Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> arbetslös 2009?, startar en ny tråd om detta
          tomba
          Inlägg 12-08-2009, 10:23
          Länk hit: #1

Gäster

hej på er odlaiter. började läsa den gamla milslånga tråden om arbetslöshet. tänkte att man kunde dra igång en ny det är ju högaktuellt -cry-.gif crying.gif
          själv hänger jag i det sista strået på nuvarande jobbet. Jag har jobbat som ett djur i många år här och flyttats från uppgift till uppgift och snällt lärt mej allt det nya. Med den påföljd att huvet, kroppen och snart också humöret är slut. nu är pengarna snart slut i firman (illa skött) och vi anställda väntar bara att nyckeln inte passar i låset ngn morgon unsure.gif . D känns lite jobbigt just nu. Men snart är det höst och vinter nuke.gif sick.gif no.gif ranting.gif rotfl.gif
          Ni som är i samma eller värre situation, skriv av er lite här.
          Jag vill rikta en vädjan till er med stadiga arbeten (om sådana finns) ge gärna tips på "lediga" jobb i er firma som inte annonserats ut. många arbetsgivare skulle ju gärna anställa ngn bara de hittar den rätta.
          vad vore livet utan växter och grönt thanks.gif
          kämpa på

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          tepa
          Inlägg 12-08-2009, 10:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej Tomba, eller ska jag skriva Tomppa ? Bor du i Finland ? Själv bor jag på Åland. Vi som har jobb får väl också skriva här ? På mitt jobb har vi nog inget ledigt, tyvärr. När den senaste medarbetaren sa upp sig, fick ett annat, så anställdes ingen ny. Vi har jobb åt alla än så länge, vi ser inte heller någon kraftigare nedgång. Men det är bedrövligt för dem som har hus och lån, jag förstår. Men vad hjälper det ?

Trösthälsningar
          Tepa

Citera
          tomba
          Inlägg 12-08-2009, 10:47
          Länk hit: #3

Gäster

hej Tepa. Jo jag har mina rötter stadigt i den österbottniska leran rotfl.gif alla får skriva överallt på odla smiley_small_hug.gif de e de som e så bra.
          Lägg upp firmans kontaktuppgifter/wwwadress där Ni jobbar så kanske Ni får en odlait till arbetskomppis. kul va? Om ni vill va lite diskreta välj ut enskilda medlemmar som skriver om arbetslöshet och e-posta den direkt åt dem.
          ha de gött tummenupp.gif

Citera
          kina3
          Inlägg 12-08-2009, 11:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 333
          Medlem nr: 4 791

Hej!
          Jo jag är också utan arbete.
          Idag ska jag rapportera till Arbetsförmesleingen. Alltid lite nervöst: Har jag gjort tillräckligt? Sökt tlllräckligt många jobb?
          Bra idé att be folk tipsa om jobb!

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera
          Starfight
          Inlägg 12-08-2009, 12:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 8 184

Ja det va bra tomba, orkade inte heller läsa hela den andra tråden. Kopierar väl över mitt inlägg hit då.

Själv har jag blivit arbetslös sen förra veckan, för förstagången i mitt liv efter att jobbat i 17år. Har bara jobbat på företag 8år på det första och nu 9år på det senate innan man blev uppsagd pga arbestsbrist. :-( Börjar bli sjukt rastlös nu, fick gå hem med lön i Maj redan. Vad gör ni andra som är hemma arbetslösa, långtidssjukskriven eller liknande på dagarna?

Och hur katten skall man klara sig på dom få slantarna som man får från A-kassan när man är ensam med lägenhetslån och bil och alla andra utgifter? Har sagt upp alla abonnemang osv som Tv, fast telefon osv som jag kommit på att jag kan klara mig utan men det känns ju som att det inte kommer gåihop på långavägar ändå -cry-.gif

Och sen att söka jobb känns ju roligt när det är typ 400 andra som söker samma jobb, ja många får faktiskt så många ansökningar på dom utannoserade jobben.

Ja somsagt vad gör ni för att fördriva tiden?

--------------------
          /Starfight

Citera
          skogstroll
          Inlägg 12-08-2009, 12:17
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (tomba @ 12-08-2009, 11:23) *
          själv hänger jag i det sista strået på nuvarande jobbet. Jag har jobbat som ett djur i många år här och flyttats från uppgift till uppgift och snällt lärt mej allt det nya. Med den påföljd att huvet, kroppen och snart också humöret är slut.

samma här, till slut orkar man inte flyttas runt mer eller lära upp nya för att andra inte orkat stanna. När jag är tillbaka på jobbet igen ska två tjejer gå på deltid pga föräldraledighet och jag orkar inte ta mer, då får jag hjärtinfarkt. Jag har mailat och mailat men cheferna har tydligen inte ens fattat att nån ska ta deras jobb när de jobbar deltid. Nu försöker jag hitta ett nytt även om jag egentligen inte vågar pga dyra bolån mm som ska betalas. crying.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          MariaS
          Inlägg 12-08-2009, 12:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Går arbetslös sen midsommar... Ingen större hit precis. Tur man har trädgården och Odla.nu att fördriva tiden med.

Att söka jobb.... Vilka jobb? fanns visst fyra i hela Sverige inom trädgård just nu...

Citera
          aanderss
          Inlägg 12-08-2009, 15:51
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

jag söker jobb men jobbar som tidningsbud på helgerana 2 nätter i veckan

Citera
          tomba
          Inlägg 13-08-2009, 09:40
          Länk hit: #9

Gäster

jag hade väl på känn att jag inte är ensam kompiskram.gif
          jag är väl något av en "yrkesarbetslös" jag har jobbat på en massa olika ställen under åren, men har inte klarat av flera av dem pga. hälsan. sen har det ju varit konjunkturer, eller andra missförhållanden.... crazy.gif .
          Jag har gjort det till ett "halvtidsarbete" att söka arbete (för dyrt med "heltid" g.gif ), jag brukar besöka olika (läs alla) firmor, presentera mej och tala om att jag söker jobb, om det sen visar sej behöva bokas en tid gör jag det på ort och ställe. sen går jag tillbaka eller ringer om ca. en månad för att "kort" höra om det dykt upp något, och igen efter ca 2 mån, på så sätt fastnar man i sinnet hos den som besätter arbetsplatserna. (till sist kan det bli en anställning bara för att de ska slippa telefonsamtalen whistling.gif ) har ännu inte varit arbetslös längre än ca. 3 månader i stöten. och det är ju överkomligt. Det viktigaste av allt är nog att inte sätta sej ner och vänta på något, utan att vara aktiv. Det är bäst för självkänslan har jag märkt. framförallt tänk positivt kompiskram.gif besök biblioteket och läs boken som du alltid velat läsa, förkovra dej med kurser som kan ge dej bättre utgångsläge på arbetsmarknaden osv (nej jag jobbar inte på arbetsförnedringen rotfl.gif ) men jag sökte jobb också där... giggle.gif men hör och häpna jag hade inte rätt utbildning fear.gif -fear-.gif rotfl.gif
          kämpa på de lönar sej. tummenupp.gif

och ni som har jobb, tipsa oss om eventuella dolda jobb. de räcker ju egentligen med en www. adress 000.gif

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 13-08-2009, 21:12
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Kan inte tipsa om några jobb men däremot tipsa om att SÖK JOBB vad som helst om ni är med i någon A-kassa även om ni inte har behörighet eller utbildning till det. Har varit arbetslös sedan april 2008.
          För min egen del så har jag fått betala tillbaka för slutet på 2008 över 36000,00 för att AF ansåg att jag inte var aktivt sökande. Jag tänkte som MariaS att det finns ju inga jobb för det jag kan och har utbildning till (har jobbat 37 år på samma ställe med endast utbildning från det företaget) så jag sökte inget mer än där jag ansåg mig kunna utföra. Men det gick inte för sig enligt AF utan man ska söka allt kanske inte läkare och sjuksyster men nästan för att uppbära A-kassa.
          AF skrev brev till min A-kassa (febr.2009) och där beslutades att jag blev återbetalningsskyldig för drygt 2,5 månad 2008, som jag då har betalat tillbaka nu i år. Har då klarat mig utan A-kassa i ca 3 mån. Nu har jag bara 20 dagar kvar att stämpla sedan kommer jag att söka ålderpension 1 år tidigare, förlora lite pengar men jag orkar inte hålla på med all byråkrati m.m. som regeringen har beslutat när det gäller arbetslöshet och söka jobb.
          Jag kan ju få understöd (aktivitetsbidrag) fram till 65 år från försäkringskassan men då måste jag jobba, då vet man inte vad man får göra och eftersom jag har högt blodtryck, allergi och KOL så kan det vara svårt att ta vad som helst så jag väljer denna utvägen och kanske ska vara glad att min ålder är så hög så jag kan välja att blir pensionär fr.o.m. nästa månad.
          Ni som är unga har ju inte den möjligheten och har bara då de dagar till förfogande som era A-kassor lovar att betala.
          Jag önskar er alla ett stort Lycka till med ert jobbsökeri.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          MariaS
          Inlägg 13-08-2009, 21:58
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jodå, jag söker mer jobb än bara i min branch. Just nu är det gott om tjänster till läkartjänster, tandläkare, lärare och civilekonomer. Jag har faktiskt under dåliga perioder sökt även de jobben... Svaren är precis lika många som inom trädgård.... O ST

Citera
          tomba
          Inlägg 18-08-2009, 13:00
          Länk hit: #12

Gäster

hej igen. Jag blev kallad på intervju idag till ett jobb jag inte sökt dunno.gif - ställde lite frågor om vilkoren bara. Märkligt vad intervjuare ställer konstiga frågor.. rotfl.gif. då jag intervjuat personer till ett jobb brukade jag nog hålla mej till sak... g.gif får veta om jag kom vidare till nästa intervjurunda...!!?? i slutet på nästa vecka, då jag även får veta vilkoren för provisionen. (är lite kluven till om jag vill ha detta jobbet mera, men vi får se -de beror ju på vilkoren).
          kämppa på! tummenupp.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 16:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon