Medlem
Antal inlägg: 459
Medlem nr: 26 668
Nu har jag blivit lycklig ägare av mitt livs första kottepalm. På inköpsstället visste de inte så mycket om skötsel av denna. Jag vill har alla tänkbara tips och råd. Eftersom alla mina krukväxter får en dusch varje lördagsförmiddag, undrar jag om detta ska gälla kottepalmen? I affären sa de att de trodde att kotten skulle ruttna om jag duschade växten. Hur gör man om man ska plantera om den? Ska den ha vanlig krukjord, eller sand?
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
ställ den ljust, den gillar sol. på vintern är det bra med extra ljus men inget måste.
den kan också få något svalare på vintern ca +5c +15c. det mår den bra.
om man vill så kan man ha den ute under den frostfriaperioden, då tar man ut den efter första frostnatt (sätt den först i skuggan i ca 2-4v och ta ev in den om det blir kalla nätter). därefter vill den stå soligt och varmt läge. ta sedan in den innan första frostnatt kommer.
den vill torka upp innan man vattnar igen. och ge näring ca 2-3gånger per månad från maj-juni till aug.
att den får fuktig luft är inget negativt det trivs den med speciellt på vintern då den annars kan bli gul och få ohyra om det är varmt och mörkt och torrluft.
den vill ha väldränerad jord mycket grus och luftig kompost (typ orkidékompost) gärna lågt ph.