CITAT (Agge @ 03-11-2009, 10:04)

Tack för svaren! Hur tänker du, CillaM, när du rekommenderar att sätta krukorna ute i rabatten snarare än inne i växthuset? Är det risken att de väcks för tidigt av solen som värmer upp växthuset på dagarna, torkar ut i bristen på regn, eller att de blir för bortskämda?

Blåregnet menar du ju ändå ev. ska stå i växthuset? Det borde väl löpa samma risker som Clematisarna då, vilka du nu tänkte på?
Blåregnet är ganska litet och spensligt, faktum är att jag funderar på att kanske ha det i kruka även framöver, och typ övervintra i växthuset. De verkar vara ganska känsliga rackare? Blåregnet var ett klart impulsköp. Jag har iof velat ha ett blåregn länge för att de är fina, men inte direkt botaniserat så noga i vilka förutsättningar de kräver för att trivas. Insåg väl hemma efter inhandlandet att den nog inte ska stå utmed växtplanket brevid poolen, utan snarare ha en lite mer vindfri och varmare placering, typ någonstans på södersidan, kanske rentav på altanen i en kruka, men jag vet inte hur mycket de växer på en säsong om det går att klippa efter dem någorlunda och ha dem krukade, eller om det bara blir pannkaka av alltihop?
I nuläget står de på altanen på framsidan och fryser, hela bunten, vilket ju inte är hållbart på sikt. De har iaf inte blåst bort. Den kubikmeter stora buxbomen som jag jordslog för någon vecka sedan hade däremot blåst omkull i nattens blåsväder...
Mvh Agneta
Vad jag menar är att perenner mår bäst av att vara utomhus. Genom att antingen sätta dom, i sina krukor, någonstans där du har rabatt eller bara på marken, gör att de inte bryter blad eller stänglar för snabbt på vårkanten. För bryter de blad då kan de skadas av solen och då måste man hela tiden ha koll på vattningen.
Jag själv gräver i f.d. grönsakslandet och slår ner krukor med växterna där, sedan slår jag jorden över så att de är skyddade mot vintern, som en vanlig plantering men med kruka.
Däremot kan jag nog hålla med dig om blåregnet, det kan du kanske ta in i växthuset under vintern men vattna lite då o då när solen tittar fram på vårkanten. Men senare när du ska plantera det, så tänk på att blåregn växer snabbt och kraftigt och kan ta över växthuset rejält.
Nu vet jag inte vilken zon du har men clematis brukar klara sig bra, de brukar stå utomhus ju

och jag antar att plantskolan sålt dig clematis som ska vara härdig hos dig. Blåregn är för det mesta en annan femma, men ett bra skyddat ställe är A o O, annars behöver den inte någon speciell behandling annat än lite pincering för att blomma om några år. Du ska se att du lyckas