Om du undrar om rosor just får du ju fler svar i rostråden.
Men om man vill jordförbättra finns det ju många sätt. Man kan gräva en stor grop och täcka botten med svart genomsläpplig plast eller tidningar, och sedan på med "bra" jord blandat i den jord du grävt upp. På ytlagret kan man ha på grus eller barkmull eller vad som helst nästan som släpper igenom vatten till goselagret i mitten.
Om du inte vill jordförbättra allt för mycket kan du kolla in växter som gillar odingsbetingelserna där. Kaprifolen är ju väldigt vacker tycker jag, de andra kan jag inte så mycket om. Hortensia har jag blivit rekommenderad som klätterväxt, men den vill ju ha lite halvskuggigt och jag antar det är en solig plats eftersom du haft rosor där.
Möjligen skulle du kunna ha en ros som gillar torka, pimpinellerna gör ju det. Vet inte om dom blir jättehöga klätterrosor dock, men ganska höga. Frülingsdoft får ganska långa rankor men blir ju rätt kal nertill. Du kunde samplantera med något högt, kanske klematis på ena sidan och ros på andra? Kanadarosorna är också väldigt tuffa och klarar lite torka (men gillar inte alltför blött). Henry kelsey?
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|