Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pionfrön?, När och hur ska dom sås?
          Sussie F-Flower
          Inlägg 13-09-2009, 19:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Visst är väl det här pionfrön???
          Gissar att det är den där pionen som blommar så tidigt på våren men är inte helt säker...
          Tog med mig några hem och undrar om någon vet vad det kan vara för sort samt hur och när dom ska planteras?

Tack på förhand!
          smiley_small_hug.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Pionfr_n__fr_n___sen.JPG ( 273.96k ) Antal nedladdningar: 77

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          Anki V
          Inlägg 13-09-2009, 20:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Nog ser det ut som pionfrön alltid!

Jag lägger fröna i vitmossa och när jag ser att de grott planterar jag i plantjord och gräver ner krukan utomhus. Att få grodd kan ta tid….om det inte hänt något på sex månader och fröna ser fina ut chansar jag och sår dom ute i en nergrävd kruka.

Första året bildar Pionen rot år två kommer det blad. Om det är vinter och tjäle när fröna gror förvarar jag krukan i kylen tills jag kan gräva ner den ute.

Jag har lyckats få upp ganska många pioner på det här sättet. I vintras så fick jag färska frön från trädpioner som grodde och som jag grävde ner utomhus i våras.

Det ska bli spännande att se om det kommer några blad nästa vår.

Lycka till!

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 13-09-2009, 20:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Vilken pion det är, är svårt att säga om man inte vet något om blommorna. I dag har jag sått; svavelpion, sildenpion, turkisk pion, rosenpion och trädpion (P. suffruticosa rockii). Jag sår i vanlig såjord, ställer krukorna under nät och låter naturen sköta resten. Brukar få 90% utdelning om inte ekorren kommer åt att äta upp fröna. Jag tror det är lätt att man läser en massa och sedan krånglar till det. Minns när jag släpade pionsådder mellan kylskåp och pannrum - inte blev resultatet bättre då!!!!!! Jag har blivit MYCKET latare med åren, men resultatet är lika gott om inte bättre!!! Lycka till med dina sådder!
          Åsa www.lavendelgarden.nu

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 13-09-2009, 20:56
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Anki V @ 13-09-2009, 21:15) *
          Nog ser det ut som pionfrön alltid!

Jag lägger fröna i vitmossa och när jag ser att de grott planterar jag i plantjord och gräver ner krukan utomhus. Att få grodd kan ta tid….om det inte hänt något på sex månader och fröna ser fina ut chansar jag och sår dom ute i en nergrävd kruka.

Första året bildar Pionen rot år två kommer det blad. Om det är vinter och tjäle när fröna gror förvarar jag krukan i kylen tills jag kan gräva ner den ute.

Jag har lyckats få upp ganska många pioner på det här sättet. I vintras så fick jag färska frön från trädpioner som grodde och som jag grävde ner utomhus i våras.

Det ska bli spännande att se om det kommer några blad nästa vår.

Lycka till!

/Anki

Tack Anki! kompiskram.gif
          Vad kul att du har lyckats med pionfrön! tummenupp.gif
          Det verkar ju inte vara det vanligaste som folk sår i alla fall...

Nu är det ju september. Fröerna är plockade förra lördagen i en fantastisk trädgård som du väl känner till... naughty.gif innocent.gif

Ska jag prova att lägga fröna i vitmossa NU på en gång, menar du? Rumstempererat? Och om dom gror innan vintern och tjälen så kan jag gräva ner dom i krukan ute? Har jag fattat rätt då?
          Fast om det kan ta flera månader för fröerna att gro, ska jag då ta ner dom till matkällaren (11-14 grader)? Alltså om dom gror efter att tjälen kommit.

Jag har 9 frön. Ska jag kanske prova att stoppa ner något i backen redan nu? Vet du om det funkar?
          smiley_small_hug.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 13-09-2009, 21:03
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (lavendelgården @ 13-09-2009, 21:51) *
          Vilken pion det är, är svårt att säga om man inte vet något om blommorna. I dag har jag sått; svavelpion, sildenpion, turkisk pion, rosenpion och trädpion (P. suffruticosa rockii). Jag sår i vanlig såjord, ställer krukorna under nät och låter naturen sköta resten. Brukar få 90% utdelning om inte ekorren kommer åt att äta upp fröna. Jag tror det är lätt att man läser en massa och sedan krånglar till det. Minns när jag släpade pionsådder mellan kylskåp och pannrum - inte blev resultatet bättre då!!!!!! Jag har blivit MYCKET latare med åren, men resultatet är lika gott om inte bättre!!! Lycka till med dina sådder!

Tack för ditt svar!
          Jag har googlat lite och hittat dom här pionerna, vilka jag hoppas på att det är.
          Jag vet i alla fall att dom växte i rabatten där jag tog fröerna, och det är dom här som jag vill ha men där växte även många andra pionsorter så därför är jag inte helt 100 säker.

Edit: Bilden är lånad från Trädgårdsrikets Forum

Redigerat av Sussie F-Flower: 13-09-2009, 21:05
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Pion_tidigblommande.jpg ( 248.75k ) Antal nedladdningar: 33

Citera
          Anki V
          Inlägg 13-09-2009, 21:14
          Länk hit: #6

Medlem

I naturen ”sås” fröna nu när de är mogna. Hos oss som bor i Norrland får fröna väldigt kort tid på sig att gro. Jag har varit med om att vintern kommit i mitten av oktober och då har de inte en chans.

Jag tror inte det är så vanligt med självsådda pioner här i vår zon. I södra Sverige är det lite annorlunda….där har man fortfarande tiden framför sig.

Jag skulle ha sått i mossa nu och haft fröna i rumstemp eller något svalare (matkällaren?). Gror de innan det blir tjäle (vilket jag betvivlar) skulle jag ta hälften av fröna och sätta ut och hälften skulle jag ha i kylskåpet till våren ( varför lägga alla ägg i samma korg laugh.gif ).

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 13-09-2009, 21:26
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Anki V @ 13-09-2009, 22:14) *
          Tack igen Anki!
          Jag tror inte det är så vanligt med självsådda pioner här i vår zon. -Nä, det är så sant! Här måste man ju gräva upp en rotbit för att åstadkomma en ny planta... I södra Sverige är det lite annorlunda….där har man fortfarande tiden framför sig.

Jag skulle ha sått i mossa nu (ska bli om 5 min.) och haft fröna i rumstemp eller något svalare (matkällaren?). Gror de innan det blir tjäle (vilket jag betvivlar) skulle jag ta hälften av fröna och sätta ut och hälften skulle jag ha i kylskåpet till våren ( varför lägga alla ägg i samma korg laugh.gif ).Precis vad jag önskade att få höra!!! Två förslag! Då har man garderat sig lite i alla fall. Lyckas jag med minst tre ska du få en Anki... flirting.gif

..men tänk om det tar flera herrans år...? blink.gif

/Anki

Citera
          Anki V
          Inlägg 13-09-2009, 21:31
          Länk hit: #8

Medlem

"Lyckas jag med minst tre ska du få en Anki... "

Jag bugar och tackar wub.gif

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 13-09-2009, 21:39
          Länk hit: #9

Medlem

KLART! biggrin.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Pionfr_n_i_vitmossa.JPG ( 417.41k ) Antal nedladdningar: 43

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 13-09-2009, 21:47
          Länk hit: #10

Medlem

Ser ut som Rosenpion. Inga problem. De självsår sig i hela Sverige. Växer vilt på 2000 meters höjd i kinesiska bergområden och tål mycket kallt klimat. Mina erfarenheter är - mycket stor grobarhet - även i Norrland. Lycka till med frösådderna, det blir nog bra hur du än gör. Om du misslyckas får jag väl skicka en planta...

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 13-09-2009, 22:19
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (lavendelgården @ 13-09-2009, 22:47) *
          Ser ut som Rosenpion. Inga problem. De självsår sig i hela Sverige. Växer vilt på 2000 meters höjd i kinesiska bergområden och tål mycket kallt klimat. Mina erfarenheter är - mycket stor grobarhet - även i Norrland. Lycka till med frösådderna, det blir nog bra hur du än gör. Om du misslyckas får jag väl skicka en planta...

Oj då! Jag både Tackar och Bugar för ditt fina erbjudande! Det var omtänksamt av dig!

Jasså, Är det Rosenpion dom heter, som jag visade bild på..? (gissar att det förmodligen finns många sorters rosenpioner, eller?)

Har du många pioner Åsa? Vilken zon bor du i?

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 13-09-2009, 22:50
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 13-09-2009, 23:19) *
          Oj då! Jag både Tackar och Bugar för ditt fina erbjudande! Det var omtänksamt av dig!

Jasså, Är det Rosenpion dom heter, som jag visade bild på..? (gissar att det förmodligen finns många sorters rosenpioner, eller?)

Har du många pioner Åsa? Vilken zon bor du i?

Ja, jag tycker de är såå tacksamma så nu har jag en hel del pioner . Rosenpionen ar en art och när det gäller arter kan det finnas en del variationer i färg och växtsätt. Du undrar vilken zon jag bor i - och då vill jag bara säga att det där med zoner stämmer inte enligt min uppfattning. Jag har haft blåregn i zon 5 t.ex. Jag kommer från Härnösand, därifrån är mina första lärospån. Har många kontakter i Piteå, Umeå, Östersund och andra orter. När jag är osäker brukar jag skicka plantor för provodling. Sedan 10 år bor jag i Skåne. Här täcker alla sina rabatter för att skydda mot barfrost. Jag gör inte det - vi brukar för det mesta få ganska mycket snö ( den är guld värd). På min stora tomt har jag nog från zon 0 till zon 5 - om man ska gå på vilka växter som klarar sig var!!!. Jag har inga formella kunskaper - jag går på erfarenheter och läser mycket om hur växterna lever i sin naturliga miljö. Så nu vet du..
          Lycka till med pionsådden
          Åsa

Citera
          Gåsis
          Inlägg 14-09-2009, 08:03
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Jag odlar i zon sju och jag sätter alltid mina egeninsamlade färska fröer direkt ute. Det är inte alltid hösten är nog lång men för det mesta hinner dom få en rot så bladet kommer till sommaren. Om det inte hinns kommer dom flesta med blad sommaren därpå. Fröer som jag får som torkade, eller byter åt mig senare på säsongen sår jag precis som Anki föreslår.

/Åsa

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 14-09-2009, 14:29
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Förra året sådde jag rosenpion efter konstens alla regler. Inget grodde.

I våras när Eva rensade pionrabatten hittade hon 3 frön på marken. Jag sådde i plantjord. Tre veckor senare var de uppkomna ur jorden. Samtidigt hittade vi en planta på marken under pionbusken.

Men det är klart att det finns knepigare sorter.

Citera
          Anki V
          Inlägg 14-09-2009, 14:31
          Länk hit: #15

Medlem

Ja, funkar det i Gåsis och Överbölingens zon så borde det funka i vår också men jag har aldrig lyckats fast jag provat flera ggr…… g.gif

Det kan ju i och för sig bero på ”skit bakom planteringsspaden” eller bara otur (hoppas på det sista) biggrin.gif .

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 13:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon