Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Håli gräsmattan
          anbino
          Inlägg 16-08-2009, 19:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 25 541

Lite här och där dyker det upp hål i gräsmattan eller i något land
          Vad är det som skapar dessa hål?
          Hålen är ca 6cm i diameter men inga jordhögar runt hålet.

Några idéer?
          Sork? Jordråttor? Orm? Mus?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_5055.JPG ( 677.6k ) Antal nedladdningar: 267

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Bengt i Särö
          Inlägg 16-08-2009, 19:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 402
          Medlem nr: 60

CITAT (anbino @ 16-08-2009, 20:27) *
          Lite här och där dyker det upp hål i gräsmattan eller i något land
          Vad är det som skapar dessa hål?
          Hålen är ca 6cm i diameter men inga jordhögar runt hålet.

Några idéer?
          Sork? Jordråttor? Orm? Mus?

Hej.
          Det är Grävling som letar effter mask.

Citera
          anbino
          Inlägg 16-08-2009, 20:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 25 541

Det är en gång ner i hålet, kanske 20-30 cm in.

Om det är grävling, borde det inte vara jordhögar runt hålet. För vart tar jorden, som låg där innan, vägen?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-08-2009, 21:06
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

jag tror mer på sork, tyvärr...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Brittan
          Inlägg 17-08-2009, 07:48
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem nr: 12 903

Instämmer i att det är sork. Jag har samma problem. Eftersom de är svåra att få bukt med så har jag testat att i alla nyplanteringar så gräcer jag ca 1/2 meter och fodrar sen hålet med kycklingnät, innebär att sork jä... inte kommer åt rötterna innan växterna etablerat sig. Någon som testat detta desperata försök ???

Citera
          MariaS
          Inlägg 17-08-2009, 09:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Det är sork!

Sen Brittan, allt som har hål större än 7mm stoppar inte en sork över huvud taget. Det är rena autobahn för dem. Det enda tätskikt som kan fungera är möjligen betong, då de inte kan gnaga sig igenom betongen! Annars har jag nog inte hittat något som de inte gnagt sönder ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 17-08-2009, 20:31
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Håller med om att det är sork!

Hos mig gnagde de sönder rötterna så att en jättefin hängsälg dog för några år sedan. Usch vad ledsen jag var - och är! - för det!
          Samma år gnagde de även på ett relativt nyplanterat äppelträd så det stod och vickade men det har jag lyckats rädda.

Vad jag förstår så är ljud det enda som håller sork borta. Klipp gräsmattan ofta, stampa i marken osv, för då trivs de inte. Sådanadär historier som man trycker ned i marken kanske också funkar - jag vet inte. Vet bara att våra katter eller vi (superduperhörsel?) inte gillade dem så de fick åka tillbaka till affären.

Vissa år är det hysteriskt med sork hos oss, fullt med hål i gräsmattan och rabatter. De har till och med dragit iväg med potatisen ifrån landet! I år har det - peppar peppar!!!! - varit lugnt.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          rehn
          Inlägg 20-09-2009, 15:19
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 22 279

Sork är det....
          Som jag tyvärr har god erfarenhet av. Min syrenhäck som jag planterade vid sommarstugan för ett antal år sedan har dom gett sig på ett flertal vintrar.
          Nu har jag skaffat mig en grov pianotråd som jag böjt till i änden till ett handtag. Med den "probar" jag i jorden kring hålen ( ungefär som man letar efter offer i laviner ). Kan på det viset följa gångarna och lokalisera bohålorna. Hittad på det viset två bon i går. Använder även sorkfällor med viss framgång. Fällor skall dock hanteras med handskar så att dom inte luktar människa. Har även använt den brutala metoden att lägga grillkol i sorkgången tända på med tändvätska och blåsa på med varmluftspistol.....Nu är det KRIG.....
          Fö Jag känner mig som Kalle Anka som bekämpar sork i en gammal serietidning. Om det är någon som har den tidningen vill jag gärna ha några bilder av KA från den.
          En fråga. Vad gör sorkarna av jorden dom har grävt undan? Jag behövde en hel skottskärra med jord för att återfylla deras gångar.

Redigerat av rehn: 20-09-2009, 15:22

Citera
          MariaS
          Inlägg 20-09-2009, 15:33
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (rehn @ 20-09-2009, 16:19) *
          Sork är det....
          Som jag tyvärr har god erfarenhet av. Min syrenhäck som jag planterade vid sommarstugan för ett antal år sedan har dom gett sig på ett flertal vintrar.
          Nu har jag skaffat mig en grov pianotråd som jag böjt till i änden till ett handtag. Med den "probar" jag i jorden kring hålen ( ungefär som man letar efter offer i laviner ). Kan på det viset följa gångarna och lokalisera bohålorna. Hittad på det viset två bon i går. Använder även sorkfällor med viss framgång. Fällor skall dock hanteras med handskar så att dom inte luktar människa. Har även använt den brutala metoden att lägga grillkol i sorkgången tända på med tändvätska och blåsa på med varmluftspistol.....Nu är det KRIG.....
          Fö Jag känner mig som Kalle Anka som bekämpar sork i en gammal serietidning. Om det är någon som har den tidningen vill jag gärna ha några bilder av KA från den.
          En fråga. Vad gör sorkarna av jorden dom har grävt undan? Jag behövde en hel skottskärra med jord för att återfylla deras gångar.

Mycket bra tipps! Det ska jag genast prova! Har ju märkt att de inte gillar om man eldat gammalt gräs, då försvinner de ganska länge efteråt, så om det dessutom brinner i deras gångar devil.gif

Dessutom har jag märkt att sorkarna inte gärna går över eller under avgränsningstråden till robotgräsklipparen. Kan det vara så att ljudet av strömmen som går genom tråden håller dem borta? (BAra en teori...)

En mycket bra fråga! Den skulle jag också vilja ha svar på. Här går det åt betydligt mer än en skottkärra för att fylla igen gångar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon