Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> kattproblem, SERIÖS FRÅGA!, vad fungerar?
          Anna09
          Inlägg 27-10-2009, 15:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 26 538

har läst mig igenom ett antal trådar här om problem med kissande och bajsande katter i trädgården men tycker att de flesta svar tenderar att flumma ut i anklagelser för att man inte tycker om djur osv. I min fråga här vill jag ha seriösa svar om vad som fungerar, inga moralpredikningar tack :-) för det första; jag tycker mycket om djur, för det andra; jag kan omöjligt springa runt med en vattenflaska i trädgården och lurpassa på hankatten ( förmodar jag) som pinkar och skiter revir hos mig, för det tredje så kan jag omöjligt gå i strid med grannarna om deras lösspringande katter. SÅ;

vad gör jag seriöst utan att det kostar skjortan för att slippa bajshögar på mina nylagda stenar invid husgrunden ( som är lagd som dekoration för att göra det hela lite snyggt och prydligt) och där alltså en som jag förmodar hankatt bestämt sig för att skita in sitt revir. Det luktar, det ser väldigt otrevligt ut och jag vill helt enkelt inte ha bajshögen där på mina dyra och fina stenar. Att köpa en egen katt är inte heller aktuellt pga allergi och tidsbrist. Så har någon ett seriöst och välbeprövat förslag som man inte behöver betala 500-1000 kr för ( typ kattskrämmare). Jag funderade på att tillfälligt lägga hönsnät längs väggen över stenarna så kanske kattskrället fattar att han inte är välkommen hos mig men jag vill inte ha nätet där permanent, om jag låter det ligga där över hösten och vintern, fattar han sen då att han inte ska gå till mig eller kommer han tillbaka när nätet är borta? SERIÖSA SVAR TACK!

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          KRT
          Inlägg 27-10-2009, 15:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag tror du har ett nästan olösligt problem, tyvärr.

Men om det handlar om stenläggning närmast huset - är det torrt där eller regnar det på marken? Har för mig att mina föräldrar köpte några kristaller (gröna tror jag) som skulle verka avskräckande på katter. Tyvärr minskade effekten när det regnade - men om det är precis intill huset kanske det fungerar bättre.
          Annars kan man ju prova med peppar (katten nosar väl innan den skiter och det känn i nosen), eller något annat de inte gillar.

Tvivlar på att hönsnät fungerar, när det tas bort är han nog där igen....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          skogstroll
          Inlägg 27-10-2009, 15:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

som jag skrivit förut i några trådar så tycker jag att det bästa är att plantera växter så mycket som möjligt, det kanske inte hjälper mot pissande hankatter men kanske mot bajsande sådana vilket är värre tycker jag när man tjoffar ner händerna i jorden på våren.

kanske ta kattherren på bar gärning med vattenslangen så kanske han hajar till slut. Inte lätt, jag har kattflicka själv och en massa hankatter runtikring. Jag tror däremot att alla svar är seriösa...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Anna09
          Inlägg 27-10-2009, 15:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 26 538

jag hade dessvärre inte tänkt ha några växter vid stenarna, mycket pga att det är så torrt under i marken pga väldränerad krypgrund. Och som svar på första inlägget så regnar det ganska mycket även intill husgrunden, inget tak som skyddar och sticker ut så det är ofta ganska blött på stenarna och mellan i den lilla sanden som ligger där för att hålla stenarna på plats. Jag är också rädd att han är här för att stanna, det var mycket högar i sanden innan jag hann lägga dit stenarna men nu till min ytterst stora förvåning så lyckas han skita i sandsträngen mellan stenarna. Kan verkligen inte vara bekvämt att sätta sig där men instinkten är tydligen stor. Fler tips mottages tacksamt.

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 27-10-2009, 17:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Verkligen ett "skitjobbigt" problem. Våra egna katter upptäckte att blomlådorna på altanen inte frös på vintern - alltså en suverän toalett. Likaså hade både vår och grannens katter upptäckt mitt lilla kryddland vid entrén. Hur kul är det, jag menar persiljan är väl knappast särskilt aptitlig då!!!!!
          Jag har två gånger i år offrat en hel burk med cayennepeppar, som jag strött ut på nämnda platser. Katterna var inte nöjda - om jag så säger.!!! Nu strödde jag ut ännu en burk i förebyggande syfte. Hoppas det hjälper även denna vinter. Vi har bara en egen katt kvar - och hon avskyr cayennepeppar. Grannens katt gillar inte heller denna krydda. Kanske värt att prova.
          Åsa www.lavendelgarden.nu

Citera
          Bettis
          Inlägg 27-10-2009, 17:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Tabasco är också väldigt bra, jag har även tagit kaffesump och det gillar dom inte heller, här har jag grannarnas katter springande på nätterna och det stinker, själv har jag hundar men dom är inte ute på nätterna och skrämmer katterna, tyvärr.

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 27-10-2009, 18:10
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Till gruset är de nog som du själv säger, bäst med lite hänsnät, kan du dessutom fästa det på några träbitar så det kommer upp lite, kommer katten uppleva det väldigt obehagligt att gå dit.

För rabatter, kan jag rekomendera citronmeliss. Katter gillar INTE citrusdofter. Citronskal och sånt fungerar ju inte så bra utomhus, men citronmelissen och andra citrondoftande växter finns där hela tiden istället.

Citera
          PX-21
          Inlägg 27-10-2009, 20:12
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 427
          Medlem nr: 26 451

Ättika kör jag med mot kattskrällarna som skiter och pinkar på våran tomt...Funkar bra..
          Man kan ju spä ut den men jag kör outspätt.. rolleyes.gif

Mvh

Citera
          MariaS
          Inlägg 27-10-2009, 21:25
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (PX-21 @ 27-10-2009, 20:12) *
          Ättika kör jag med mot kattskrällarna som skiter och pinkar på våran tomt...Funkar bra..
          Man kan ju spä ut den men jag kör outspätt.. rolleyes.gif

Mvh

Stackars pissarna, men det lär slå knut på deras luktorgan, så det kan nog mycke väl fungera! Ska testa på min terrorist här om det funkar.

Citera
          pejori
          Inlägg 27-10-2009, 22:33
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Ättika är bra, även amoniak...
          Annars kan du sätta korta pinnar mellan stenarna ett tag.
          När det inte går att skita där utan att få en pinne i r**en , söker han nya skitställe. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          KRT
          Inlägg 28-10-2009, 10:27
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (pejori @ 27-10-2009, 22:33) *
          När det inte går att skita där utan att få en pinne i r**en , söker han nya skitställe. tummenupp.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 28-10-2009, 20:04
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Ja, pinnar kan ha effekt. Vi kör ner grillpinnar i sicksack i "finrabatter". Vi har två katter, den ena, Pip, gillar att gräva o.s.v. i rabatter. Pinnarna gör det besvärligt för Pip, hon väljer som regel att gå vidare. Bebislådorna skyddar vi med hönsnät.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          MariaS
          Inlägg 28-10-2009, 20:35
          Länk hit: #13

Medlem

Har nu testat ättika på min terrorist.

Jag slog helt sonika upp ättika i en burk och ställde på golvet där han brukar gå och vässa klorna på tapeten. Resultat: Han går helt sonika fram till burken och gör ett sniffande och fnyser några gånger. Sen tog han med tassen tag i burken tills den välte och innehållet rann ut på golvet, själv satte han sig på tryggt avstånd och väntade. Han var klok nog att begripa att matte inte ville ha något illaluktande rinnande utefter golvet, så när moppen hade gjort sitt, var han snabbt framme och drog loss en ny remsa från tapeten, samtidigt som han stirrade matte i ögonen och talade om att: Jag vann igen devil.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 28-10-2009, 20:41
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (MariaS @ 28-10-2009, 20:35) *
          Har nu testat ättika på min terrorist.

Jag slog helt sonika upp ättika i en burk och ställde på golvet där han brukar gå och vässa klorna på tapeten. Resultat: Han går helt sonika fram till burken och gör ett sniffande och fnyser några gånger. Sen tog han med tassen tag i burken tills den välte och innehållet rann ut på golvet, själv satte han sig på tryggt avstånd och väntade. Han var klok nog att begripa att matte inte ville ha något illaluktande rinnande utefter golvet, så när moppen hade gjort sitt, var han snabbt framme och drog loss en ny remsa från tapeten, samtidigt som han stirrade matte i ögonen och talade om att: Jag vann igen devil.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif En riktig terrorist hör jag... rotfl.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          MariaS
          Inlägg 28-10-2009, 20:53
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (pejori @ 28-10-2009, 20:41) *
          rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif En riktig terrorist hör jag... rotfl.gif

Mmmm, dessutom har han järnkoll på hur man manipulerar både matte och husse!

Citera
          Byron
          Inlägg 03-12-2009, 21:05
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 26 955

Hej!
          Kolla denna lösning som kostar 75 bagare:
          http://shop.textalk.se/se/article.php?id=1...amp;art=2265702

Citera
          Knytt
          Inlägg 04-12-2009, 11:33
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Jag vet inte med din granne, men vi har iaf bestämt att om våra granner säger nåt om våra katter ska vi bekosta kattskrämmare åt dem.
          Det är ju vi som valt katter, inte de. Tänker vi ...

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          KRT
          Inlägg 04-12-2009, 12:46
          Länk hit: #18

Medlem

Jag skulle behöva tips på bästa sättet att SKRÄMMA en katt, så denhåller avstånd.

Grannens katt är väligt gullig och söt, och tyvärr också mycket nyfiken. Vilket har fått till följd att så fort man öppnar en dörr är hon där och vill undersöka. Än har hon inte lyckats bli inlåst, men det är nog vara en tidsfråga. Eftersom vårt larm inte är anpassat för husdjur får hon absolut inte bli inlåst när vi åker hemifrån, men en liten vig katt kan ju gömma isg precis var som helst, och att leta igenom hela huset varje gång man ska iväg håller inte.....

Några tips???

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 13:26
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (KRT @ 04-12-2009, 12:46) *
          Jag skulle behöva tips på bästa sättet att SKRÄMMA en katt, så denhåller avstånd.

Grannens katt är väligt gullig och söt, och tyvärr också mycket nyfiken. Vilket har fått till följd att så fort man öppnar en dörr är hon där och vill undersöka. Än har hon inte lyckats bli inlåst, men det är nog vara en tidsfråga. Eftersom vårt larm inte är anpassat för husdjur får hon absolut inte bli inlåst när vi åker hemifrån, men en liten vig katt kan ju gömma isg precis var som helst, och att leta igenom hela huset varje gång man ska iväg håller inte.....

Några tips???

Skrika så högt man kan och klappa händerna när man jagar bort den, är det enda tips jag har. tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 04-12-2009, 15:00
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

Kaustiksoda brukar ha en bortstötande effekt på katter. Jag hade en liten miss som tog lååång tid på sig för att lära sig vad en kattlåda var avsedd för. Jag tvättade ställena där hon hade gjort sina flytande och fasta behov med detta och hon höll sig borta från dessa ställen efteråt.

Kolla dock först att underlaget tål denna behandling. Och använd handskar, sodan är stark!

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 11:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon