Den här sommaren var den första här i vårt röda hus på landet, och det blev mest sommarblommor på trappen
Men ett par rosor blev det ändå - New dawn är planterad vid en björkstams pergola och den blommade två gånger i år

Ska den klippas ned till hösten? Ska den täckas på något sätt inför vintern?
Buskrosen Ice bolt fick tyvärr ganska vårdslöst slängas ned i en kruka som inte lämnade särskillt mycket utrymme för tillväxt av rötterna, men den har blommar duktigt två gånger men nu har rosrost (rödbruna prickar?) dykt upp på översta bladen. Ska jag klippa ned den för att bli av med rosrosten? Borde jag plantera om den i större kruka nu eller i vår? Skulle den klara sig bättre om jag satte ut den i en rabatt under vintern?
Så fick jag till min stora glädje en mängd jordgubbsplantor i födelsedagspresent, dock utan namnetiketter

Men tyvärr gick de flesta bären åt till skatorna innan jag lyckades göra ett skatsäkert nät. Sen blev det inga mer bär utan bara en massa nya skott som slingrade omkring. Stod de för trångt och skuggigt måntro? De står i pallkrage och några i kruka, borde jag flytta dem i pallkrage till soligare plats nu eller får jag vänta tills i vår?
På tomten står ett antal gamla krusbärs och rödavinbärsbuskar. Ett par av krusbärsbuskarna är mycket täta, gav knappt några bär och är fulla av mjöldagg. Vad är barmhärtigast för dessa buskar? Klippa ned helt? Rensa ur och spruta med såpvatten?
I min lilla perennrabatt/stenparti har jag olika kryddväxter som timjan,lavender,citronmeliss,oregano och mynta. Men även perenn luktärt (Fick av en väninna men förstod inte hur det fungerade?) kaukustisk fetblad gul, stjärnflocka, tusensköna och Akleja (blommat iår). HUr täcker jag rabatten bäst? Har tillgång till hö och lite löv (inga träd på tomten)
Jag tror det var alla frågor... jätte tacksam för svar!
//Mirmaja