Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gror!
          lislena
          Inlägg 30-10-2009, 14:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 21 086

Jag har höstsått ute i krukor nu börjar dom att gro. Jag har haft såjord blandad med perlite och lite sand upptill. Dom står på ett skyddat läge med en fiberduk över....
          Dom som har kommit upp är:

Mariaklocka
          Trädgårdsnattviol
          Höstvädd

Så hur ska jag göra nu. Dom kommer väl att frysa bort i kylan när dom har börjat att gro...

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Eva 33c
          Inlägg 30-10-2009, 14:46
          Länk hit: #2

Gäster

Det är inte säker att de fryser bort, småplantor kan vara mycket tuffare än man tror och det handlar ju om tåliga växter som grott. När kylan kommit och jorden frusit till lite i krukorna kan du ställa dem i enliten "lövhög" någonstans och skydda mot för mycket regn. Får du snö kan du skotta över lite sen.
          Att ta in dem är inget alternativ i allafall tror jag, det blir för mörkt och torrt. Har du fröer kvar kan du så en omgång till i vår, nu vet du ju hur fort de gror och att just dessa tre inte behöver nån längre kallperiod för att gro smile.gif

Citera
          lislena
          Inlägg 30-10-2009, 15:43
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 30-10-2009, 14:46) *
          Det är inte säker att de fryser bort, småplantor kan vara mycket tuffare än man tror och det handlar ju om tåliga växter som grott. När kylan kommit och jorden frusit till lite i krukorna kan du ställa dem i enliten "lövhög" någonstans och skydda mot för mycket regn. Får du snö kan du skotta över lite sen.
          Att ta in dem är inget alternativ i allafall tror jag, det blir för mörkt och torrt. Har du fröer kvar kan du så en omgång till i vår, nu vet du ju hur fort de gror och att just dessa tre inte behöver nån längre kallperiod för att gro smile.gif

thanks.gif jag hade tänkt testa lite med att så nu..nu vet jag att jag inte ska sätta för tidigt, man lär sig alltid något nytt...tur att man kan fråga här på forumet...utan vänta till dec/jan istället....och testa det. Jag har krukorna stående i lådor med jord i dom står skyddat från regn och att dom inte har kallt underifrån. tycker du att jag ska ta och lägga över lite löv på fiberduken att skydda dom så....sen när snön kommer att jag skottar över snö

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 30-10-2009, 15:57
          Länk hit: #4

Gäster

Jag övervintrar mycket småplantor i krukor varje vinter. Mina står direkt på marken, kylan kommer aldrig underifrån utan från luften, så isolering under krukorna finns det inget behov av. Jag lägger löv runtomkring och även uppepå när det fryst till lite. Sen är det ju så att även värmen kommer från luften på våren, så då kan man behöva ta bort täcket så att det inte isolerar mot värmen också smile.gif Fast det gör jag inte förrän omkring 1 maj, här i zon 5 kan det bli bakslag i vädret ganska långt fram på våren, och små krukor värms upp fortare än marken och kan få plantorna att börja växa för att sedan frysa bort igen.

Citera
          lislena
          Inlägg 30-10-2009, 16:10
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 30-10-2009, 15:57) *
          Jag övervintrar mycket småplantor i krukor varje vinter. Mina står direkt på marken, kylan kommer aldrig underifrån utan från luften, så isolering under krukorna finns det inget behov av. Jag lägger löv runtomkring och även uppepå när det fryst till lite. Sen är det ju så att även värmen kommer från luften på våren, så då kan man behöva ta bort täcket så att det inte isolerar mot värmen också smile.gif Fast det gör jag inte förrän omkring 1 maj, här i zon 5 kan det bli bakslag i vädret ganska långt fram på våren, och små krukor värms upp fortare än marken och kan få plantorna att börja växa för att sedan frysa bort igen.

Okey då förstår jag bättre...jag trodde att om det är kallt på marken att dom skulle frysa bort lättare då....ja du ser jag är inte bra på det här..... slap.gif men nu är jag ett steg klokare... yahoo.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 30-10-2009, 16:57
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Om man tittar i jorden kring växter som släpper frö så har de ju redan grott ute i naturen. OK, alla kanske inte klarar sig men en del gör ju det, i alla fall.

Har också satt ut mina krukor för höstsådd för första gången - spännande!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          lislena
          Inlägg 30-10-2009, 18:38
          Länk hit: #7

Medlem

Ja visst är det kul att testa om det kommer upp sen till våren.... smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 09:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon