Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur förvara dahliaknölar
          Blackelvira
          Inlägg 14-08-2009, 22:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 16 188

Jag har köpt Dahliaknölar på rea nu och undrar hur jag ska förvara dem. De är i sina påsar. Kan jag ha kvar dem där eller ska jag köpa torv att lägga dem i? Ska de vara svalt och mörkt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Maggan H
          Inlägg 15-08-2009, 12:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Förvara dem luftigt utan jord, svalt och mörkt är utmärkt. De får inte vara fuktiga/blöta när de läggs i vila, då ruttnar dom. På trähylla i garaget går utmärkt såvida det är isolerat, eller ett förråd. Inte i plastpåse, hellre papperskasse eller korgar om man måste ha dom i nåt.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-08-2009, 13:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Fast frågan är om de verkligen klarar 1år till i vila för köper man knölar på rea nu så är det ju troligtvis knölar som togs upp till förvaring i höstas så de har ju redan legat i 1år i påse.

(själv skulle jag inte ha samvete att sälja såpass gamla knölar ifall jag jobbade i butik, är det mycket osäkert ifall knölarna klarar sig, vilket det brukar vara med såpass gamla knölar, skulle jag isåfall ha skänkt bort dem gratis el. slängt dem i containern)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          octachoron
          Inlägg 15-08-2009, 15:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Såg att ICA Maxi fortfarande i förra veckan sålde vårknölar i påse till ordinarie pris!

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 15-08-2009, 19:47
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Jag läste frågan innan jag gick och lade mig igårkväll men jag blev osäker på hur man förvarar lökar som är köpta NU på sensommaren, och som inte har varit nedgrävd och vuxit till sig över sommaren...

En "normal" dahliaknöl som redan varit utplanterad en sommar, fått gödning och vuxit på sig samt förmodligen bildat nya knölar så brukar jag göra som Maggan skriver.
          Men dina knölar..... g.gif ??? Precis som Åsa skriver: dom har ju redan legat ett år....
          Kanske är enda chansen för att få dessa att överleva att börja driva dom, fastän säsongen är helt fel... dunno.gif

Alt. Om du håller stenkoll på dom under kommande halvår i den mörka svala förvaringen... Kanske ge dom en fin fin dimdusch om dom börjar att se skrumpna ut. (Bara så att dom får lite fukt, för att inte bli ett "russin".)
          Så brukar jag få göra ibland med mina knölar i febr-april. Beror på hur vintern blir...

Citera
          Blackelvira
          Inlägg 15-08-2009, 23:03
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 16 188

Jag köpte dem på vinnst och förlust för 5:- påsen så det gör inte så mycket om det inte blir något.De har dock sålt dem fram till nu till fullt pris och det känns ju lite så där. Men tack för svaren i alla fall.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon