|
Skuggigt problemhörn, - jag behöver tips |
|
|
|
03-08-2009, 09:41
|

Medlem
Antal inlägg: 69
Medlem nr: 22 074

|
Hej!
Jag har ett skuggigt hörn i trädgården där kirskål fått härja fritt i många år. Den håller jag på att tukta och har hittat en ganska bra metod. Men nu skulle jag behöva tips på bra, härdiga, skuggtåliga - gärna snabbväxande och hyfsat "snigelresistenta" (haha, finns väl ej, men i alla fall) växter. Har funderat på hosta, men jag undrar om inte mördarsniglarna kommer att käka upp dem direkt. Gärna tips på växter som kan komma omlott under vår/sommar/höst.
Någon som har förslag? Stort tack på förhand!
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 15)
|
03-08-2009, 09:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 683
Medlem nr: 11 521

|
Skuggrönan Pachysandra terminalis uppskattas inte av sniglar. Den är vintergrön, tål den allra djupaste skugga och tränger ut ogräs. Däremot är blomningen oansenlig. Min stora favorit fänrikshjärta Dicentra formosa tål skugga, blommar från april och sedan hela säsongen, och åtminstone mina har klarat sig från sniglarna. Finns i olika rosa varianter och även med vita blommor. Hostan är toppen, men knappast snigelsäker. Hasselört Asarum europaeum är trögstartade, men när de väl är igång är de underbart vackra vintergröna marktäckare med tjocka glansiga blad. Ingen blomning att tala om.
Det finns säkert massor med fler växter som kan passa in. Är det framförallt perenner du vill ha?
--------------------
|
|
|
|
|
03-08-2009, 10:30
|

Medlem

|
Tack HelenJ! Vilka fina tips! Ska åka till Zetas och kolla in dina förslag, skuggröna kan kanske vara något. Fänrikshjärta är ju väldigt fina, men kan de bre ut sig ordentligt, tro? Jag är ute efter perenner som bas, men kan gärna tänka mig ett- eller tvååriga kompisar till dem. :-) Vad tror ni om fingertandrot, Cardamine pentaphyllos (googlade runt lite), eller behöver den mer sol tro? Söt tycker jag. Tar gärna emot fler tips! Ps. Att skuggrönan är vintergrön är ju ett plus och såg nu också att den är rådjurssäker (Hurra!). Ps. Att skuggrönan är vintergrön är ju ett plus och såg nu att den är rådjurssäker också.. Hurra!
|
|
|
|
|
03-08-2009, 11:24
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
Förgättmigej (äkta och kaukasisk), Ormbunkar, Sippor, Oxalis, Trillium, Primula, Sockblomma, Liljekonvaljs.
|
|
|
|
|
03-08-2009, 11:50
|

Medlem

|
Flaxss - Åh, vilka fina! Trillium och oxalis var helt nya för mig och sååå fina. Ska kolla upp dem också. Förgätmigejer har jag faktiskt ett gäng som jag skulle behöva flytta, så de kan ju passa bra också. Har du möjlighet att ge mig ungefärlig blomningstid för dessa? Får kolla på plantskolan annars, men om du har i huvudet..  TACK!
|
|
|
|
|
03-08-2009, 11:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 683
Medlem nr: 11 521

|
Sippor, Trillium, Primula, sockblomma och liljekonvalj blommar på våren (försommaren) Förgätmigej blommar något senare, liksom oxalis (fast det varierar på olika sorter).
Ingen av dem är sensommar/höstblommande.
Naturligtvis måste du ha en del lökväxter där, det är förmodligen inte lika skuggigt på våren innan lövsprickningen?
--------------------
|
|
|
|
|
03-08-2009, 12:03
|

Medlem

|
Tack, Helen! Hur är det med skuggrönan då, den är ju vintergrön så den kanske kan finnas som bas och så kompletterar jag med något annat? Fänrikshjärtat blommar ju länge, tror du den kan sprida sig mycket eller vill den ha sällskap av något? Jag tänkte också på vårlökar - för viss sipprar solen in till och med i det där skuggiga hörnet innan häcken och den stora lönnen fått sina blad.
|
|
|
|
|
03-08-2009, 12:11
|
Medlem

|
CITAT (SysterJord @ 03-08-2009, 12:50)  Flaxss - Åh, vilka fina! Trillium och oxalis var helt nya för mig och sååå fina. Ska kolla upp dem också. Förgätmigejer har jag faktiskt ett gäng som jag skulle behöva flytta, så de kan ju passa bra också. Har du möjlighet att ge mig ungefärlig blomningstid för dessa? Får kolla på plantskolan annars, men om du har i huvudet..  TACK! så här brukar det blomma hos mig på skuggsidan. Trillium brukar börja blomma i maj-juni. Sippor, Anemoner - beroende sort feb-sept (blåsippa, höstanemon, vitsippa m.f). Oxalis - välj skuggtåliga (exempel vår inhemska Harsyra) - blommar beroende sort april till sept. Primula - mars - sept Sockblomma - april-juni CITAT (SysterJord @ 03-08-2009, 13:03)  Jag tänkte också på vårlökar - för viss sipprar solen in till och med i det där skuggiga hörnet innan häcken och den stora lönnen fått sina blad.  är där lite sol så kan du ha höstanemon och silverax. men också gullris, fingerborgsblomma, akleja, daggkåpa, lupin.
Redigerat av flaxss: 03-08-2009, 12:10
|
|
|
|
|
03-08-2009, 12:36
|

Medlem

|
Är rädd att där bara är sol på våren innan lövsättning, annars mycket skuggigt. Jag har praktlysing i och för sig precis bredvid och den blommar, om än senare än vanligt?
|
|
|
|
|
03-08-2009, 12:47
|
Medlem

|
CITAT (SysterJord @ 03-08-2009, 13:36)  Är rädd att där bara är sol på våren innan lövsättning, annars mycket skuggigt. Jag har praktlysing i och för sig precis bredvid och den blommar, om än senare än vanligt? dom sista jag skrev upp tål skugga lika bra som praktlysing. alla växter jag skrivit upp här har jag på en norrsida som dock får lite ljust på kvällen och lite på morgonen men inte mycket. och dom utvecklas och blommar bra. dock lite senare men ändå inte jätte sent då det är intill väggen. har dom även i andra skuggiga lägen.
Redigerat av flaxss: 03-08-2009, 12:47
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
03-08-2009, 12:54
|
Gäster

|
Astilbe är en fin sensommarblommande perenn som trivs bra i skugga.
Olle
|
|
|
|
|
03-08-2009, 12:56
|

Medlem

|
Topp! Då blev det ju lite mer att välja på. /L (som inte fattar hur man svarar på ett specifikt inlägg, eller går det bara om man citerar...?) CITAT (Lars-Olof Arvids @ 03-08-2009, 13:54)  Astilbe är en fin sensommarblommande perenn som trivs bra i skugga.
Olle De är ju väldigt fina också och med lite höjd på! Nu måste jag hem och rita på ett rabattförslag med alla dessa fina tips.
|
|
|
|
|
03-08-2009, 13:24
|
Medlem
Antal inlägg: 247
Medlem nr: 3 673

|
Mina två favoritmarktäckare för skugga är myskmadra (Galium verum) och dvärghäxört (Circea alpina). Båda bildar en tät, ljusgrön, låg matta och blommar länge, med en sky av små vita spetsliknande blommor, som lite påminner om spetsmössa (Tiarella). Spetsmössan är förstås snyggare, men också betydligt kinkigare, liksom sockblomma. Mina föräldrar försökte i många år att få mattor av sockblomma och tiarella under sina stora rhododendron, men även om det forfarande finns enstaka exemplar kvar av dem där nu, ca 40 år efteråt, blev det aldrig några mattor. Det blir det emellertid snabbt av både myskmadra och dvärghäxört, som t.o.m. nästan lyckas konkurrera ut kersen hos mig.
Nackdelen är förstås att båda - vilket f.ö. ligger i marktäckarens natur - är ganska aggressiva, speciellt häxörten tar lätt hela över trädgården. Eftersom den är låg, och dessutom har betydligt ytligare rötter än kersen, är den emellertid lättare att hantera. Båda är snigel- och rådjurssäkra, och rhododendron och rosor verkar snarast trivas med att stå med fötterna i en matta av häxört, förmodligen bevarar det markfukten bättre.
En fördel - eller nackdel om man ser det så - är att de grönskar ganska sent, vilket gör att de kan kombineras med vårlökar och sippor. När vårblommorna har blommat över kommer de gröna mattorna upp och täcker de fula bladen, och sedan blommar de själva, myskmadran i maj-juni, häxörten i juli-augusti.
En annan trevlig marktäckare, med lite större blad, är silverplister (Lamium). Den finns med både gula och rosa blommor, men det är för de silvervariegerade bladen man odlar den. Även denna täcker snabbt marken på stora ytor. Den håller sig mest låg, men eftersom den är revbildande klättrar den gärna upp i buskar.
Jag är också mycket förjust i Ormöga (Omphalodes) som har intensivt himmelsblå blommor på våren, och bildar friskt gröna mattor. Den vill nog ha lite mer ljus, men verkar å andra sidan kunna växa i vilken jord som helst, medan de flesta marktäckare vill ha mullrik jord.
Vintergröna (Vinca) har också blå blommor, och som framgår av namnet är den vintergrön. Eftersom den är mera buskartad, är det dock svårare att få snygga mattor av den. Jag är ganska lat och föredrar sånt som klarar att hålla undan ogräset själva, vilket Vincan inte riktigt gör.
Hostorna klarar sniglarna bättre än man tror, särskilt de kraftigare sorterna, och de är fina som kontrast mot småbladiga växter. De är känsligast i början av växtsäsongen, men då är det också lättare att hålla efter sniglarna. Jag ser sällan några stora skador på mina hostor. Ormbunkar, bl.a. strutbräken är också bra, om man vill ha något som går upp på höjden.
Sen finns det förstås massor av olika Geranium, med blommor i rosa, rött, lila, blått och vitt. En del av de lägre sorterna växer ut på bredden och kan användas som marktäckare.
Alla de ovannämda är rådjurssäkra hos mig, och jag har massor av rådjur, de föder till och med sina ungar i min skog.
--------------------
Viveka i Alingsås
|
|
|
|
|
04-08-2009, 09:42
|

Medlem

|
Viveka - tack för ditt beskrivande svar! Jag är som du, gillar växter som sköter sig mest själv och inte behöver så mycket "duttande"..  Nu har jag ett digert jobb att sammanställa alla förslag och besöka Zetas för en översyn av sortimentet och sedan blir det en litet "körschema" för att försöka få växter från tidig vår till höst i mitt skuggiga hörn. Tack alla!
|
|
|
|
|
06-08-2009, 13:13
|

Medlem

|
Tror ni detta kan bli något trevligt tillsammans? Hasselört (om jag får tag i några, det fanns inte på Zetas...) som vintergrön låg marktäckare Myskmadra Förgätmigej Astilbe (så man får lite höjd och något senblommande) Och så ett gäng vårlökar på det!  Bör jag plantera dem i klungor eller varva dem med varandra? Hasselörten ska väl vara "överallt" så det blir vintergrönt, men de andra? Tack, tack!
|
|
|
|
|
06-08-2009, 13:18
|
Medlem

|
Hasselörten kan ta långtid på sig att etablera sig. och ogräs kan lätt ta över den under etableringstiden. när den väl etablerat sig är den en väldigt bra och ''envis'' marktäckare.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|