Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjare vill ha fin gräsmatta
          VioXiD
          Inlägg 24-08-2009, 19:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 25 698

Hejsan!
          Jag har nyligen köpt hus. Och kan nästintill noll om trädgård.
          Det jag vill ha är en grön och fin gräsmatta, inget annat..
          Men som det ser ut nu är det 10cm tjock mossa överallt. Så jag har lite frågor.
          Kan man köra mossrivare nu eller är det för sent så man ska vänta till våren?
          Och jag har noterat att marken är otroligt torr på rätt stora partier, så jag tänkte slänga på jord för att få det att gro lite bättre och för att få marken jämnare. Är det också något man bara kan göra på våren?
          Och har ni andra tips mot mossa, helst som man kan göra nu i höst eller vinter, hörde något om att lägga kalk(?) på snön så kommer det ner i marken sedan innan mossan ens har börjat gro.

Väldigt tacksam för svar. Och jag blir inte arg ifall ni dumförklarar mig...

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          LasseB
          Inlägg 24-08-2009, 19:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Hej har samma problem men ett antal års erfarenhet. Beroende på vilken yta vi pratar om så kan du fixa till det hela.
          Mossrivare avråder ALLLA från. Mossa är ett symtom på att något är fel, för lite näring, för kompakt jord m.m.
          Om vi pratar om rimliga ytor kan du försöka skala av mossan, sedan antingen luckra ytan kratta jämna abv ELLER köra på ny jord. Antingen rullar du ut nytt gräs eller sår gödlsa får du vänta med till nästa sommar
          Hur jag ska attakera mina 3000kvm vet i 17

Citera
          VioXiD
          Inlägg 24-08-2009, 19:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 25 698

CITAT (LasseB @ 24-08-2009, 20:36) *
          Hej har samma problem men ett antal års erfarenhet. Beroende på vilken yta vi pratar om så kan du fixa till det hela.
          Mossrivare avråder ALLLA från. Mossa är ett symtom på att något är fel, för lite näring, för kompakt jord m.m.
          Om vi pratar om rimliga ytor kan du försöka skala av mossan, sedan antingen luckra ytan kratta jämna abv ELLER köra på ny jord. Antingen rullar du ut nytt gräs eller sår gödlsa får du vänta med till nästa sommar
          Hur jag ska attakera mina 3000kvm vet i 17

Okay, jo men det är inga jätte ytor, tomten är på runt 700kvm.
          Jag tror definitivt jag har både för lite näring och för kompakt jord.
          Hur ska man gå tillväga för att "skala av mossan" då?

Citera
          LasseB
          Inlägg 24-08-2009, 19:57
          Länk hit: #4

Medlem

Ja det är en lite knepigare fråga Kanske att det går med ett ogräsjärn eller att du lägger dig ner på knä med en spade och försöker hyvla (osthyvel) av översta lagret hoppas nägon annan har ett bätter förslag

Citera
          spacepingo
          Inlägg 25-08-2009, 10:05
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem nr: 14 665

Jag har använt gräsgödsel moss från Weibulls http://www.weibulls.se/ (gödsel i menyn till vanster, sedan gräsmattan Artikel 5208) och tycker att det fungerar bra. När man ska sprida det får du läsa på påsen. Jag slängde på det i slutet av juni precis före regn och mossan svartnade och försvann. Nu måste jag dock klippa gräset hela tiden för att det inte ska bli för långt. ( så det finns biverkningar duh.gif )

--------------------
          Mimmi

Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 25-08-2009, 16:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

Gräsgödsel är ett bra förslag men det läggs väl på våren. Jag har prövat kalk utan synbart resultat vilket kanske beror på att jag för snål med det.

Innan du börjar så tycker jag du skall kolla hur det ser ut runt om gräsmattan. Mossa gillar skugga. Har du höga träd som skuggar? Fundera i så fall på att ta bort några så att solen kommer åt.

--------------------

Citera
          LasseB
          Inlägg 25-08-2009, 18:48
          Länk hit: #7

Medlem

Du väljer naturligt vis hur du vill ha det i din trädgård. Jag utgick från en giftfri renovering även omjag inte gav förslag på gödsel. De föreslagna åtgärderna tar bara delvis hand om ditt problem för du har troligen en allt för kompakt jord så hur du än gör måste du fixa den delen
          Glömde; Om jag förstått det rätt vill du bara ha en snygg yta välj en långsamväxande gräsblandning

Redigerat av LasseB: 25-08-2009, 19:08

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon