CITAT (torn @ 01-11-2003, 21:45)
den enda krukväxt jag inte riktigt fått att växa till och grönska... Jag älskar den också, men blir lite besviken när den knappt växer till och kommer igång så att säga..
Todeloo Thomas,
Jag hade mina i flera år och de bara stampade och stampade - övervintras inomhus under lampa på fönsterbrädet. Och på alla diskussionslistor talades det om A obesum som itne blommar p g a nordliga breddgrader etc plus en rad andra faktorer( det finns visst ett antal tröga sorter). Ett år gav jag den av misstag krukväxtgödning en megados på våren 8 den stod nära en annen näringskrävande växt) åsså kom den igång.
Iofs förra året föll knopparna men då var jag TVUNGEN att plantera om, den fyrkantiga krukan var RUND! Och då uteblev blomninen och en massa blad föll men nu skjuter dne för fullt. Min största är nästan en meter hög och välförgrenad :-))
Så, rikligt med vatten och näring på våren och hela sommaren i en mkt väldränerande grus-jordblandning. Kul att kunna säga så om en suckulent :-))
De jag köpte igår är uppdragna i varmare klimat, och har en mkt välutveklad knöl med klena grenar. jag sätter en peng på att de beskärs regelbundet vilket jag itne gjort alls - A obesum är ju mera likt ett träd i sitt habitat.
Så, övervintring kör jag inomhus under en Lisa-armatur(flera Lisa egentligen) tillsammans med andra lite emra värmedyrkande krukväxter/suckulenter & kaktusar.
Hälsar Ingrid