|
Ska Sorgklocka se ut såhär..., ...redan ??? |
|
|
|
19-09-2009, 20:20
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Hej Mina båda Sorgklockor är HELVISSNA redan. Ska dom vara det nu i mitten på september, eller har dom fått någe fel ? Sorgligt, iaf... Hälsn Tepa
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
Gunilla T
|
20-09-2009, 07:54
|
Gäster

|
Mina är iaf helgröna fortfarande. Sorgklocka är en surjordsväxt och vill ha samma odlingsbetingelser som Rhododendron t.ex.
|
|
|
|
|
20-09-2009, 09:08
|
Medlem

|
Tack, Gunilla. Det visste jag ju inte. Men dom har sett ut att må bra hela sommarn, blommat har dom gjort också. Få se om jag inte har lite surjord hemma...
Hälsn Tepa
|
|
|
|
Gunilla T
|
20-09-2009, 12:33
|
Gäster

|
Växterna reagerar ju inte omgående på felplacering, de har ju haft rätt jord i krukan som de fått med sig vid planteringen men så småningom tar det stopp. Utpräglade surjordsväxter kan inte ta upp näring om jorden har för högt pH värde och så småningom visar det sig som det gjort med dina sorgklockor nu.
Ett tips; Zetas katalog kan man skriva ut från nätet, där finns alla växter som kräverlågt pH värde markerade.
Bra att ha med sig när man handlar plantor.
|
|
|
|
|
22-09-2009, 19:48
|
Medlem
Antal inlägg: 330
Medlem nr: 20 930

|
Alla mina sorgklockor har vissnat ner nu och de står på olika ställen i min trädgård. Att de ska stå i surjord har jag aldrig hört talas om - mina står i vanlig trädgårdsjord och trivs alldeles utmärkt. Ibland får någon för sig något och detta sprids tyvärr mycket snabbt! Då Zetas katalog säger att det ska vara surjord, kommer jag att kontakta dom, för att höra på vilka grunder de rekommenderar surjord. I den litteratur jag har tillgång till, står det inget om surjord. Sorgklockorna här är mycket stora och jag har väl haft dom i fem år. Viktigt är dock, tror jag, att de står i halv till helskugga Åsa www.lavendelgarden.nu
|
|
|
|
|
22-09-2009, 19:59
|
Medlem

|
Hej Lavendelgården
Ja, jag har ju heller aldrig hört att de ska ha surjord. Men det är mycket jag aldrig har hört. När jag googlade stod där på jordtyp: Mulljord. Det var något ställe, kanske "Allt om trädgård". Det är ju mulljord jag har. Plus den där halvskuggan. Mina får nog sol bara på förmiddagen. Jag googlade också på Zetas Katalog, men fick inte fram något där, hittade ingen sökfunktion där man kunde skriva in "Sorgklocka". Kanske Gunilla kan länka dit? Tack.
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
22-09-2009, 20:12
|
Medlem

|
Hej! Har just skrivit ett mail till Zetas. Jag tror du kan vara lugn för dina sorgklockor, de verkar stå perfekt. Noterade att Zetas även hade satt in surjordssymbolen på andra växter, som så vitt jag förstår inte heller behöver surjord , men kanske inte ska kalkas!!!!!! Intressant detta, hur vi köper vad andra säger, utan att ta reda på växternas naturliga växtbetingelser. Åsa
|
|
|
|
|
22-09-2009, 20:20
|
Medlem

|
Hej
Vad bra, Åsa. Skulle vara intressant att höra svaret. Hör du av dig ?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
22-09-2009, 20:29
|
Medlem

|
Absolut! Åsa
|
|
|
|
|
22-09-2009, 21:56
|

Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72

|
Min Sorgklocka ser precis ut som tepas gör nu... jag har också mina plantor i vanlig trädgårdsjord som håller lite fukt i halvskugga, har haft dom i flera år och dom växer och mår bra.
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
23-09-2009, 08:40
|
Gäster

|
Ett klargörande kanske, jag har inte köpt mina Uvularia från Zetas, jag har två plantor som inköpts från två olika trädgårdsamatörer med samma budskap, guldrams (sorgklocka) är en surjordsväxt.
Att ha Zetas katalog med när man inhandlar växter är bra därför att där finns alla surjordsväxter markerade och även en del annan nyttig information, har själv planterat fel när jag inte kollat upp tillräckligt. Såklart måste man inhämta uppgifter från andra och även om Zetas katalog inte är någon bibel så är den mycket bra att ha.
Nu kollade jag i katalogen och visst är Uvularian surjordsmärkt.
Massor av växter tål surjord men kräver det inte medans andra inte överlever i jord med för högt pH värde, mina två Uvularior är ff gröna.
|
|
|
|
|
23-09-2009, 10:27
|
Medlem

|
Hej Gunilla.
Jo, jag undrar...om i Zetas katalog en växt är surjordsmärkt. Betyder det att den kräver surjord, att den föredrar surjord, eller att den tål surjord?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
Gunilla T
|
23-09-2009, 11:18
|
Gäster

|
Såhär står det - "surjordsväxt (behöver lågt pH värde i jorden, kalka ej) och då drar jag iaf den slutsatsen att pH värdet bör ligga under 7 och att det är en växt som kräver surjord. Nu har vi ju också surjordar i våra trädgårdar utan att vi manipulerat marken men en hel del av surjordsväxterna vill också ha mullrik, porös och fuktighetshållande jord och det får man med torv.
Hostor t.ex. kan man mycket väl plantera i jord med lågt pH men de är inte markerade som surjordsväxter.
|
|
|
|
|
23-09-2009, 11:28
|

Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514

|
Det är ju lite skillnad på t.ex. rosor som vill ha aska (alkaliskt) och kalk, och växter som vill ha lätt sur jord (vanlig jord) och tål lite variation.. till växter som måste ha sur jord, som buskblåbär, annars blir det inga bär (har jag märkt på mina).
Skulle tro dina Tepa är sådana som inte gillar kalk, men klarar sig med "vanlig" till något sur jord.
I skugga i närheten av tallar och granar i vårat fina land är det ju ofta rätt sur jord.
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
23-09-2009, 13:00
|
Medlem

|
Hej
Det där med att det finns lite sura jordar i våra trädgårdar, utan att vi manipulerat, låter intressant. Är det inte så att om man har sur jord blir det blå blommor på krukhortensia fast det från början var röd ? Det spelar ingen roll vad den hade för färg när man köpte den, det är jorden den står i sedan som gäller. Min en krukhortensia fick blå blomma ifjol. Jag hade inte manipulerat jorden. Men inga granar och tallar i närheten. Inte ens ek, vars blad gör jorden sur, enligt vad jag hört.
Hälsn Tepa
|
|
|
|
Gunilla T
|
23-09-2009, 13:16
|
Gäster

|
CITAT (lavendelgården @ 22-09-2009, 21:12)  Intressant detta, hur vi köper vad andra säger, utan att ta reda på växternas naturliga växtbetingelser. Åsa Nu först såg jag vad du skrev..antar att du menar mig. Håller med såtillvida att detta är en bransch som är full av myter och "jag har hört" berättelser men nu var det precis tvärtom i mitt inlägg, tipsade om att ha en bra och lättillgänglig information med när man handlar växter - det kan väl aldrig skada? Mina referenser är STA där jag varit medlem i många år samt just Zetas katalog, två tunga referenser i trädgårdssverige eller....? Tepa, helt korrekt med hortensiafärgen!
|
|
|
|
|
24-09-2009, 17:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
Nej någon utpräglad surjordsväxt är sorgklocka inte. Men däremot vill den ha fuktighetshållande, mullrik jord i lätt skugga. Dess naturliga växtplatser är lundmiljöer och raviner i östra Nordamerika. I Flora of North America står att Uvularia grandiflora (tror det är den vanligaste arten i odling i Sverige) i naturen växer i kalkrika till neutrala jordar: http://www.efloras.org/florataxon.aspx?flo...on_id=242102041 Jag har ett exemplar av U. grandiflora (tror jag) i mullberikad, tämligen kalkrik skånsk lera och det verkar funka alldeles utmärkt. Vissa andra arter, t ex U. perfoliata (liten sorgklocka tror jag den brukar kallas) verkar däremot föredra sura till neutrala jordar så det varierar uppenbarligen mellan olika arter. Tycker att man i trädgårdssammanhang ibland verkar trassla ihop begreppen när det gäller surjordsväxter och woodlandväxter. Som jag tolkar det är surjordsväxter sådana som kräver lågt pH och växer dåligt och ofta drabbas av kloros (gulnande blad) i kalkrika jordar, t ex rhododendron. Orsaken är att dom inte klarar av att ta upp viktiga näringsämnen som binds hårdare i jordar med högt pH. Woodlandväxter däremot vill i första hand ha mullrik, inte alltför torr jord och klarar oftast inte att växa fullt exponerat för middagssolen. Däremot har jordens pH vanligen inte så stor betydelse, så länge det inte är extremt åt något håll.
|
|
|
|
|
29-09-2009, 21:30
|
Medlem

|
Hej
Mina Sorgklockor är helt bruna nu. Jag har planterat om dom ikväll till ett lite skuggigare ställe med fet jord. Frågade henne jag fick dom av, hennes växer bra i vandrande skugga i fet jord, som är kalkhaltig till 80 procent! Undrar om mina kanske fick för mycket sol, de hade sol någon timme på förmiddan.
Lavendelgården-Åsa, inte fått svar ännu ?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
30-09-2009, 10:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
Min sorgklocka har också vissnat ner nästan helt nu (ser precis ut som på din bild, tepa). Det är helt normalt så här års så det är inget fel på din.
|
|
|
|
|
30-09-2009, 11:37
|
Medlem

|
CITAT (Anders zon 1 @ 30-09-2009, 10:26)  Min sorgklocka har också vissnat ner nästan helt nu (ser precis ut som på din bild, tepa). Det är helt normalt så här års så det är inget fel på din. Tack Anders Då kanske jag flyttade dom i onödan, men det gör inget. Kan sätta något lite mera solkrävande på den tomma platsen. Så får jag ju anledning att göra ett besök på pantskolan....igen... Hälsn Tepa
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|