Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad får man göra?, PLanteringar nära grannar
          Pillan
          Inlägg 25-11-2003, 11:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 1 711

Vi har en tomt som delvis är naturtomt. Men trots det vill man ju gärna ha liten insynsskydd mot grannarna.
          Vår tomt går upp på en klippa mot en granne och i en sluttning ned till en annan (här slutar tomten 3 m från deras terass). Hur höga får buskar etc vara mot grannarna (givetvis ska man inte stjäla alla sol för dem)? Bra tips på skydd på en klippa önskas också.
          Hur nära tomtgränsen kan man sätta buskar? Vi har satt 0.5-1 meter ifrån för att buskarna inte ska växa in hos grannarna, alltså lite beroende på hur stora växterna kan bli.

Någon som har en knepig tomt som kan ge lite tips?!

Lite bilder finns här: http://sjosward.com/~sjosward1/familjen/hu...sidan/index.htm
          http://sjosward.com/~sjosward1/familjen/hu...dgard/index.htm

PS Vi har satt vresrosor på framsidan idag. DS

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          MimE
          Inlägg 25-11-2003, 20:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

Jag skulle rekommendera att prata med grannarna och försöka hitta någon gemensam favorit. Är detta möjligt?

undrar
          Mimmi

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 26-11-2003, 00:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Fräcka hus!
          Parhus? Nybyggt? Eget? eller Brf? eller nån annan sorts samfällighet?

Det verkar vara "gyttrigt" på gott mer än på ont. Men jag skulle också rekommendera det som MimE nämner: att på något sätt diskutera med grannarna. På något sätt tycker jag att husens formspråk ställer krav på trädgårdarnas utformning. Samtidigt ställer den "naturliga" naturen krav, den är så påtaglig här. Blir det mer natur i omgivningen, eller blir det "bara" villakvarter. (Ger sken av att ligga nära havet).

Vresrosor tycker jag är ett bra val eftersom de växer naturligt i sån här natur. (Tänk bara på att den måste hållas i örat, för den sprider sig.) Tallar som redan växer här kan man plantera fler.

Varför jag frågar om der är en brf, eller nån samfällighet är just det om man ställer krav på ett enhetligt utseende.

Jag kan inte ge några specifika tips. Men Cilla här är jätteduktig på träd.

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          KURT
          Inlägg 26-11-2003, 07:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det finns inga formella regler om hur nära gränsen eller hur höga träd man får plantera. Planterar man ett litet träd har man ju alltid valet att hålla det lågt eller låta det växa upp.

Citera
          Pillan
          Inlägg 26-11-2003, 08:31
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 1 711

Det är en samfällighet bestående av både egenbyggda villor och typ vår slinga med 20 hus av 2-3 varianter. Samfälligheten har inte gett ut några regler. Vilket har avspeglat sig på grannarnas tokigheter.
          Det har varit landsskapsarkitekter inblandade från början för att behålla naturen runt husen. Bilderna gör väl inte riktig rättvisa för miljön är otroligt fin.

Området sträcker sig 100 m från vattnet upp till 400 m för oss. Så det är en del av det inre av Stockholms skärgård.

Jag har pratat med grannarna men de har inte så mycket att komma med. Det vill antagligen helst inte att vi planterar eftersom de inte får någon yta kvar framför sin terass. Just nu nyttjar de (barnen) den delen av vår tomt. Det jag själv har tittat på är Häggmispel delvis pga av den fina höst färgen. Men de kan ju bli så höga. Vi kommer att hålla dem i schack men vad händer när en annan familj flyttar in?

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 26-11-2003, 19:27
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Häggmispel kan hållas i schack. På mitt område är det en (alltför) tuktad häck.

Tyvärr kan jag inte se ritningen över tomten, min dator (?) vill inte visa den. Om jag använder min intuition så har boendet kostat mycket redan nu. Och barn finns det i huset så fler utgifter kommer. Vad man kan göra tills man har bestämt sig för hur man vill ha det är att sätta upp spaljéer och låta klättriga växter sköta insynsskyddet. Det första jag tänker på är vår inhemska kaprifol som också känns naturlig i den här miljön. Den tål det mesta, luktar gott på kvällarna, blommar länge länge, kan klättra på berg bara den hittar nått att sno sig kring.

Det finns en trevlig bok som heter "Trägårdsbygge, byggtips för trädgården från Träinformation" (alltså inte träDgårdsbygge). Låna den på bibbla. Här ger man handgriplig info om hur man bygger olika staket, spaljéer, pergola osv, men också tips/inspiration/idéer på hur man kan inreda sin trädgård "luftigt" men ändå med att få ett slags insynsskydd. För jag misstänker att ni måste ta hänsyn till att grannarna inte upplever en kompakt vägg.

Cilla, som jag pratade om innan, hon bor också i denna skärgård så om nån vet nått om vad som klarar sig här är det hon.

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 17:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon