Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Anlägga en odlingsbox nu eller i vår?
          Fredrik H
          Inlägg 30-10-2009, 14:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 26 678

Hej!
          Ny på forumet och vet inte om jag är helt rättorienterad kategorimässigt, men...
          Jag och mina grannar(brf) ska fixa till vår innergård som är ganska solig och öppen med en del stora träd som skuggar.

Vi tänkte anlägga någon form av box som vi tänkte plantera olika växter i, vi har precis kommit igång med planeringen och känner oss inspirerade nu trots hösten.
          Tanken är att fixa en box, antingen i trä, lecablock eller kanske torv, för att sedan kanske slänga ner lite lökar och använda vintern till planering.

Fråga:
          - Är det olämpligt att fixa boxen nu eller bör vi vänta till våren med bygget? Tänker mig att anlägga allt med jord etc samt slänga på ett lager täckbark för att kunna sätta igång med plantering i vår. Kanske är en fördel om jorden sjunker ihop lite, så man kan fylla på med mer om det behövs i vår?

Skulle bli jätteglad om någon hade lite synpunkter! Eller tips på någon bra tråd eller så.

/Fredrik

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          KarinSKARA
          Inlägg 30-10-2009, 16:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 7 131

Har ni tid nu så skulle jag rekomendera själva bygget nu.
          Just för att jorden då kan skunka ihop lite och inte till sommaren som det gör annars.

Torvblock är inte stöttåliga (+ fåglar hackar gärna i dem) går heller ej att luta sig på.
          Använd helre trä eller sten, då går det att använda även som extra sittytor.

Istället för att toppa med bark, skulle jag lägga lösa löv, som sedan tas bort så fort det börjar bli plussgrader.

Köper ni dessutom isorerplattor till insidorna, fryser jorden inte så hårt och värms upp fortare till våren för tidigare odling.

Tänk också på att lägga antingen stenplattor eller presening under boxarna, så det inte kommer in rötter underifrån i den goda jorden.

Lycka till med bygget / när än det blir

I denna tråden tycker jag det var fina anvisningar och bilder på hur man kunde göra
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=92780&hl=

Redigerat av KarinSKARA: 30-10-2009, 16:39

--------------------
          .
          Karin i Marum //
          .

.
          HÖST i MARUM, kom förbi om du har lust
          Bloggen min..Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009..
          .

Citera
          Fredrik H
          Inlägg 30-10-2009, 22:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 26 678

Tack för tipsen och tråden Karin!
          Då är det nog bra att starta bygget nu och köra trä eller sten och täcka med löv(finns det gott om just nu). Isolerplattorna verkar vara en god idé.

Hade tänkt att göra en låg box med en upphöjd del. Finns det något bra sätt att hjälpa till att hålla uppe nivån i en upphöjning? Annars finns väl risken att den sjunker ner varefter? (Har byggt en box förut där det blev så).

Kan man kanske dela upp lecablock i mindre bitar och blanda med jorden i botten?
          Finns det billigare/bättre sätt?

Återigen, stort tack!

Fredrik

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 21:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon