CITAT (Fågelvägen @ 10-12-2009, 18:53)

Med tanke på det stora intresset för närodlat så verkar idén jättebra. Men ju längre norrut du bor, desto dyrare blir det att hålla växthuset med värme och ljus.
Jag har sett storskalig tomatodling i Österbotten med jätteväxthus som står och lyser i vintermörkret och kölden. Förstås har jag undrat: vad blir resultatet ur miljösynpunkt? Mindre transporter från Spanien och Holland, men större energiåtgång? Ur konsumentens synpunkt: bleka och ledsna tomater, som inte smakar någonting alls.
Säkert blir miljöpåverkan mindre om du bara förlänger säsongen. Och det finns väl annat än tomater man kan odla, sånt som kräver mindre ljus. Kanske det också finns tomatsorter som man väljer för att de smakar tomat, inte för att de tål långa transporter?
Lite galen bör man vara - lycka till, Pebblelake!

Tackar!
Tänker först och främst odla sådant jag tycker är roligt,ovanliga träd och buskar. Det tar ju som bekant lite längre tid här uppe innan grejerna blir stora,så det blir egentligen en förlängning av odlingsäsongen, inget uppvärmt på vintern.
Lite busksticklingar ,olika träd och buskar från frö,ympade grejer samt bonsai.
CITAT (Anja Danmark @ 10-12-2009, 21:02)

Det lyder meget spændende med et så stort drivhus!
Dog ville jeg heller ikke bruge energi på at varme det hele op vinteren igennem - men man kunne jo lave et "drivhus i drivhuset" af boblefolie, så man kunne holde liv i de mere følsomme planter...
mvh
Anja
Ja varför inte, ett växthus i växthuset
Redigerat av pebblelake: 11-12-2009, 14:34