Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rätt eller fel?, Högg ihjäl hund.
          andersen
          Inlägg 13-10-2009, 18:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 130
          Medlem nr: 51

Högg ihjäl hund. Jag tycker att det var rätt.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          netaave
          Inlägg 13-10-2009, 20:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

NEJ! Han hade ju redan fått loss den, drog iväg den och skar av halsen. Dessutom var han ju bara vittne som kom förbi. Hade han hela förloppet klart för sig?
          Detta var ju inte hundens fel utan ägaren som inte hade uppsikt. OM hunden skulle avlivas skulle det skett humanare.
          Visst är det tragiskt när större hundar anfaller mindre men sånt här får inte ske i nån slags nödvärn.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 13-10-2009, 21:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

eftersom han redan fått loss hunden så finner iaf inte jag någon anledning till varför han skulle skära halsen av den, trodde han att han var rambo eller?
          straff ska han ha, det är som skrivits tidigare ägarens ansvar att hålla rätt på sin hund och även om ägaren/polisen skulle gjort bedömningen att hunden skulle avlivas så skulle den just det, avlivas, ingen jäkla dåre skulle skära halsen av den.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Hej igen
          Inlägg 13-10-2009, 21:38
          Länk hit: #4

Gäster

Tycker det var helt rätt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-10-2009, 21:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Hunden kanske redan var dödligt sårad av det första knivhugget i strupen så han ansåg det nödvändigt att snabbt låta hunden dö eller vad vet vi som inte såg exakt hur det hela gick till. Hade det varit min lilla hund som blivit attackerad av den där bullen så hade jag definitivt tyckt att han gjorde rätt och erbjudit mig att betala eventuella böter.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Hej igen
          Inlägg 13-10-2009, 22:05
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 13-10-2009, 22:59) *
          Hunden kanske redan var dödligt sårad av det första knivhugget i strupen så han ansåg det nödvändigt att snabbt låta hunden dö eller vad vet vi som inte såg exakt hur det hela gick till. Hade det varit min lilla hund som blivit attackerad av den där bullen så hade jag definitivt tyckt att han gjorde rätt och erbjudit mig att betala eventuella böter.

Precis! Tror att min hunds diskbråck och förkalkningar i halskotpelaren som fick oss att låta honom somna in utan svåra smärtor som inte gick att åtgärda ens med operation ...berodde helt på bettet
          han fick av grannens Dobermann.
          Jag kan på stående fot lova att skänka en slant till ev böter.

Citera
          herkules
          Inlägg 14-10-2009, 08:02
          Länk hit: #7

Medlem

hu vad mordiska folk är.
          min ena hund blev illa biten av en pitbull, det var på håret att min hund överlevde.
          jag kom inte ens på tanken att mörda den andra hunden..

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-10-2009, 08:47
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (herkules @ 14-10-2009, 09:02) *
          hu vad mordiska folk är.
          min ena hund blev illa biten av en pitbull, det var på håret att min hund överlevde.
          jag kom inte ens på tanken att mörda den andra hunden..

Jaha frågade TS vad vi tycker om andra som svarar? wacko.gif Det förstog inte jag utan jag trodde frågan var om mannen gjorde rätt som högg ihjäl den attackerande hunden. Bäst jag svara på rätt fråga nu då. Jag skiter fullständigt i vad andra svarar.

Jag kan då inte förstå att en mördarhunds liv skulle vara mera värt än den lilla kanske dödligt skadade hundens. Och ja jag har också varit med om det men förmodligen blev min hund värre skadad än din eftersom min aldrig återhämtade sig.

Dessutom läste du tydligen inte vad jag skrev ordentligt men anser du att man är mordisk för att man tycker mannen gjorde rätt så varsågod tyck det du.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-10-2009, 11:07
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det är väl aldrig OK att ta saken i egna händer på det sättet, men jag kan förstå att man i ett upprört tillstånd kan handla så.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Pirum
          Inlägg 14-10-2009, 11:18
          Länk hit: #10

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Han gjorde nog rätt. Hade väl varit bättre om han sparkat bort hunden och denna bara brutit några revben, men det är förmodligen lättare sagt än gjort.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 14-10-2009, 11:20
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Helt vansinnigt att hugga ihjäl hunden!
          Den personen måste vara otroligt labil som tar till såna våldsamma åtgärder.
          Hugger han ihjäl en människa nästa gång?!
          Hoppas han får ett rejält straff! rtfm.gif

Dessutom måste naturligtvis ägaren, precis som alltid, stå sitt kast och ta ägaransvar.

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Motti
          Inlägg 14-10-2009, 13:33
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tycker inte den här bulldogen visade ett friskt mentalt betende ! bara det att den hoppade ut genom föntret för att attackera en förbipaserande hund visar att inte hunden var frisk tycker jag,sen kan det naturligtvis bero på ägaren ,en sådan här hund fodrar en fast hand och konsekvent fostran,det är precis sånt här som kan hända när man skaffar en hund som man inte kan hantera.Hurvida den personen gjorde rätt kan diskuteras men sådana här hundar som Amerikansk bulldog är inte att leka med han kunde lika väl gett sig på ägaren till den andra hunden när han var färdig med terrien,att sparka på en bulldog eller en Pittbull kan trigga den att bli ännu argare och attackera mer.Tyvär skaffar folk kamphundar utan att ha en aning om hur de ska fostras det är ju inte precis en självfostrande ras,oftast är det ägern som är otillräklig och inte har kunskap nog om hunduppfostran.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-10-2009, 14:20
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Pirum @ 14-10-2009, 12:18) *
          Han gjorde nog rätt. Hade väl varit bättre om han sparkat bort hunden och denna bara brutit några revben, men det är förmodligen lättare sagt än gjort.

Kan upplysa dig om att man sparkar inte bort en sån hund som bitit sig fast. Hade det varit så enkelt så hade vi idag inte haft så många ihjälbitna hundar.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 14-10-2009, 16:07
          Länk hit: #14

Medlem

Precis !det är inte så lätt att sparka bort en aggresiv hund av raser som Bulldog och Pittbull de är avlade på att bla inte känna smärta då de från början annvändes som kamphundar mot tjurar bla.

Citera
          flouee
          Inlägg 14-10-2009, 17:21
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Jag tycker han gjorde helt rätt. En hund som attackerar en annan hund på ett sådant sätt är farlig och har "förbrukat" sina rättigheter. Det kanske hade varit mer "humant" att avliva hunden under mer ordnade former (att avliva en sådan hund tycker jag är obligatoriskt - nästa gång kanske det är ett litet barn!), men vem vill ta risken att själv bli attackerad?

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera
          herkules
          Inlägg 14-10-2009, 19:06
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-10-2009, 09:47) *
          Jaha frågade TS vad vi tycker om andra som svarar? wacko.gif Det förstog inte jag utan jag trodde frågan var om mannen gjorde rätt som högg ihjäl den attackerande hunden. Bäst jag svara på rätt fråga nu då. Jag skiter fullständigt i vad andra svarar.
          Jag kan då inte förstå att en mördarhunds liv skulle vara mera värt än den lilla kanske dödligt skadade hundens. Och ja jag har också varit med om det men förmodligen blev min hund värre skadad än din eftersom min aldrig återhämtade sig.
          Dessutom läste du tydligen inte vad jag skrev ordentligt men anser du att man är mordisk för att man tycker mannen gjorde rätt så varsågod tyck det du.

mitt andra inlägg var en reflektion och ja, jag tänker fortsätta tycka det jag tycker.
          jag kan tycka att hunden skulle avlivas, den var ju bevisligen illa uppfostrad och ej att lita på men att en människa kliver fram och skär halsen av hunden är väl magstarkt.
          avlivning av en sådan hund sker hos veterinär.
          han fick ju bort amdoggen från den andra hunden.
          sjukt.

--------------------

Citera
          yaowsa
          Inlägg 14-10-2009, 19:08
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 183
          Medlem nr: 19 422

Ja jag har nu läst artikeln, Det går egentligen inte att uttala sig om det eftersom vi inte var där,
          vem vet hur vi själva hade reagerat i samma situation?
          Men många verkar reagera som om att han lugnt och rationellt bara flyttade
          på hunden och skar halsen av den,

det tror inte jag.

Som många tidigare påpekat, en stor hund i det tillståndet går inte att hantera så enkelt.
          Om han stack kniven i halsen på den så är väl risken att den blev mer eggad och för att inte riskera
          att den attakerar honom eller andra så kanske han valde att döda den helt.
          För ni tror väl inte att bara för att han fick loss den från den andra hunden, så blev Bulldoggen lugn, eller?

Om skuld ska läggas så ska den läggas på ägaren (och mamman till ägaren som var hundvakt) eftersom de inte hade kontroll på sin hund.

Jag antar att jag utan vidare insyn, tycker att det var rätt om situationen var sådan,
          för jag känner inte att mannen ska straffas för att ha hjälpt en annan i nöd!

Redigerat av yaowsa: 14-10-2009, 19:12

--------------------
          Hälsning/ Yaowsa

"Failure is not an option" /Gene Kranz: Apollo 13

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-10-2009, 20:10
          Länk hit: #18

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Utifrån den information som fanns i artikeln tycker jag han gjorde helt rätt. Den här gången var det en annan hund som bulldoggen gav sig på, nästa gång kanske det är ett spädbarn. Minsta tecken till aggressivt beteende på en såpass stor hund bör resultera i avlivning. Gärna omedelbar som i detta fall, ordningsmakten är alldeles för slapp i sina bedömningar.

Citera
          Motti
          Inlägg 15-10-2009, 11:47
          Länk hit: #19

Medlem

Ja man får ju tänka på att bulldogen anföll utan provokation och det är väldigt illavarslande,som sakt nästa gång kunde det blivit ett barn ,det har ju hänt flera gånger innan att barn blivit illa bitna av kamphundar utan att ha provocerat dom.Många sådana hundar har fel ägare helt enkelt ,en sådan hund fodrar en ägare med stor vana av vakt och kamphundar och som visar vem som är alfaledaren.I USA finns det delstater som avliva alla kamphundar däför att de är förbjudna att äga,de faller oftast i fel händer och annvänds i fel syffte.

Citera
          herkules
          Inlägg 15-10-2009, 12:00
          Länk hit: #20

Medlem

håller med om att allt ansvar ligger på den som hade hand om hunden, men för den skull tycker inte jag att man bara kan döda en hund sådär.
          skillnad om polis eller annan myndighet skulle gjort det.
          vilken dåre som helst kan ju, om detta inte straffas, rycka tag i hund, döda den och säga att den anföll!

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 16:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon