Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordslå Clematis, kameleontbuske och blåregn?, Hur vinternatta nyinköpta klätterväxter?
          Agge
          Inlägg 01-11-2009, 17:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 6 917

Till våren ska jag och maken anlägga en ny rabatt utmed den nyanskaffade poolen. Tanken är att vi utmed tomtgränsen ska ha staket/plank med pergola längst upp. På denna ska både blommande och gröna växter växa och utgöra en vacker färggrann vägg, allt enligt vår vision. kompiskram.gif

Området runt poolen inklusive rabatten ska anläggas till våren. Idag har vi höstfyndat på plantskolan, och kom hem med 7 Clematis av olika slag (både tidigtblommande och senblommmande), samt en kameleontbuske och ett blåregn (Amethyst falls).

Nu är frågan hur vi bäst bäddar ner dem för vintern så att de mår så bra som möjligt till våren. tummenupp.gif

De kan inte planteras där de ska sitta permanent, utan det kommer bli en provisorisk vinterviloplats. Kan det funka att jordslå dem i en av växtbäddarna i växthuset? Bör krukorna tas bort, eller kan jag gräva en grop i en av växtbäddarna, ställa ner växterna med krukor och sedan ösa på jord? d010.gif

Tacksam för tips! thanks.gif

Mvh Agge

--------------------
          Zon 2 vid Roslagskusten

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Aqvakul
          Inlägg 01-11-2009, 17:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Växthuset är väl en bra vinterplats. De kan dock behöva skuggas, så att inte vårsolen triggar igång dem för mycket innan det är möjligt att plantera ut dem.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Bassam
          Inlägg 02-11-2009, 01:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

1 beror på vilka zon
          2 stora kruka .
          3 vilka sort .
          4 de lägger torra löv eller frigolitchips.
          5 bästt att flytta de till rabatten o omplantera på våren.
          6 gradar på över vintra plats mellan 1- 15 gradar.
          obs alla växter lätt att övervintre i marken på grund att lättare till luft och kyla gå ut från rötter som de delar av växter som känsla.

H : Bassam

Citera
          CillaM
          Inlägg 02-11-2009, 21:36
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Agge @ 01-11-2009, 17:34) *
          Till våren ska jag och maken anlägga en ny rabatt utmed den nyanskaffade poolen. Tanken är att vi utmed tomtgränsen ska ha staket/plank med pergola längst upp. På denna ska både blommande och gröna växter växa och utgöra en vacker färggrann vägg, allt enligt vår vision. kompiskram.gif

Området runt poolen inklusive rabatten ska anläggas till våren. Idag har vi höstfyndat på plantskolan, och kom hem med 7 Clematis av olika slag (både tidigtblommande och senblommmande), samt en kameleontbuske och ett blåregn (Amethyst falls).

Nu är frågan hur vi bäst bäddar ner dem för vintern så att de mår så bra som möjligt till våren. tummenupp.gif

De kan inte planteras där de ska sitta permanent, utan det kommer bli en provisorisk vinterviloplats. Kan det funka att jordslå dem i en av växtbäddarna i växthuset? Bör krukorna tas bort, eller kan jag gräva en grop i en av växtbäddarna, ställa ner växterna med krukor och sedan ösa på jord? d010.gif

Tacksam för tips! thanks.gif

Mvh Agge

Jag rekommenderar dig att sätta växterna, i sina krukor i någon rabatt, eller än bättre, gräv ner krukorna med växter i en rabatt, utomhus. Undvik att sätta växterna i ett växthus över vintern, förutom då kanske blåregnet, beror lite på hur kraftig den är.

Citera
          Agge
          Inlägg 03-11-2009, 10:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 6 917

Tack för svaren! Hur tänker du, CillaM, när du rekommenderar att sätta krukorna ute i rabatten snarare än inne i växthuset? Är det risken att de väcks för tidigt av solen som värmer upp växthuset på dagarna, torkar ut i bristen på regn, eller att de blir för bortskämda? whistling.gif Blåregnet menar du ju ändå ev. ska stå i växthuset? Det borde väl löpa samma risker som Clematisarna då, vilka du nu tänkte på?

Blåregnet är ganska litet och spensligt, faktum är att jag funderar på att kanske ha det i kruka även framöver, och typ övervintra i växthuset. De verkar vara ganska känsliga rackare? Blåregnet var ett klart impulsköp. Jag har iof velat ha ett blåregn länge för att de är fina, men inte direkt botaniserat så noga i vilka förutsättningar de kräver för att trivas. Insåg väl hemma efter inhandlandet att den nog inte ska stå utmed växtplanket brevid poolen, utan snarare ha en lite mer vindfri och varmare placering, typ någonstans på södersidan, kanske rentav på altanen i en kruka, men jag vet inte hur mycket de växer på en säsong om det går att klippa efter dem någorlunda och ha dem krukade, eller om det bara blir pannkaka av alltihop? -fear-.gif

I nuläget står de på altanen på framsidan och fryser, hela bunten, vilket ju inte är hållbart på sikt. De har iaf inte blåst bort. Den kubikmeter stora buxbomen som jag jordslog för någon vecka sedan hade däremot blåst omkull i nattens blåsväder... sad.gif

Mvh Agneta

--------------------
          Zon 2 vid Roslagskusten

Citera
          KRT
          Inlägg 03-11-2009, 10:09
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har också fyndat på plantskolan och en del ska stå i rabatter som ska anläggas till våren - precis som du. Jag har gjort så att jag har grävt ner plantan, i sin kruka, i jorden och där får de stå tills i vår. Jag vill inte störa rötterna mer än nödvändigt så därför står de kvar i sina krukor....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          CillaM
          Inlägg 03-11-2009, 18:46
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Agge @ 03-11-2009, 10:04) *
          Tack för svaren! Hur tänker du, CillaM, när du rekommenderar att sätta krukorna ute i rabatten snarare än inne i växthuset? Är det risken att de väcks för tidigt av solen som värmer upp växthuset på dagarna, torkar ut i bristen på regn, eller att de blir för bortskämda? whistling.gif Blåregnet menar du ju ändå ev. ska stå i växthuset? Det borde väl löpa samma risker som Clematisarna då, vilka du nu tänkte på?

Blåregnet är ganska litet och spensligt, faktum är att jag funderar på att kanske ha det i kruka även framöver, och typ övervintra i växthuset. De verkar vara ganska känsliga rackare? Blåregnet var ett klart impulsköp. Jag har iof velat ha ett blåregn länge för att de är fina, men inte direkt botaniserat så noga i vilka förutsättningar de kräver för att trivas. Insåg väl hemma efter inhandlandet att den nog inte ska stå utmed växtplanket brevid poolen, utan snarare ha en lite mer vindfri och varmare placering, typ någonstans på södersidan, kanske rentav på altanen i en kruka, men jag vet inte hur mycket de växer på en säsong om det går att klippa efter dem någorlunda och ha dem krukade, eller om det bara blir pannkaka av alltihop? -fear-.gif

I nuläget står de på altanen på framsidan och fryser, hela bunten, vilket ju inte är hållbart på sikt. De har iaf inte blåst bort. Den kubikmeter stora buxbomen som jag jordslog för någon vecka sedan hade däremot blåst omkull i nattens blåsväder... sad.gif

Mvh Agneta

Vad jag menar är att perenner mår bäst av att vara utomhus. Genom att antingen sätta dom, i sina krukor, någonstans där du har rabatt eller bara på marken, gör att de inte bryter blad eller stänglar för snabbt på vårkanten. För bryter de blad då kan de skadas av solen och då måste man hela tiden ha koll på vattningen.

Jag själv gräver i f.d. grönsakslandet och slår ner krukor med växterna där, sedan slår jag jorden över så att de är skyddade mot vintern, som en vanlig plantering men med kruka.

Däremot kan jag nog hålla med dig om blåregnet, det kan du kanske ta in i växthuset under vintern men vattna lite då o då när solen tittar fram på vårkanten. Men senare när du ska plantera det, så tänk på att blåregn växer snabbt och kraftigt och kan ta över växthuset rejält.

Nu vet jag inte vilken zon du har men clematis brukar klara sig bra, de brukar stå utomhus ju flirting.gif och jag antar att plantskolan sålt dig clematis som ska vara härdig hos dig. Blåregn är för det mesta en annan femma, men ett bra skyddat ställe är A o O, annars behöver den inte någon speciell behandling annat än lite pincering för att blomma om några år. Du ska se att du lyckas smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon