Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rådjursresistenta rosor, Finns det såna?
          Fågelvägen
          Inlägg 22-11-2009, 17:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

I Zetas katalog finns några sorter som är Rå-märkta:
          Rosa rugosa 'Rubra'
          R. rugosa 'Alba
          R. rugosa 'Hansa'
          R. rugosa 'Louise Bugnet'
          R. rugosa 'Ritausma'
          Rosa spinosissima
          R. spinosissima 'Plena'
          R. spinosissima 'Poppius'

Är det någon som har märkt om det stämmer? Ni som har mycket rosor, finns det andra rosor som får vara i fred för rådjuren? Lite provsmakning kan jag stå ut med, men inte att ALLA knoppar och skott försvinner!

thanks.gif för tips!

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Christina i Taxi...
          Inlägg 22-11-2009, 18:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Jag påstår bestämt att det inte finns några rådjursresistenta rosor!
          Det spelar heller ingen roll hur taggiga grenarna är när det bara är knoppar & blommor som bambi vill ha....

Att vissa rosor ibland inte blir lika våldsamt brandskattade på sina knoppar & blommor tror jag beror på andra orsaker, växtplats t ex.

Vill man ha sina rosor ifred får man fixa det med "skrämselvarianter", typ.... sad.gif smile.gif
          Jag, som bor ute på landet, löste det med att ha elstängsel i tre år. Sen hade rådjuren lärt sig att gå andra vägar.
          Men jag inser förstås att det inte går att göra så överallt.
          Däremot finns det stora, svarta nät som kan hängas upp. Det konstiga är att nätet nästan inte syns!

Rådjur är också väldigt rädda om sina ögon & nos. Så länge rosorna är små kan man därför t ex stoppa ner pinnar i en ring runt rosen.
          Eller skaffa en sån vattenspruta som har rörelsedetektor.

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          gulmåra
          Inlägg 22-11-2009, 20:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 256
          Medlem nr: 13 397

Nä, rådjursresistenta rosor tror inte jag heller på! De rosor man är rädd om får man skydda på olika sätt.
          MEN av de rosor du räknar upp så har jag R. rugosa 'Hansa', R. rugosa 'Ritausma', R. spinosissima 'Plena' och
          R. spinosissima 'Poppius' och faktiskt har jag inte märkt av några större spår efter Rådjurens framfart där.

Fast de är ju rediga buskar! De kanske inte når upp?! wink.gif

Citera
          Anna.A
          Inlägg 30-11-2009, 15:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 25 973

Hej, Mina Louise Bugnet har faktiskt rådjuren låtit vara, fast det kanske mest berott på att det funnits andra mindre taggia ex i närheten som de lensat istället

Anna

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 30-11-2009, 16:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (Anna.A @ 30-11-2009, 15:47) *
          Hej, Mina Louise Bugnet har faktiskt rådjuren låtit vara, fast det kanske mest berott på att det funnits andra mindre taggia ex i närheten som de lensat istället

Anna

Å andra sidan så är ju LB nästan taggfri, så jag tror att det funnits andra orsaker till att de inte ätit knoppar/blommor på dina LB.
          Det är bara att glädja sig åt sånt! rolleyes.gif

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          mino
          Inlägg 30-11-2009, 21:41
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 10 027

Min Ritausma blev betad under den värsta rådjursperioden runt september då vi såg rådjur i trädgården nästan varje dag (bor söder om söder i Sthlm, det är alltså tama stadsrådjur mitt i villaområde). Det enda helt säkra kort jag kan komma på är klätterrosor där rådjuren helt enkelt inte kommer åt, har tex en hybrida som trädklättrare och den klarar sig. Jag har även en coral dawn som står i en rund "bur" av armeringsnät som egentligen är tänkt som klätterstöd och den är ganska skyddad.

Tyvärr verkar rådjuren ha samma smak som jag, mina finare rosor typ Austin är de som ryker först. Min strategi just nu är att maila kommunen så att de skjuter av dem, något annat sätt finns inte (utom att ge upp rosor). Bor man på landet eller nära skogen så är ju elstängsel en bra idé (eller kanske en färist vid kritiska passager...?).

--------------------

Bor i zon 2/3 södra Stockholm

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 23:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon