Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Inte ogräs, men en svamp....
          sjöbäcken
          Inlägg 27-10-2009, 09:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 15 505

Hej! sos.gif
          Kan någon säga vad det här är för en slags svamp?
          Vi har haft jättemycket problem med vårt päronträd och denna svamp växte precis under trädet, kan den ha något med orsaken att göra? Jag vet att jag fiskar, men jag vill så gärna ha fina päron på mitt träd och det verkar gå troll i det!
          Titta gärna på bilder på de förstörda päronen i en annat inlägg jag skrivit:
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1077961

Självklart har jag tagit till mig tipsen i den tråden men nu när jag hittade svampen så började jag fundera igen....
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  084.JPG ( 661.69k ) Antal nedladdningar: 69

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          RitRat
          Inlägg 27-10-2009, 11:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Svampar som förstör träd, kallas tickor, och de bildar sina fruktkroppar på trädstammarna. Så jag har svårt att tro att den här svampen som växer på marken skulle ha med trädets illamående att göra. Tvärtom, så har markväxande svampar ett bra samarbete med träden.

.........
          Redigerar: Om det nu inte är så att denna växer direkt ur en rot under marken....
          Jag kan vidarebefodra frågan till ett jättebra finskt svampforum och se om de känner sorten.

Redigerat av RitRat: 27-10-2009, 11:39

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 27-10-2009, 13:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Ser ut att påminna lite om "Geléskålarna"... Dom finns väl i flera sorter och utseenden, tror jag.

Citera
          sjöbäcken
          Inlägg 27-10-2009, 18:09
          Länk hit: #4

Medlem

Finskt svampforum låter bra! Du får jättegärna förmedla den kontakten!

Sussie F- Flower: "Geleskålarna" säger du... Vad är det...? Tyvärr har jag bara kort tagna uppifrån och inget från sidan på svampen, men den har liksom ingen fot utan det är blad som växer upp ett och ett ur marken i precis närhet till varandra och det blir lite som en ros ser ut i bladuppsättningen..... Hm... svamp som ser ut som en ros... g.gif Hoppas du förstår....

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-10-2009, 18:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Skulle kunna vara någon skinnsvamp, men jag är inget vidare bra på svampar.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 27-10-2009, 21:52
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (sjöbäcken @ 27-10-2009, 19:09) *

Sussie F- Flower: "Geleskålarna" säger du... Vad är det...? Tyvärr har jag bara kort tagna uppifrån och inget från sidan på svampen, men den har liksom ingen fot utan det är blad som växer upp ett och ett ur marken i precis närhet till varandra och det blir lite som en ros ser ut i bladuppsättningen..... Hm... svamp som ser ut som en ros... g.gif Hoppas du förstår....

Njaaee, dunno.gif , Jag kollade nu i min svampbok... Där finns den där "geleskålen" (Ascocoryne sarcoides) som jag först tyckte att den påminde om. Dom är inte riktigt lika...din och den.
          Bilden som jag har i min svampbok kan jag inte hitta på internet när jag googlar.

Geléskålarna finns i flera olika sorter med namn som "Blek geléskål", också.
          Sedan har jag hittat fler svampar som slutar på "skål" i min svampbok, ex "Ollonskål", "Grönskål", "Kronskål" m.m. men dom ser inte alls ut som din förutom att dom är lite "geléig" i konsistensen och att dom inte har någon fot...

Jag har ingen aning faktiskt vad det kan vara för svamp du har vid ditt päronträd, men jag kommer att följa med och läsa alla inlägg ifall att någon vet vad det kan vara.

(Kanske det finns "Päronsvamp"? shy.gif )

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-10-2009, 22:03
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Det finns även en grupp svampar som heter gelésvampar, ordningen tremellales. de är geléaktiga i konsistensen och de växer ibland som skivor.

Sen finns det ett skinn (skinnsvamp) som visst går på körsbär och plommon. Vet inte om den eller någon närbesläktad kan gå på päron? På plommon orsakar den något som heter silverglans.

Redigerat av Markus_H: 27-10-2009, 22:24

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          MariaS
          Inlägg 27-10-2009, 22:04
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Tycker det liknar någon öronsvamp, men jag är inte säker...

Citera
          RitRat
          Inlägg 27-10-2009, 23:08
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (sjöbäcken @ 27-10-2009, 18:09) *

Kan du finska, så är detta det bästa i svampväg i hela världen, jag är helt säker på det!!
          http://www.kotihiiri.com/polku/

Sjöbäcken, jag har postat frågan dit nu.

--------------------

Citera
          officinalis
          Inlägg 28-10-2009, 10:28
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Svampar lever vanligen på dött material och är till godo för omsättningen av näring i trädgården, så något ogräs skulle jag inte säga att det är. Jag skulle säga att det är ett gott tecken.
          Svampar som växer på trädstammarna är dock inte ett särskilt gott tecken.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          RitRat
          Inlägg 28-10-2009, 22:17
          Länk hit: #11

Medlem

Se sjöbäckens svampbild ovan:

Nu fick jag ett svar på det finska forumet:
          Antingen är det en skålsvamp av släktet Peziza, eller ett "haröron" av släktet Otidea.
          Mycket intressant! - sa de.
          Han som skrev, sa att det troligen skulle behövas mikroskop för att fastställa den exakta arten.
          Vilken region i Sverige bor du i? Troligen söderut, och att det i Finland inte finns just såna här. Det är ju ett nordligare land än Sverige....

Båda dessa släkten är harmlösa för päronträdet, de växer i fallna löv och dött gräs.

Redigerat av RitRat: 28-10-2009, 22:17

--------------------

Citera
          sjöbäcken
          Inlägg 29-10-2009, 07:23
          Länk hit: #12

Medlem

Jag bor i Västra Götaland. Tack så jättemycket RitRat för allt jobb du har lagt ner åt mig! Nu vet jag att svampen troligen inte bidragit till mina dåliga päron ialla fall.... Ska spendera vintern med att fördjupa mig i vad jag kan göra för att få bättre frukt nästkommande säsong och släppa tanken på svampen som orsak. thanks.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 04:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon