Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vill bygga hus!
          Fny
          Inlägg 15-10-2009, 14:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Jag och min fästman håller på och bli tokiga, vi går hela dagarna och planerar vårt framtida hus, och guuuu vad gärna vi vill bygga ett nytt fräscht tegelhus! ÅÅååååååååh vad vi vill bygga! Problemet är bara att varken han eller jag har fast jobb (jag är student i ett halvår till och han är projektanställd ett år till). Inget fast jobb, inget hus... Morrrr.... men vi vill!

Tittade precis på Fiskarhedens hus, närmare bestämt "Fasanen". 1,15 mille ungefär. Såååå snyggt! Och inte alls så dyrt som jag trodde att det skulle kosta att bygga ett så stort hus! Jisses... Och så tomten.... finns jättefina tomter en bit utanför Uppsala där vi jääääättegärna skulle vilja bo. 1,3 mille ungefär. Alltså hus + tomt skulle bli ca 2,45 mille. För att vara i Uppsala är det ju inte alls så fruktansvärt mycket! Jä'mför med en obebyggd tomt i vackra Bergsbrunna en bit bort som gick för 3,5 mille! För bara tomten!

Hur skulle ni resonera kring det här med husbygge?

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          KRT
          Inlägg 15-10-2009, 14:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

En kommentar - det blir ALLTID dyrare än man tänkt sig!!! Tror din uppskattning är i underkant räkna snarare med 3 milj, då är det nog närmare sanningen.

Köper man tomt och bygger själv får man räkna med att lägga allt från några till flera hunda tusen på att dra dit vatten avlopp, el, telfon etc. Behöver man göra markundersökningar kostar det, behöver det sprängas kostar det. Att göra husgrunden kostar, och olika beroende på vad det är för mark. Till detta kommer ect lagfarskostnader och pantbrevskostnader. Räkna med minst 3-500 000 utöver tomt+hus. Dessutom - minsta lilla tillval i ett hus kostar hiskeligt mycket (en kollega ville flytta ett eluttag 1 m - det gick på 5000:-, tänk då vad det kostar om man vill göra något med väggar, fönster eller kök/bad...).

Gör gärna en sökning på nätet så hittar du säkert en uppräkning av allt som tillkommer när man bygger själv, jag kollade upp det men insåg att det blev hiskeligt mycket dyrare än jag trodde......

Vet hur det är med studier och projektanställningar. HAr själv en tidsbegränsad anställning, vilket min man också har (men är tjänstledig från tillsvidare - därför löste det sig med banken...). Men det handlar ju också om vad man har för summor att sätta in själv också, sitter man på en bostadsrätt som går att sälja för en rejäl vinst, eller har mycket bra relation till banken så kan det lösa sig ändå.....

Hoppas era drömmar går i uppfyllelse snart!!!!

Redigerat av KRT: 15-10-2009, 14:59

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          takstigen
          Inlägg 15-10-2009, 16:15
          Länk hit: #3

Gäster

Ett típs på bra o billiga hus är Floods trähus i Knivsta

http://www.floodstra.com/gammal%20index.htm

Redigerat av takstigen: 15-10-2009, 16:17

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-10-2009, 17:27
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Om man är händig och gör mycket själv, så kan man komma undan rätt billigt. Men då går det åt fruktansvärda mängder tid i stället. Och billigt blir det ändå inte, det är en miljon småsaker som samtliga kostar pengar och som man inte tänkt på innan. Jag har hållit på i år och byggt ett pyttelitet fritidshus, och jag börjar nog närma mig tre gånger beräknad budget och jag är inte ens helt klar än. Men det är det värt biggrin.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 16-10-2009, 13:14
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Kommer ihåg när vi byggde vårt första hus vilken ansträngning det fodrades och för att inte tala om alla helger som gick åt och när vi flyttade in var inte undervåningen klar det tog oss ett halvår till.Som någon nämde så får man alltid glädjekallyler och man får alltid räkna med att det blir dyrare än vad husförsäljaren räknat ut.Det vill till att ha en god ekonomi och fast annställning annars riskera man ju att få gå ifrån hus och grund ,man ska helst ha ett kapital på kontot som en buffert fall något oförutset händer.Vi var själva ute för det förra året när vi byggde vårt andra hus,det visade sig att tomten var väldigt vattensjuk och vi fick lägga ner hundra femtiotusen extra på att drenera och köra hit bergkross göra brun som vi kan pumpa ,som tur hade vi en stark buffet så det var inga problem men hade vi inte haft det ?ja jisses vad det kunde gått illa då.Men visst är det mycket glädje med att ha hus men det kostar en del också,det är mycket småsaker som slukar pengar så när man bygger ska man kolla upp hur mycket som följer med huset tex lampor vitvaror list golv toaporslin isolering tacktegel osv det finns massor som man inte alltid tänker på.Vi valde Västkustvillan denna gången och där ingår det mesta faktiskt.

Citera
          Gita
          Inlägg 17-10-2009, 09:01
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Visst är det kul att bygga eget hus men ni måste ha en rejäl kontantinsats för att det skall gå bra, tror knappast det är möjligt att låna 100%. Dessutom måste ni ha en ekonomi som tillåter rejäla räntehöjningar, tre till fyra gånger högre räntekostnader än idag är nog realistiskt att räkna med inom överskådlig framtid.
          Gita

Citera
          skogstroll
          Inlägg 17-10-2009, 10:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

ja jag tyckte det var överkomligt ett tag men efter några år så händer ju liksom saker. Grejerna håller ju inte i evighet. Kalket i vattnet måste åtgärdas. Ved. Hoppsan kylen pajade... De stora lånen blir man ju inte heller glad av utan åtminstone en måste nog ha ett välbetalt jobb man är fast på. Jag skulle dö om jag blev tvungen att sälja mitt hus så tänk er för. Man vet aldrig vad som händer med räntor osv så se till att ha en bra marginal på ett antal tusenlappar varje månad. Jag har väntat länge att slippa bo i lägenhet men är så lycklig över mitt hus och min trädgård!

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Husihelvete
          Inlägg 17-10-2009, 13:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 18 459

På vår hemsida www.husihelvete.se kan ni läsa vår historia om att bygga hus. Vi har dokumenterat hela bygget i både bild och text så akivet är omfattande. Det är ett sätt att býgga hus, det finns självklart andra.

--------------------
          Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.

Nu planeras hur trädgården ska anläggas

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 23:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon