CITAT (Anki V @ 13-09-2009, 21:15)

Nog ser det ut som pionfrön alltid!
Jag lägger fröna i vitmossa och när jag ser att de grott planterar jag i plantjord och gräver ner krukan utomhus. Att få grodd kan ta tid….om det inte hänt något på sex månader och fröna ser fina ut chansar jag och sår dom ute i en nergrävd kruka.
Första året bildar Pionen rot år två kommer det blad. Om det är vinter och tjäle när fröna gror förvarar jag krukan i kylen tills jag kan gräva ner den ute.
Jag har lyckats få upp ganska många pioner på det här sättet. I vintras så fick jag färska frön från trädpioner som grodde och som jag grävde ner utomhus i våras.
Det ska bli spännande att se om det kommer några blad nästa vår.
Lycka till!
/Anki
Tack Anki!
Vad kul att du har lyckats med pionfrön!
Det verkar ju inte vara det vanligaste som folk sår i alla fall...
Nu är det ju september. Fröerna är plockade förra lördagen i en fantastisk trädgård som du väl känner till...
Ska jag prova att lägga fröna i vitmossa NU på en gång, menar du? Rumstempererat? Och
om dom gror innan vintern och tjälen så kan jag gräva ner dom i krukan ute? Har jag fattat rätt då?
Fast om det kan ta flera månader för fröerna att gro, ska jag då ta ner dom till matkällaren (11-14 grader)? Alltså om dom gror efter att tjälen kommit.
Jag har 9 frön. Ska jag kanske prova att stoppa ner något i backen redan nu? Vet du om det funkar?