Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ametistranka, Någon som vet något om denna blomma?
          limsa
          Inlägg 29-09-2009, 06:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 3 901

Hej!

Jag har dragit upp några ametistrankor från frön och undrar nu om man behöver toppa dessa? Det ser ut att bli en enda lång ranka men jag vet inte om den delar på sig senare?

Vad jag förstår måste du hjälpa den att klättra på stöd?
          Kan man plantera två st i en kruka och låta dem klättra på ett stöd från varsitt håll?

/Lena

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 1)
          Fny
          Inlägg 29-09-2009, 07:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

hej limsa!
          Vad roligt att du har drivit upp ametistrankor, när sådde du dina och hur stora har dom blivit nu? Jag sådde ametistranka i början av sommaren och de har växt massor. Jag har inte toppat mina, utan låtit dom växta fritt och slingra runt på diverse spaljéer. SÅ fort de får något att växa på så drar dom verkligen iväg! Mina största har dragit iväg över en meter uppför den här (men bilden är inte helt ny): spaljén:
          ametistranka på inomhusspaljé

De mindre har jag satt på små babmuspaljéer. Räkna med att de fortsätter vara väldigt tunna och smala ett tag till... Mina är fortfarande lika smala som när de var pyttesmå, de har bara växt på längden! Jag tror inte att man behöver toppa dem, mina har iallafall delat sig lite och fått några nya grenar. Inte många visserligen, men jag har inte hjärta att klippa av när de växer och slingrar sig så fint!

Så mitt råd är att sätta dem i spaljéer; grattis, du kommer få spaljéer överallt! whistling.gif

ja, och så var det frågan om att plantera flera i samma kruka. Har ingen aning om det är bra eller inte men jag har samplanterat några av mina både med samma av samma art och andra arter... men det är ett experiment och jag vet inte alls hur det kommer gå i längden!

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 02:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon