Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> flugor, små flugor som frodas på paradisträd
          Enar
          Inlägg 26-09-2009, 09:56
          Länk hit: #1

Gäster

[color="#006400"]Hej! Jag har nyligen börjat utveckla mitt intresse för växter. För några år sedan hittade jag ett paradisträd i ett hyreshus. Rättare sagt var det bara en stam i krukan med några få små skott, men stammen var mer en halvmeter och ca 5 cm Dm. Från den har jag nu några paradisträd med ett problem, små flugor. De här flugorna är mindre än en millimeter smala (ungefär så här ser de ut "i" och mindre...) och inte mer än 2 cm långa. De håller sig runt krukor och går gärna in i köket också men de är inte så överlevnadsdugliga i den miljö tyvärr så jag måste ha lock på allting och jämt torka diskbänken noga.
          Jag har bytt jorden på växterna flera gången men de återkommer. Krukor har jag bytt också. Jag har bytt lägenhet och flyttat de i ett rum långt från köket men flugorna är kvar både i köket och kring krukorna. Jag har haft de här små flugorna i flera år och det var en lättnad att de följde inte med när jag själv flyttade, men när paradisträden tågs med in i den nya lägenheten så kom flugorna efter flera månader också. I och med att jag bor ensam så tycker jag om deras sällskap lite grann men de är inte så överlevnadsdugliga och jag vill utrota de ur växterna och lägenheten, dvs jag vill inte att de ska förplantas där längre. Kanske borde jag ta ut krukorna medan det fortfarande är ganska varmt ute, byta jorden i krokorna och därefter byta jorden igen när jag ska ta in de och lämna de i korridoren istället för att ta in de i lägenheten åtminstone ett tag. (Kan de ta skada av att element där utger för mycket värme, undrar man då.) för att sedan byta jorden en gång till innan jag tar in de i lägenheten igen (och då undrar man hur ofta får man byta jorden.). Alla paradisträd som jag bytt jord för hade anmärkningsvärt smala/små rötter...
          Man undrar varifrån kommer flugorna och vart lägger de sina ägg... Hur kan man behandla krukorna undrar man också...
          (i förhållande till hela växten).
          [color="#008000"]
          CITAT
          Man tänker alltså finns man
          Decartes

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-09-2009, 10:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Vattenflugor eller sorgmyggor trivs ofta i fuktig jord, man kan minska ner deras antal ifall man lter växterna torka upp mellan vattningarna. Man kan även köpa nematoder (små rundmaskar som tar död på larverna), nematoderna tycker jag funkar väldigt bra, det ska dock vara färska förpackningar et är ju levande varelser + det ska vattnas ut på kvällen eftersom de inte gillar UV-ljus. Vattna ut i samtliga krukor och vänta det tar ju någon vecka åtminstone tills man ser resultat (ha inte ut gift i jorden i krukorna före eller efter nematodbehandling de dör ju också av gift)

Bionema och nyttodjur.se har nematoder ifall det inte finns att köpa där man bor.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Gunthwaite
          Inlägg 26-09-2009, 13:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 24 291

Hei

Hvis du ikke har tilgång til nematoder, kan du få tag på Brøderna Nelsons limfalla. Den bryter livscykeln tilll dom småa flugorna ved at dom dras til den gula "blomman" och blir fångad der uten mulighet till at formera seg.

Flugorna kalles for "Fungus Gnats" internationellt, och er kjent for at ta knekken på små frøplanter. De tycker mycket om små speda røtter.

Jag hatar alla små kryp som kan gøra at mina små Clivia-barn mår illa -fear-.gif

Redigerat av Gunthwaite: 26-09-2009, 13:24

Citera
          Penningtäd
          Inlägg 03-10-2009, 16:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 24 149

Tackar!...Fungus Gnats, sorgmyggor, vattenflugor... är nyttiga på ngt sätt eller är de kanske tom sjukdomsalstrare...

Citera
          Enar
          Inlägg 10-10-2009, 21:53
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT
          Ödet ger oss släktigar, men våra vänner väljer vi själva.

Källa: Jaques Delille

Intressanta förslag, tack, men jag hade tänkt mig bara liiite mer "humana" metoder, någonting som en metod ur en tysk saga där en flöjtspelare leder ut alla stans råttor ur staden bara med hjälp av sin magiska musik (för att sedan göra samma sak med invånarnas barn när de låg efter med betalningen.)
          Nej, jag tror inte att mina små inneboende flugorna är farliga, vi har levt ihop i flera år och det har inte hänt mig någonting. Krukväxterna verkar inte heller tagit skada. Men som jag beskrev, flugorna själva kastar sig i varenda liten pöl med vatten. Så vill jag göra mig av med de på ett barbarisk sätt behöver jag bara ha fram ett glas med vatten. Men deras ägg är annan sak... Fast jag bor hellre med de små flugorna än med maskarna, medan jag lever... och är ovan jorden i alla fall (maskar har litet tålamod kanske). Men här är det fråga om vad är bäst för mina krukväxter. Nu är jag i ett dilemma så jag måste skaffa mig mer kunskap om flugorna. Ska börja med att titta på "Flugornas herre" kanske samt läsa Forskning o framsteg. / Mvh Enar

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-10-2009, 22:04
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Sorgmyggor och liknande gör ofta inte så stor skada på vuxna krukväxter men ska du testa sticklingar eller frösådder så äter sorgmyggornas larver upp dem.

Nematoderna är det snällaste som finns att bekämpa med, nematoderna är mikroskopiska maskar du inte ser (flugornas larver kan du dock se). Nematoder finns ute i jorden (både nyttiga och icke nyttiga), får du jord på händerna får du ju även sånt som bakterier, nematoder, svampkonidier/sporer etc. på händerna så du har redan varit i kontakt med en massa nematoder.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Gunthwaite
          Inlägg 16-10-2009, 14:13
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 24 291

Hei Penningtrad

Fungus gnats er inte nyttiga i det hele tatt. De må utryddes så fort som mulig hvis du har dom rundt små-planter. Nematoder er ett bra sett at ta knekken på dom. Men hvis inte du får tag på dom, er neon-gula limfellor mycket effektiva. Dom har tagit knekken på problemet hos meg.

( Unnskyld for min Svorsk og diff stavningsfel; jag er norsk och har dysleksi kombinerad med alzheimer giggle.gif )....

Citera
          Penningtäd
          Inlägg 17-10-2009, 19:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 24 149

Hej söta du!

(...det var nära... Asperger syndrom här...
          Man ska inte tro på läkare.
          Min första skol redovisning handlade om Norge.
          Det är jag som ska be om ursäkt. )

Tack att du hälsade!
          Ha det så bra

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon