Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ljuvlig Ökenrosinköpt, Adenium obesum inköpt
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 01-11-2003, 19:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Todeloo,

Jag ääälskar mina Adenium obesum och idag ramlade jag över en hel HYLLA med stooora ex av denna skönhet!
          Var jo på Jordnära i Alingsås, de kostade 109 för ganska stora fina knölar och med knopapr med. Kunde int emotstå - vaddå jag ahr fyra stycken inna, ingen knöl är den andra lik och dessa var så vansinnigt välutvecklade och ljuvliga!

De blomamr varje år hos mig.

Hälsar ingrid lycklig!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          torn
          Inlägg 01-11-2003, 21:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 2 493

Hej Ingrid!

Berätta gärna hur du lyckas med denna skönhet! Jag skaffade mitt andra exemplar förra sommaren och jag måste säga att detta är den enda krukväxt jag inte riktigt fått att växa till och grönska... Jag älskar den också, men blir lite besviken när den knappt växer till och kommer igång så att säga... och blommor har inte varit att tänka på! Hur gör du med vattning och gödning... övervintring???

Mvh Thomas

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-11-2003, 22:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag har bara en adenium som är frösådd och den växer faktiskt ganska bra och den enda gödning den har fått är guldvatten och jag brukar ge extra gödning när jag ser att det är knoppar på gång. Den står jätteljust i ett burspråk, så den får ljus från flera håll.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 02-11-2003, 08:51
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

CITAT (torn @ 01-11-2003, 21:45)
          den enda krukväxt jag inte riktigt fått att växa till och grönska... Jag älskar den också, men blir lite besviken när den knappt växer till och kommer igång så att säga..

Todeloo Thomas,

Jag hade mina i flera år och de bara stampade och stampade - övervintras inomhus under lampa på fönsterbrädet. Och på alla diskussionslistor talades det om A obesum som itne blommar p g a nordliga breddgrader etc plus en rad andra faktorer( det finns visst ett antal tröga sorter). Ett år gav jag den av misstag krukväxtgödning en megados på våren 8 den stod nära en annen näringskrävande växt) åsså kom den igång.

Iofs förra året föll knopparna men då var jag TVUNGEN att plantera om, den fyrkantiga krukan var RUND! Och då uteblev blomninen och en massa blad föll men nu skjuter dne för fullt. Min största är nästan en meter hög och välförgrenad :-))

Så, rikligt med vatten och näring på våren och hela sommaren i en mkt väldränerande grus-jordblandning. Kul att kunna säga så om en suckulent :-))

De jag köpte igår är uppdragna i varmare klimat, och har en mkt välutveklad knöl med klena grenar. jag sätter en peng på att de beskärs regelbundet vilket jag itne gjort alls - A obesum är ju mera likt ett träd i sitt habitat.

Så, övervintring kör jag inomhus under en Lisa-armatur(flera Lisa egentligen) tillsammans med andra lite emra värmedyrkande krukväxter/suckulenter & kaktusar.

Hälsar Ingrid

Citera
          m-l södra hallan...
          Inlägg 06-11-2003, 11:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 2 268

så då gjorde jag ett klipp då? 29 kr för en ganska stor planta (fast inga blommor eller knoppar)
          mvh m-l

Citera
          Cilla
          Inlägg 06-11-2003, 14:13
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Var tvungen att slå upp för att veta vad detta intressanta kunde vara. Ser ut som små träd - en sådan ska jag ha!

Sätter man ut dem på sommaren? Hur låga temperaturer klarar de?

--------------------

Citera
          Lajlaj
          Inlägg 08-11-2003, 11:37
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 2 546

Jag fick en ökenros i present för ett tag sedan, alldeles full av knoppar och en hel del slog ut fast ganska många torkade ihop. Det är några blad längs ner på den som har gulnat och ramlat av också... sad.gif

Jag har ingen aning om hur den ska skötas så jag skulle gärna vilja ha lite tips. Ska den torka ut emellanåt? Vill den ha gödning? Ska man beskära den? Min står väldigt ljust i ett fönster med sol hela dagen. Dessutom är det ett element under så den har det rätt varmt och torrt.

Jag tycker att ökenroser är helt underbara så jag vill gärna att den ska ha det så bra som möjligt. wub.gif

(Någon som vet om ökenroser är giftiga för katten förresten?)

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-11-2003, 11:53
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ökenrosen har väldigt giftig växtsaft så har man katter som äter på ALLA krukväxter så kan det vara risk för förgiftning + om man klipper i växten ska man nog se till att inte få saft i ögona, i sår och liknande.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 22:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon