Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordgetingbo i komposten - så det i dag när jag rörde om, Hur blir man av med det?
          Söttok06
          Inlägg 25-07-2009, 19:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

I dag när jag skulle röra om i min öppna kompost såg jag att det surrade små getingar ut och in på baksidan av den. Hörde med en annan person på koloniområdet som också haft det i sin kompost förut. Han hade kastat jord och täppt till hålet där.
          Jag är rädd att få en hel svärm efter mig med jordgetingar om jag förstör deras bo. Har hört att jordgetingar känns mer än en vanlig geting när de sticker eller biter.

Vad ska jag göra? Kan man ta vattenslangen och spruta? Har ingen lust att ha ett bo där som kanske bara blir större och större. Komposten är inte gammal, började i höstas. Det är både växtdelar, marsvinsavfall och hästgödsel.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          Bassam
          Inlägg 25-07-2009, 23:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

HEJ , getingar äter insekter och de är inte farliga till växter , så jag tycker att det är bra om du kan behåller dom.

H:Bassam

Citera
          KURT
          Inlägg 26-07-2009, 04:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

De kommer att lämna samhället inom några få veckor, så det enklaste är att bara lämna dem.

Citera
          Söttok06
          Inlägg 26-07-2009, 12:35
          Länk hit: #4

Medlem

Okej, det låter som enklast att lämna dem. Finns de inte kvar där senare i augusti. För jag måste ju röra om i komposten då och då. Eller att de kommer tillbaka ideligen?
          Antar att de gillar spånet från Marsvinsburarna som jag lagt där. Läste att de bygger bo av trä som de tuggar sönder. Och spån är ju trä.

Citera
          KURT
          Inlägg 26-07-2009, 13:58
          Länk hit: #5

Medlem

Samhällena brukar bryta upp i mitten av Augusti.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 26-07-2009, 14:46
          Länk hit: #6

Gäster

Jag har också ett jordgeting bo i år alldeles vid växthuset. Nu när vi "känner varann" så är det rätt OK, men jag fick ett stick tidigare i somras när jag skulle greja lite runt växthuset. Jag läste på lite och fick fram det som Kurt säger, att boet överges någongång i augusti. Sen dör getingarna och bara de befruktade honorna övervintrar och så startas ett nytt samhälle nästa år. Så jag tänkte ta bort det gamla boet när det är tomt. Sen är visst inte jordgeting en speciell art, utan bara benämning på getingar som valt att bygga sitt bo i marken, om jag fattat rätt. Och eftersom getingar gör en hel del nytta, som Bassam skrev, så kan de få vara ifred tillsvidare där de byggt hos mig.

Citera
          Söttok06
          Inlägg 27-07-2009, 17:40
          Länk hit: #7

Medlem

Men var bor de befruktade honorna? Är de kvar i boet låt säga i oktober? Ska jag bara gräva runt lite i komposten eller ska jag bara låta det vara? Nästa år till våren vill jag ju använda komposten. Om jag då tar några lyft med spaden där vill jag ju inte bli stucken av getingar.

Citera
          KURT
          Inlägg 27-07-2009, 18:25
          Länk hit: #8

Medlem

De övervintrande drottningarna övervintrar i springor, på vindar eller andra ställen. De som eldar med ved, brukar kunna finna övervintrande drottningar i vedhögar, de brukar inte vara aggressiva, när de inte har ett bo att försvara. Även om någon teoretiskt sett skulle övervintra i ett gammalt getingbo, så återanvänds inte dessa nästa år, utan de bygger alltid nytt bo.

Redigerat av KURT: 27-07-2009, 18:27

Citera
          Söttok06
          Inlägg 27-07-2009, 20:42
          Länk hit: #9

Medlem

Skönt att höra!

Citera
          Bassam
          Inlägg 27-07-2009, 21:15
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej , som jag sa getingar är mycket snälla om man är vän med dom , också de är naturliga fiender till fler insekter bakteria virus och svampen . H:Bassam ,

getingarsmat är insekter bakteria svampen .

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-07-2009, 06:19
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Bassam @ 27-07-2009, 22:15) *
          Hej , som jag sa getingar är mycket snälla om man är vän med dom , också de är naturliga fiender till fler insekter bakteria virus och svampen . H:Bassam ,

getingarsmat är insekter bakteria svampen .

Getinger lever själva av nektar och andra söta saker, larverna föds upp på infångade insekter och spindlar. Ingen svensk geting lever på bakterier, virus eller svampar och förmodligen ingen annan heller. Dagens klavertramp?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 22:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon