Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Idag steker jag en kotlett
          Överbölingen
          Inlägg 05-11-2009, 18:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Igår var det en latdag. Kom mig inte riktigt för att göra något vettigt. Besökte hälsocentralen för en vaccination sedan jag fått OK angående waranvärdet. Småslöade och var mest trött på eftermiddagen. Beslutade migför en lite enklare middag och skulle just till att börja med middagen tidigt för vi skulle stycka en liten älgko kl halvsex. Då ringde telefonen och grannen meddelade att det var dax.. En timme före utsatt tid. Slog av plattor och bytte kläder. Brynte knivarna och stack över till grannen Gösta, i vars garage vi skulle hålla till i. Efter hand anlände resten av gänget. Bara Jesper kunde inte komma från för Anneli jobbade dubbelpass. Kväll och natt.

Numera går styckningen tämligen hygieniskt till. Alla har engångsförkläden och latexhandskar. Bara det att de andra har händer som lagårdsdörrar och vi har bara en storlek på handskar så jag skär av toppen på mina högerfingrar i ett tidigt skede. (Vänsterhänt).

En liten parentes. Jonna sattes på snöret för en stund sedan för lite pinkpaus. Nu är det så här att hon är grythund och älskar att springa i tunnlar och under kåkar. Resultat att hon blir väl insnodd bland plintarna under altanen. Jag hörde ett ihåligt skällande och fann henne väl intrasslad under altanen och här är det helmörkt ute nu. Men si! Sakta drog jag i linan och turligt nog så kom hon över och under halvslagen på rätt sätt så att jag slapp lyfta luckan och göra mig minimal och krypa ner. Vi har lyckligtvis gjort en ”tappa bordssilvret” lucka men den är anpassad tillbarnbarn som kan få förhöjd veckopeng om det skulle behövas. Fram kom hon i alla fall så nu fortsätter jag att skriva.

Liten älg och sex köttlotter. Benfritt ca 9 kg och 8 kg köttfärs. Det blev 34 kg att ta reda på i går och i dag. Men frysarna är fulla just nu. Så på förmiddagen i dag kokar jag lingonsylt så mycket hemmavarande socker räcker till. Ca 4 kg vilket motsvarar 8 liters otympligt utrymme i frysen. Nu är allt på plats och lugnet har lägrat sig.

Det har det ute också. Ett tre cm snötäcke ligger över området. På lägdorna och där gräset högt sticker det upp grässtrån men på gården är det helvit. Blötföre, men vi får hoppas att det inte blir hårdskare för hundarnas och viltets skull.

Åter till rubriken.
          Måste ju skapa en värdig måltid när så mycket har ordnats. Hittade en kotlett och håller på att koka peran till permoset. Sås med torkad Karl Johan och en skvätt 4% grädde. Ett par av de sista tomaterna, syltade nypon och en stor stark bör bli gott. För övrigt känner jag mig lite emlig efter vaccinationen.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Christina i Taxi...
          Inlägg 05-11-2009, 19:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Tack för trevligt kåseri! smile.gif

Vilken god middag det verkar bli och grattis till dig som fått vaccinationen gjord!

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-11-2009, 19:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Alltid kul att höra av dig, Överbölingen! biggrin.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          KURT
          Inlägg 05-11-2009, 19:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Hade ni hängt älgen innan ? Det var visserligen en ung älg, så den behöver väl inte hänga lika länge som en gammal tjur! Oftast brukar man ju först ta hand om inre organ + tungan från älgen?

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 05-11-2009, 20:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Älgkon sköts den 25 okt och hängde till 5 nov. Kunde gott ha hängt till på söndag för det var bara 32 dygnsgrader. Men bogarna var lite blodiga och började lukta surt. Men det skär man ju ändå bort vid styckningen. I Sverige är man lite väl försiktig med välhängt kött. Och snål med att skära rent.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 05-11-2009, 22:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Härlig berättelse du delar med dig av, som vanligt... tummenupp.gif

Gissar att din kotlett blev underbart god den med. wub.gif

Citera
          Alba
          Inlägg 06-11-2009, 09:59
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Vilken underbar berättelse....som vanligt.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 06-11-2009, 10:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

Så roligt att läsa! bravo.gif

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 09:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon