En kommentar - det blir ALLTID dyrare än man tänkt sig!!! Tror din uppskattning är i underkant räkna snarare med 3 milj, då är det nog närmare sanningen.
Köper man tomt och bygger själv får man räkna med att lägga allt från några till flera hunda tusen på att dra dit vatten avlopp, el, telfon etc. Behöver man göra markundersökningar kostar det, behöver det sprängas kostar det. Att göra husgrunden kostar, och olika beroende på vad det är för mark. Till detta kommer ect lagfarskostnader och pantbrevskostnader. Räkna med minst 3-500 000 utöver tomt+hus. Dessutom - minsta lilla tillval i ett hus kostar hiskeligt mycket (en kollega ville flytta ett eluttag 1 m - det gick på 5000:-, tänk då vad det kostar om man vill göra något med väggar, fönster eller kök/bad...).
Gör gärna en sökning på nätet så hittar du säkert en uppräkning av allt som tillkommer när man bygger själv, jag kollade upp det men insåg att det blev hiskeligt mycket dyrare än jag trodde......
Vet hur det är med studier och projektanställningar. HAr själv en tidsbegränsad anställning, vilket min man också har (men är tjänstledig från tillsvidare - därför löste det sig med banken...). Men det handlar ju också om vad man har för summor att sätta in själv också, sitter man på en bostadsrätt som går att sälja för en rejäl vinst, eller har mycket bra relation till banken så kan det lösa sig ändå.....
Hoppas era drömmar går i uppfyllelse snart!!!!
Redigerat av KRT: 15-10-2009, 14:59
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|