Häggmispel kan hållas i schack. På mitt område är det en (alltför) tuktad häck.
Tyvärr kan jag inte se ritningen över tomten, min dator (?) vill inte visa den. Om jag använder min intuition så har boendet kostat mycket redan nu. Och barn finns det i huset så fler utgifter kommer. Vad man kan göra tills man har bestämt sig för hur man vill ha det är att sätta upp spaljéer och låta klättriga växter sköta insynsskyddet. Det första jag tänker på är vår inhemska kaprifol som också känns naturlig i den här miljön. Den tål det mesta, luktar gott på kvällarna, blommar länge länge, kan klättra på berg bara den hittar nått att sno sig kring.
Det finns en trevlig bok som heter "Trägårdsbygge, byggtips för trädgården från Träinformation" (alltså inte träDgårdsbygge). Låna den på bibbla. Här ger man handgriplig info om hur man bygger olika staket, spaljéer, pergola osv, men också tips/inspiration/idéer på hur man kan inreda sin trädgård "luftigt" men ändå med att få ett slags insynsskydd. För jag misstänker att ni måste ta hänsyn till att grannarna inte upplever en kompakt vägg.
Cilla, som jag pratade om innan, hon bor också i denna skärgård så om nån vet nått om vad som klarar sig här är det hon.
--------------------
Eva i zon I
|