Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pumpans utseende, Hur vet man vilken pumpa som är vilken?
          Rödbettan
          Inlägg 06-08-2009, 21:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 25 316

Jag har drivit upp tre olika sorters pumpor. Men nu har jag glömt vilken som är vilken. Har planterat Tom Fox, Prydnadspumpor och en som man kan värma i mikron och äta (kallas mikrovågspumpa).

De pumpor som kommit stämmer inte med bilderna; för en en ser ut som en vattenmelon, och är stor som en ordinär sådan, en är klotrundrund och ljust gul (prydnadspumpa?), och en tredje är svår att beskriva (ska lägga in ett foto på den i morgon om jag kan).

Min fråga är bland annat ifall någon vet om Tom Fox-pumpan ÄR grön, innan den blir orange? Och är det kanske så med alla pumpor i så fall? Kul om någon kunde svara.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-08-2009, 08:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Pumpor brukar vara gröna innan de mognar och ibland hinner de aldrig mogna på plantan innan frosten kommer så de ändrar färg sedan under förvaringen. Blir det en varm och lång höst brukar dock en del hinna ändra färg på plantan innan man skördar. Pumpor ska sitta kvar länge på plantan, så länge som möjligt.

Det måste ha stått något annat än mikrovågspumpa, prydnadspumpa på påsarna det finns ju många namnsorter och de ser ju olika ut.

Om duköpte något som bara kallas prydnadspumpa kan det ju vara en fröblandning och då kan du ju få pumpor som ser ut lite hursomhelst då brukar inte bilder på fröpåsar stämma.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Rödbettan
          Inlägg 07-08-2009, 21:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 25 316

Jaha, det är så det ligger till. Tack, då vet jag! Ska kolla det där med namnsorterna. Men det verkar vara som du säger, att det är en blandning av fröer.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 01:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon