CITAT (KRT @ 26-11-2009, 11:48)

Skulle vilja påminna om att olika träd växer väldigt olika fort!
Ek växer verkligen inte snabbt, och vill man få ett allé-träd från ekollon får man nog vänta
många år

. Pil växer ju betydligt fortare, och hur bok och kastanj veäxer har jag ingen aning om...
Vill man ha något som växer fort kanske du kan göra en allé med "energiskog".... Det är väl någon slags pil och DEN växer fort

Ek växer faktiskt fortare än man tror. Problemet är att dom oftast får växa på torr, mager jord och där växer inget träd fort. Men jämför med pil växer dom förstås sakta, men det gör ju i stort sett allt.
Bok växer sakta i ungdomen, men när dom väl passerat 2m brukar dom sätta fart, står dom på en bra plats med hygglig jord och gott om grundvatten så växer dom omkring 60cm per år hos mig. I SKåne går det säkert ännu snabbare eftersom tillväxtperioden är längre där.
Kastanj, antar att det är hästkastanj vi pratar om, vill jag påstå växer långsammare än både bok och ek. Men även där, på rätt plats kan dom växa ganska snabbt.
CITAT (Rafael @ 26-11-2009, 12:57)

För inte så länge sedan planterade jag en kaukasisk vingnöt. Den är vacker och mycket snabbväxande. Vet inte om sorten skulle passa för en allé, med tanke på att det inte är så gott om sådana nötter att plocka gratis...
Dom skjuter gärna rotskott i mängd, så därför är dom väll inte klockrena som allé. Men växer fort gör dom, särskilt i ett riktigt fuktigt läge som längs ett dike. Har man bara gott om tid kan man ju låta rotskotten växa upp till en allé.
Hybridvingnöt växer förresten ännu fortare, men den är svår att få tag på.