Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Svininfluensan - hur tänker ni?
          caprifol
          Inlägg 31-08-2009, 10:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Mailade i morse till mina närmaste rumsgrannar på vår gemensamma kontorsvåning för att meddela att jag stannar hemma med en dunderförkylning. Fick förstås "krya på dig-tillrop" men också uppmaningen att "för guds skull håll dig hemma och kom inte hit med någon influensa...". Kanske inte på fullt allvar men det fick mig att börja fundera i alla fall. Hur 17 ska man veta om det är den man drabbats av om man blir lite febrig och hostig? Den kan ju yttra sig med väldigt lindriga symtom om jag förstått saken rätt. Inte vill man bidra till att sprida den, men inte kan man heller belasta sjukvården med att ta influensaprover för varje infektion?! Att stanna hemma en dag efter att febern släppt har jag hört - men om man inte får någon feber att tala om?
          Jag själv tillhör dem som nästan aldrig får feber - hur sjuk jag än kan känna mig. Jag har INTE influensan (för gammal...) det var bara några funderingar när jag hasar omkring här och snörvlar. Hur ser ni på detta?

Citera
          30 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Aqvakul
          Inlägg 31-08-2009, 10:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag ska varar döende om jag ska utebli från jobbet (skedde senast någon gång på 80-talet). Det blir nog svårt att bryta den (o-)vanan.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Grå
          Inlägg 31-08-2009, 11:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Oavsett vilket namn väljer att ge en influensa så är det ju inte så roligt för någon att få den. Ni som springer till jobbet och hostar och spottar och fräser och menar på att ni ska jobba bara ni kan stå på benen skulle egntligen ha en rejäl käftsmäll.
          Det finns människor som har rejält dåligt immunförsvar och kanske blir tio resor sjukare än vad ni för tillfället är. Den som går sjuk till jobbet smittar ner andra som i sin tur får stanna hemma. Ingen är oumbärlig på arbetsplatsen, men om många får gå hem samtidigt kan det bli katastrof.

Om fler tog sitt ansvar och stannade hemma när de var sjuka skulle influensorna inte få sådan spridning.
          Hur jäkla roligt är det exempelvis att få vinterkräksjuka, bara för att jobbarkompisen bara stannade hemma så länge han själv låg och spydde och sket, istället för att stanna hemma tiden ut tills smittorisken var över?

Redigerat av Grå: 31-08-2009, 11:03

Citera
          Betty
          Inlägg 31-08-2009, 11:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Grå @ 31-08-2009, 12:02) *
          Oavsett vilket namn väljer att ge en influensa så är det ju inte så roligt för någon att få den. Ni som springer till jobbet och hostar och spottar och fräser och menar på att ni ska jobba bara ni kan stå på benen skulle egntligen ha en rejäl käftsmäll.
          Det finns människor som har rejält dåligt immunförsvar och kanske blir tio resor sjukare än vad ni för tillfället är. Den som går sjuk till jobbet smittar ner andra som i sin tur får stanna hemma. Ingen är oumbärlig på arbetsplatsen, men om många får gå hem samtidigt kan det bli katastrof.

Om fler tog sitt ansvar och stannade hemma när de var sjuka skulle influensorna inte få sådan spridning.
          Hur jäkla roligt är det exempelvis att få vinterkräksjuka, bara för att jobbarkompisen bara stannade hemma så länge han själv låg och spydde och sket, istället för att stanna hemma tiden ut tills smittorisken var över?

Word! tummenupp.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Alba
          Inlägg 31-08-2009, 11:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Det sägs ju att Svin är extremt smittosam och man uppmanas att stanna hemma om man har flunsa.
          Men det är endast genom provtagning det går att bedömma om det är svin eller "vanlig influensa".
          Jag tycker att var och en ska ta sitt ansvar och göra vad de kan för att bidra till att smittan inte sprids ännu mer.

Citera
          Meriona
          Inlägg 31-08-2009, 11:37
          Länk hit: #6

Gäster

Lätt sagt, men problemet på t.ex. min arbetsplats är att ingen annan kan göra mitt jobb, och om jag skulle stanna hemma så fort jag var snorig så skulle vi snart hamna hos KFM. Framför allt hade vi inte haft en Underentreprenör som ville jobba för oss igen. Och det säger jag inte för att verka märkvärdig, men det är svårt att sätta en entreprenadingenjör att sköta ekonomin.

Man han hålla sig så mycket för sig själv som man kan och låta bli att snörvla i närheten av andra, tvätta händerna ofta och använda Alkogel. Jag har inte smittat någon ännu, såvitt jag vet.

Citera
          caprifol
          Inlägg 31-08-2009, 11:39
          Länk hit: #7

Medlem

Jag håller ju med dig, Grå, till viss del alltså (har ju också stannat hemma idag för att jag spottar o fräser) men ärligt talat är det väl inte många som stannar hemma för en vanlig förkylning? Om jag förstått infon om just svininfluensan rätt så får många väldigt lindriga symtom! Naturligtvis ska man stanna hemma vid INFLUENSA - oavsett vad den har för förnamn - men frågan är ju vad är en "vanlig" infektion och vad är influensa? Där måste väl provtagning till? Många säger ju att de har influensa vid varje lite värre förkylning och att de har halsfluss så fort de har ont i halsen. Utan att vara sjukvårdsutbildad vet jag att det är helt olika virus el bakterier i dessa fall.

Citera
          flouee
          Inlägg 31-08-2009, 11:47
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Enligt Wikipedia:
          "Influensan ger, efter inkubationstiden på ett par dagar, snabbt kraftiga symptom. Inom ett par timmar kan man gå från fullt frisk till feberfrossa. Hög feber är vanlig, liksom muskelsmärtor och huvudvärk. Hosta förekommer i de flesta fall som ett typiskt symptom. Influensa kan även ge nysningar och rinnande näsa, som en vanlig förkylning gör, men symptomen är mindre uttalade. I allvarligare fall påverkas cirkulationsorganen så att till och med döden kan inträffa."

Som jag har förstått det - har aldrig haft influensa - så är det liten risk att missta en influensa för något annat, just eftersom symtomen är så starka.

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera
          Grå
          Inlägg 31-08-2009, 11:57
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Meriona @ 31-08-2009, 12:37) *
          Lätt sagt, men problemet på t.ex. min arbetsplats är att ingen annan kan göra mitt jobb, och om jag skulle stanna hemma så fort jag var snorig så skulle vi snart hamna hos KFM.

Meriona, om företaget som du jobbar på skulle hamna hos Kronofogden för att du blir sjuk så är din chef en idiot som inte kan planera och ha ett arbetslag som kan täcka upp för varandra och om inte göra allt som alla kan, men iallafall det viktigaste.
          Hur kul är det för dig att "sitta i en grotta" och jobba när du egentligen borde vara hemma och bli frisk?
          Som sagt, ingen är så oumbärlig på sin arbetsplats så att det är bättre att alla andra blir sjuka och får stanna hemma istället, men det är många som har svårt att inse det.

Citera
          caprifol
          Inlägg 31-08-2009, 12:09
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (flouee @ 31-08-2009, 12:47) *
          Som jag har förstått det - har aldrig haft influensa - så är det liten risk att missta en influensa för något annat, just eftersom symtomen är så starka.

Fast orsaken till mina funderingar är att det just när det gäller denna influensa åtminstone i början talades om att många fick väldigt lindriga symtom En del hade ju redan tillfrisknat utan att ha varit medvetna
          om att det var just svininfluensan de hade haft. Det var i början när man identifierat de första fallen.

CITAT (Grå @ 31-08-2009, 12:57) *
          Meriona, om företaget som du jobbar på skulle hamna hos Kronofogden för att du blir sjuk så är din chef en idiot som inte kan planera och ha ett arbetslag som kan täcka upp för varandra och om inte göra allt som alla kan, men iallafall det viktigaste.

Sen är vi ganska många som inte har någon chef att luta oss mot/skälla på... och kanske inte något arbetslag heller!

Citera
          pejori
          Inlägg 31-08-2009, 12:12
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Håller helt med dej i denna frågan. bravo.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Ralf
          Inlägg 31-08-2009, 12:16
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1689754/...i-svininfluensa

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Grå
          Inlägg 31-08-2009, 12:26
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Ralf @ 31-08-2009, 13:16) *

De sa på nyheterna på radion att han var kraftigt överviktig (också)

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 31-08-2009, 12:34
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag hörde nå´t på nyheterna om att svininfluensavaccinet innehåller kvicksilver sad.gif Någon som vet mer om det? De skulle tydligen försöka få en kvicksilverfri variant av vaccinet - men när?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          MariaS
          Inlägg 31-08-2009, 12:36
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (-Mimmi- @ 31-08-2009, 13:34) *
          Jag hörde nå´t på nyheterna om att svininfluensavaccinet innehåller kvicksilver sad.gif Någon som vet mer om det? De skulle tydligen försöka få en kvicksilverfri variant av vaccinet - men när?

Kommer viss tidigast i oktober. Och är man som jag, äggallergiker, ska man INTE ta vaccinet!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-08-2009, 13:01
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag håller definitivt med Grå plus att det borde vara förbjudet att släpa iväg sjuka ungar till dagis!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Meriona
          Inlägg 31-08-2009, 13:17
          Länk hit: #17

Gäster

CITAT (Grå @ 31-08-2009, 12:57) *
          Hur kul är det för dig att "sitta i en grotta" och jobba när du egentligen borde vara hemma och bli frisk?
          Som sagt, ingen är så oumbärlig på sin arbetsplats så att det är bättre att alla andra blir sjuka och får stanna hemma istället, men det är många som har svårt att inse det.

Bra tänkt, men alla jobbar inte på så stora arbetsplatser att det finns ett arbetslag. Jo förresten jag har ett - jag själv! angel_not.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-08-2009, 13:27
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

bravo.gif bra skrivet!!

CITAT (Aqvakul @ 31-08-2009, 11:32) *
          Jag ska varar döende om jag ska utebli från jobbet (skedde senast någon gång på 80-talet). Det blir nog svårt att bryta den (o-)vanan.

Det där tycker jag är dumt. Min pappa är likadan. rolleyes.gif

CITAT (-Mimmi- @ 31-08-2009, 13:34) *

Hörde bara att det var farligare att vaccinera sig än att insjukna.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-08-2009, 13:29
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Myosotis @ 31-08-2009, 14:27) *
          Det där tycker jag är dumt. Min pappa är likadan. rolleyes.gif

Visst är det det - kanske en uppfostringsfråga...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 31-08-2009, 13:52
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (MariaS @ 31-08-2009, 13:36) *
          Kommer viss tidigast i oktober. Och är man som jag, äggallergiker, ska man INTE ta vaccinet!

Det med kvicksilver kommer ju i oktober - än finns inget vaccin i sverige - eubeslut tar tid.

Här står det lite om kvicksilver i vaccinet:

http://svininfluensan.com/content/kvicksil...n-svininfluensa

Jag har börjat käka rå vitlök nu - känns som att man måste göra nå´t för att höja immunförsvaret iaf.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera

30 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2025, 19:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon