Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> funderar på stort växthus, klokt eller galet?
          pebblelake
          Inlägg 10-12-2009, 17:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 17 736

Jag har plats men tvekar
          http://www.blocket.se/alvsborg/Vaxthus_for...tm?ca=2&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/Varmekan...tm?ca=2&w=3

http://www.blocket.se/kristianstad/Vaxthus...tm?ca=2&w=3

Tänkte förlänga säsongen i zon 5 för mina egna grejer och arbeta mindre på mitt vanliga jobb och kanske dryga ut trädgårdskassan med nåt eget uppdraget.
          Galen eller passionerad?
          Vågar jag?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          blomkronan
          Inlägg 10-12-2009, 18:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

JA...... slå till biggrin.gif Växthuset kostade ju inte så mycket... däremot blir det en hel del jobb innan det är ner och uppmonterat sweatingbullets.gif Har du bara orken såååååå KÖR PÅ biggrin.gif

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 10-12-2009, 18:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Med tanke på det stora intresset för närodlat så verkar idén jättebra. Men ju längre norrut du bor, desto dyrare blir det att hålla växthuset med värme och ljus.

Jag har sett storskalig tomatodling i Österbotten med jätteväxthus som står och lyser i vintermörkret och kölden. Förstås har jag undrat: vad blir resultatet ur miljösynpunkt? Mindre transporter från Spanien och Holland, men större energiåtgång? Ur konsumentens synpunkt: bleka och ledsna tomater, som inte smakar någonting alls.

Säkert blir miljöpåverkan mindre om du bara förlänger säsongen. Och det finns väl annat än tomater man kan odla, sånt som kräver mindre ljus. Kanske det också finns tomatsorter som man väljer för att de smakar tomat, inte för att de tål långa transporter?

Lite galen bör man vara - lycka till, Pebblelake! biggrin.gif

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 10-12-2009, 21:02
          Länk hit: #4

Gäster

Det lyder meget spændende med et så stort drivhus!

Dog ville jeg heller ikke bruge energi på at varme det hele op vinteren igennem - men man kunne jo lave et "drivhus i drivhuset" af boblefolie, så man kunne holde liv i de mere følsomme planter...

mvh
          Anja

Citera
          pebblelake
          Inlägg 11-12-2009, 14:13
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (blomkronan @ 10-12-2009, 18:41) *
          JA...... slå till biggrin.gif Växthuset kostade ju inte så mycket... däremot blir det en hel del jobb innan det är ner och uppmonterat sweatingbullets.gif Har du bara orken såååååå KÖR PÅ biggrin.gif

Tack för dina uppmuntrande ord smile.gif

Citera
          pebblelake
          Inlägg 11-12-2009, 14:33
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 10-12-2009, 18:53) *
          Med tanke på det stora intresset för närodlat så verkar idén jättebra. Men ju längre norrut du bor, desto dyrare blir det att hålla växthuset med värme och ljus.

Jag har sett storskalig tomatodling i Österbotten med jätteväxthus som står och lyser i vintermörkret och kölden. Förstås har jag undrat: vad blir resultatet ur miljösynpunkt? Mindre transporter från Spanien och Holland, men större energiåtgång? Ur konsumentens synpunkt: bleka och ledsna tomater, som inte smakar någonting alls.

Säkert blir miljöpåverkan mindre om du bara förlänger säsongen. Och det finns väl annat än tomater man kan odla, sånt som kräver mindre ljus. Kanske det också finns tomatsorter som man väljer för att de smakar tomat, inte för att de tål långa transporter?

Lite galen bör man vara - lycka till, Pebblelake! biggrin.gif

Tackar!
          Tänker först och främst odla sådant jag tycker är roligt,ovanliga träd och buskar. Det tar ju som bekant lite längre tid här uppe innan grejerna blir stora,så det blir egentligen en förlängning av odlingsäsongen, inget uppvärmt på vintern.
          Lite busksticklingar ,olika träd och buskar från frö,ympade grejer samt bonsai.

CITAT (Anja Danmark @ 10-12-2009, 21:02) *
          Det lyder meget spændende med et så stort drivhus!

Dog ville jeg heller ikke bruge energi på at varme det hele op vinteren igennem - men man kunne jo lave et "drivhus i drivhuset" af boblefolie, så man kunne holde liv i de mere følsomme planter...

mvh
          Anja

Ja varför inte, ett växthus i växthuset biggrin.gif

Redigerat av pebblelake: 11-12-2009, 14:34

Citera
          KRT
          Inlägg 11-12-2009, 15:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (pebblelake @ 11-12-2009, 14:33) *
          Tänker först och främst odla sådant jag tycker är roligt,ovanliga träd och buskar. Det tar ju som bekant lite längre tid här uppe innan grejerna blir stora,så det blir egentligen en förlängning av odlingsäsongen, inget uppvärmt på vintern.
          Lite busksticklingar ,olika träd och buskar från frö,ympade grejer samt bonsai.

Jag tror många i lite högre zoner skulle vara intresserade - det är så lätt för oss här nere i söder, tycker sällan man behöver tänka på zon alls - men bor man i zon 5 är det nog en annan sak. Dessutom är det ju så att många intressanta växter överlever bättre ju större de är, så jag tror många intresserade skulle välkomna att kunna köpa lite större ovanliga plantor som man kanske inte kan hittar på de vanliga växtvaruhusen.
          Men det lär nog bli mycket jobb smile.gif

Finns en plantskola här i Lund som verkar (efter vad jag läst) drivas som du beskriver det. Det är personer som har valia jobb vid sidan av men som gillar att dra upp/fram och köpa in lite ovanligare sprter.... Tycker det verkar vara skitkul att kunna kombinera jobb och fritidsintresse på det sättet!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          pebblelake
          Inlägg 11-12-2009, 15:48
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (KRT @ 11-12-2009, 15:40) *
          Jag tror många i lite högre zoner skulle vara intresserade - det är så lätt för oss här nere i söder, tycker sällan man behöver tänka på zon alls - men bor man i zon 5 är det nog en annan sak. Dessutom är det ju så att många intressanta växter överlever bättre ju större de är, så jag tror många intresserade skulle välkomna att kunna köpa lite större ovanliga plantor som man kanske inte kan hittar på de vanliga växtvaruhusen.

Finns en plantskola här i Lund som verkar (efter vad jag läst) drivas som du beskriver det. Det är personer som har valia jobb vid sidan av men som gillar att dra upp/fram och köpa in lite ovanligare sprter.... Tycker det verkar vara skitkul att kunna kombinera jobb och fritidsintresse på det sättet!

Ja det är lite av en dröm,det gäller bara att få med sig frugan... whistling.gif mindre pengar men gladare gubbe biggrin.gif

CITAT (KRT @ 11-12-2009, 15:40) *

Har du namnet på plantskolan i lund,tänkte dom kanske hade några tipps.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-12-2009, 15:57
          Länk hit: #9

Gäster

Hej pebblelake...vilka spännande tankar.

Jag kan bara prata utifrån mig själv - jag handlar nästan aldrig hos de stora plantskolorna längre för där finns inte mycket jag önskar mig. Däremot dyker det upp en del intressanta odlare med mycket mindre sortiment men med spännande och ovanliga växter.

Hit brukar jag åka några gånger per säsong - en mycket duktig kille som har väldigt intressanta och spännande växter som han säljer i hemmiljö.

http://www.linudden.se/

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 11-12-2009, 17:13
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Har du möjlighet så köp ett stort växthus. Man kan aldrig få för många eller för stora hus.
          Jag har löst mina odlingsproblem med att ha ett litet hus på 45 kvadrat till förökning och ett 80 kvadrat som är täckt men korrugerad plast till diverse moderplantor och reservplantor av rhododendron. Det lite större huset på 200 kvadrat var täckt med plastduk men har tyvärr blåst sönder. Det ska så småningom täckas med korrugerad plast. Det huset har använts till att övervintra olika växter men även till att ha hönorna i vintertid. Mitt förökningshus måste rivas för vi behöver ett uterum i anslutning till boningshuset. Det planeras att i första skedet bli 80 kvadrat.
          En bekant har byggt ett skapligt stort växthus som används som fårhus vintertid och på sommaren odlar de tomater där. För att tomaterna ska vara lättsålda odlar de upp till 50 olika sorter. Det finns alltid kunder som vill ha något ovanligt.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          pebblelake
          Inlägg 13-12-2009, 20:06
          Länk hit: #11

Medlem

Tack för peppningen allihopa! vi får se hur det hela faller ut.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 21:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon