Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> stenläggning i slänt med skifferplattor. och trappa?, puffar för ett tidigare inlägg.
          lotlin
          Inlägg 23-11-2009, 14:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 23 533

förra inlägget

funderar vidare på vad vi kan och ska göra med vår slänt. i förra inlägget visade jag skissbilder (photoshopade) hur vi tänkt oss. men blir mer och mer fundersam om jag verkligen kan använda skifferplattor i slänt.
          har läst att stenar man gräver ner ska ligga två tredjedelar under jorden. det blir svårt med skifferplattor som inte är så tjocka, kanske? hur får man dom att ligga kvar? sen vill jag ju odla imellan.
          sen har vi tänkt oss att stenlägga intill huset iställer för att ha en rabatt där. då kommer vi till trappa.
          bygga en i trä? några bra tips i såfall?
          använda skifferplattor och hugga ur steg i jorden? behöver man i så fall en förstärkning?
          det är några månader kvar, men man kan ju börja fundera...
          tacksam för svar!

lotta
          http://solrum.blogspot.com

--------------------
          :::::lotta i zon 2

välkommen till min blogg solrum trädgård!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          LasseB
          Inlägg 24-11-2009, 15:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Hej har inte läst dina tidigare funderingar eller bilder.
          Undrar om det ärså klokt med sten i en slänt han gissa att sten kan vara halt under vissa tider men om du ska ha sten så är det nog klokt att schakta ur och få gången så plan som möjligt därefter några steg sedan så plan gång som möjligt
          Plan=vågrät

Citera
          Bassam
          Inlägg 24-11-2009, 20:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Själv tycker inte att använda skifferplattor för att de är halk under vinter finns andra som är glatt inte yta jag tycker att de är bättre , men om du ska läggar markplattor , du ska lämma några området som du tycker att plantera i utan jobb, men andra området ska trycka marken sedan lägga grus 6-8mm sedan plattor för att plattor ska inte röra sig , du kan fasta dom på silikon som heter PL 400:

OBs över grus ska ge mycket vatten.

H:Bassam

Citera
          HelenJ
          Inlägg 26-11-2009, 21:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (Bassam @ 24-11-2009, 20:01) *
          Hej

Själv tycker inte att använda skifferplattor för att de är halk under vinter finns andra som är glatt inte yta jag tycker att de är bättre , men om du ska läggar markplattor , du ska lämma några området som du tycker att plantera i utan jobb, men andra området ska trycka marken sedan lägga grus 6-8mm sedan plattor för att plattor ska inte röra sig , du kan fasta dom på silikon som heter PL 400:

OBs över grus ska ge mycket vatten.

Snälla Bassam, använd inte Google translation. Det du skriver blir helt obegripligt...

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          HelenJ
          Inlägg 26-11-2009, 22:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (lotlin @ 23-11-2009, 14:25) *
          förra inlägget

funderar vidare på vad vi kan och ska göra med vår slänt. i förra inlägget visade jag skissbilder (photoshopade) hur vi tänkt oss. men blir mer och mer fundersam om jag verkligen kan använda skifferplattor i slänt.
          har läst att stenar man gräver ner ska ligga två tredjedelar under jorden. det blir svårt med skifferplattor som inte är så tjocka, kanske? hur får man dom att ligga kvar? sen vill jag ju odla imellan.
          sen har vi tänkt oss att stenlägga intill huset iställer för att ha en rabatt där. då kommer vi till trappa.
          bygga en i trä? några bra tips i såfall?
          använda skifferplattor och hugga ur steg i jorden? behöver man i så fall en förstärkning?
          det är några månader kvar, men man kan ju börja fundera...
          tacksam för svar!

lotta
          http://solrum.blogspot.com

Jag vet inte hur brant din slänt är, men just skifferplattor kan vara svåra att lägga i en sluttning så de blir kvar. Du bör inte lägga dem direkt i jord utan i någon form av stenmjöl eller finmakadam, som måste komprimeras (paddas eller vattnas/stampas). Om du lägger dem direkt i matjord kommer de att sätta sig och kanske glida iväg. Men kanske kan du på något sätt gräva ur bara precis där du ska ha plattan, och ha jord emellan som du kan odla i.

Jag byggde en trappa förra veckan på min anläggningsutbildning, du kan läsa om hur vi gjorde här. Kanske kan du använda vår idé som den är, eller modifiera den med skiffer som fästs med betongfix. Som du ser är det väldigt viktigt med materialet under trappstegen. Matjord är helt förkastligt i en trappa om du inte vill ramla och bryta benen efter nåt år när stegen har börjat vända och vrida sig......... wink.gif

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          Bassam
          Inlägg 27-11-2009, 22:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag menar :

1 rycka mark bra .

2 lägga grus storlek ( 6-12mm ).

3 Lägga sand över storlek ( 0-6 mm ).

4 lägga plattor .

5 mellan plattor sätta lim sort ( PL 400 ) .

Citera
          Monica B
          Inlägg 28-11-2009, 09:09
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 21 546

Och så kommer då geologen med lite synpunkter när det gäller sten. Om man skall ha sten i en slänt som man kan gå på och vill absolut ha skiffer så vill det till att se till att varje skiffrerplatta har en bra, plant underlag. Har man inte plant underlag under skiffer så bräcks dom ganska lätt. Det kanske inte händer första gången man går, kanske inte heller 50:e gången man går men 51:a gången så bräck plattan. Sten kan tyckas vara ett starkt och bra material och det är det visserligen, men det finns en del typer av sten som man behöver vara lite mer försiktig när man lägger än andra och skiffer är en sådan typ. Sedan är det ju mycket riktigt så att skiffer har en slät fin yta och en slät fin yta kan bli ganska hal när det regnar och snöar. Om du vill ha sten i en slänt som du kan gå på så skulle jag kanske föreslå en typ av sten som har en lite mer "ruggad" yta och som är tjockare än skiffer. Så fort man har en sten som är "tunn" och har en relativt stor horisotell yta så har stenens förmåga att hålla sig hel vid belastning försämrats ganska mycket.Om man ändå vill ha skiffer att lägga så finns det olika typer av skiffer och man kanske skall titta på en lite starkare skiffer, typ glimmerskiffer, offerdalsskiffer eller liknande, dom är lite hårdare och mer beständiga och även lite mer halkovänliga. Graniter och gnejser brukar man ju inte såga i skivor och lägga som sten så, utan då blir det mer natursten som man får försöka hitta några där ena ytan är lite jämnare som man kan gå på utan att bryta fötterna av sig. Andra sten som förekommer i tunnare utförande, dvs plattor, är ju kalksten. Där har vi som exempel vår egen s.k. Ölandskalksten. Den brukar kallas så men finns på andra ställen i Sverige, förutom Öland, Västergötland är ett. Men hur som helst, den finns i två färgvarianter, en som är röd som är den vanligaste man hittar och sedan en som är grå (eller man kanske skall kalla den för lite grönaktigt grå för den sticker lite i grönt). Det är en den kalksten som är lättast att klyva i tunnare skivor utan att såga. Men kalksten har ju den olägenheten att den är mer känslig för vittring och erosion än t ex granit, gnejs eller glimmerskiffer.

--------------------

Citera
          lotlin
          Inlägg 16-12-2009, 23:30
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 23 533

tack, snälla för alla bra och smarta råd!
          ja, skifferplattorna är nog rätt svåra. måste tillägga att det är gamla plattor, så dom är tjocka, vissa är upp mot 7-8 cm, på de tjockaste ställena. eftersom mycket i trädgården är stensatta gångar, (rätt gamla och knöggliga) hade det varit så fint att ha kvar det på något sätt. men en stentrappa, gjuten, kanske är det bästa alternativet?
          då får man in skiffret på framsidan också. det är en rätt stor plan framför huset som är stenlagd. och man kan ju utgå ifrån den och bygga en gång till trappan spm det var innan...nu kommer snart frosten och våren är en bit bort. jag får läsa på, vidare i ämnet.
          men är jättetacksam för alla som engagerar sig!

lotta

--------------------
          :::::lotta i zon 2

välkommen till min blogg solrum trädgård!

Citera
          pleximaster
          Inlägg 18-12-2009, 08:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 408
          Medlem nr: 9 317

Kan man inte använda skifferplattorna för att bygga en lite trappa i olika nivåer om de nu är så tjocka? Kan bli jättehäftigt!

mvh plexi

Annars så får du köra hem plattorna till mej så tar jag hand om dom... wink.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 03:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon