Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Intrigen tätnar - tror inte det är nelly moser!
          Fny
          Inlägg 07-09-2009, 07:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Jag har ju tidigare på forumet ifrågasatt om mina två klematisar faktiskt är nelly moser båda två. Så här ser de ut:

liten.jpg

stor.jpg

Som ni ser är de väldigt olika stora. Kan även nämna att de överblommade blommorna ser enormt olika ut, medan den stora får tjusiga "långhåriga" bollar fick de små små taggiga bollar. Och nu när jag var på trädgårdsmässan i taxinge stötte jag på en klematis som var väääldigt lik min med de mindre blommorna... Och en som var väldigt lik min klematis med stora blommor! Och ingen av dem gick under namnet Nelly Moser! Glömde fota dem (självklart =( ) men den ena hette Dr. Ruppel, minns jag.... Trooor att det var den med mindre blommor.

Så kan det möjligtvis vara så att min klematis med mindre blommor i själva verket är en Dr. Ruppel? Eller finns det fler förslag? whist.gif

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          emmalofo
          Inlägg 07-09-2009, 08:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 267
          Medlem nr: 19 330

Den stora är väldigt lik min Nelly Moser, fast den är mera cerise än lila (kanske är ljuset på din bild).

Citera
          octachoron
          Inlägg 07-09-2009, 09:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Dr Ruppel har skapligt stora blommor men är mera rosa. Nu kanske färgnyanserna på bilden är missvisande men det känns inte riktigt som Dr Ruppel (vilken jag haft enorma problem med).

Citera
          Fny
          Inlägg 07-09-2009, 17:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

man kan inte helt lita på färgerna i bilderna tyvärr, min kamera håller på att ge upp... De är ljust rosa-lila... få se om jag har nån bättre bild...
          klematis - nelly moser.jpg

Men om det inte är dr. ruppel, vad finns det då för alternativ? För det är väl inte helt normalt att de håriga bollarna som bildas efter att den blommat över ser HELT olika ut, utöver skillnaden i storlek?

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Sälkatten
          Inlägg 21-09-2009, 20:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 25 250

Min Dr Ruppel ser ut som den mindre och mörkare av blommorna. Den fanns här när vi flyttade in, men lappen satt kvar... En Nelly M fanns också och den ser precis ut som den större av blommorna, men ljusare rosa. Nämnas ska att första säsongen såg de helt lika ut i färg och storlek (fick inget gödsel den våren och har troligen inte fått det tidigare heller...). Senare år är de som ovan!

Carina

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 22:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon