistone) och då nämndes "Instituet för sorgbearbetning" och jag måste säga att jag blev misstänksam. Just av den anledning som Ralf nämner, att prefixet "institutet" ger en slags känsla av att det skulle vara väldigt seriöst, statligt eller nått sånt. Men varken ´institut´ eller ´akademi´har vad jag vet någon slags skyddad status.

Och som Ina påpekar är det otroligt farligt att gå in på områden av den här digniteten om man inte vet vad man gör. Framför allt om man har en sorg som är så betungande att man söker sig till sådana här ställen. Kanske skulle en klok och empatisk präst, som i sitt arbete ofta möter sorg, vara en bättre samtalspartner?

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon